hirdetés
hirdetés
hirdetés

Versengés vs. kooperáció

Ezért ne legyél jófej a munkahelyen!

Egy friss kutatás feltárta, hogy ha túl jók vagyunk, az valójában rossz nekünk – és különösen igaz ez a munkahelyi szituációkra. De hogyan lehetséges az, hogy a legsegítőkészebb munkatárs címével gyakran a legutáltabb munkatárs címe is együtt jár?

Mindannyian fel tudunk idézni olyan ismerősöket, akik segítenek, ahol csak lehet, mégis masszív közutálat övezi őket. Ez a jelenség már az emberiség hajnalán is megfigyelhető volt, de napjainkban leginkább versenyhelyzetben jelenik meg, amikor a kollégák a magasabb fizetésért vagy az előléptetésért küzdenek. Az Ontario-beli Guelph Egyetem viselkedéskutatói igyekeztek megérteni ezt a jelenséget: "Miért van az, hogy a nyíltan nagylelkű emberek negatív reakciót váltanak ki társaikból, akik rátámadnak arra, aki túl jónak tűnik?" – tette fel a kérdést a kutatás vezetője, Pat Barclay pszichológiaprofesszor.

"A legtöbb esetben kedveljük a jófiúkat, azokat, akik kooperálnak" – magyarázza Barclay. "Szeretjük, amikor a rosszfiúk elnyerik megérdemelt büntetésüket, és amikor megbűnhődnek mindazok, akik nem hajlandóak az együttműködésre."

A versengés megváltoztatja a viselkedésünket

De amint a versengés is bekerül a képbe, a fenti érzések gyökeres változáson mennek keresztül.

Néha az együttműködők lesznek azok, akik büntetést kapnak – mutat rá Barclay. "Az emberekből gyűlölködést vált ki a nagyon jófiúk látványa. Ezt a mintázatot felfedeztük valamennyi vizsgált kultúrában."

És hogy mi lehet ennek a viselkedésnek az oka? A kutatók igyekeztek a jelenség mögé nézni, és annak pszichológiai okait feltárni.

Létrehoztak egy játékot, amelyben azt tesztelték, hogyan boldogulnak egymással az együttműködő emberek versengő, illetve nem versengő helyzetekben. A kísérlet résztvevőinek egy részét versengő helyzetbe, míg a másik részüket versengésmentes közegbe helyezték.

Kooperáció vs. versengés

A résztvevők fele egy kooperációs játékot játszott: négyes csoportokban játszottak, és a csoportok minden kör elején pénzt kaptak, amit vagy megtarthattak, vagy eladományozhattak. Az eladományozott pénz egy közös dobozba került, ahol megduplázták, majd az így létrejött összeget egyenlően szétosztották a négy játékos közt. Ha az egyik játékos az összes pénzét adományozásra ajánlotta fel, akkor az egész csoport pénze megduplázódott. De amikor változó összegeket ajánlottak fel, akkor a legnagylelkűbb játékos járt a legrosszabbul. Minden kör után minden játékosnak lehetősége nyílt névtelenül megbüntetni az egyik játékostársát: 1 dolláros árért 3 dollárral csökkenthette egy másik játékos jövedelmét. Noha a megbüntetett játékos veszített a legtöbbet, ezzel az őt megbüntető társa is pénztől esett el.

A játékosok másik felét ötös csoportokra osztották fel. Az ötödik játékosra a megfigyelő szerepét osztották, aki a játék adományozós részénél megfigyelte a többieket, majd kiválasztott közülük valakit, akivel aztán egy bónuszkört játszottak le kettesben. Ez versenyhelyzetet eredményezett a játékosok között, mivel így lehetőségük nyílt több pénzhez jutni, amennyiben őket választották ki a bónuszkörre.

A kísérlet eredményei sokat elárulnak a versenyhelyzetekről. Az egyszerű adományozós játékot játszó résztvevők minél többet játszottak, annál kooperatívabbak lettek: minden egyes körben egyre inkább úgy adományoztak, hogy az a csoport egészének segítsen. Amikor megbüntették egymást, ezek "morális alapú büntetések" voltak, és a legkevésbé kooperatív játékosokat sújtották.

A másik csoportnál ezzel szemben, akik versengtek egymással, sokkal gyakoribbak voltak az "antiszociális büntetések", amelyekkel a legkooperatívabb játékosokat büntették meg. Az öt kör során nem tapasztalták az adományozásoknál az altruizmus növekedését.

Azért büntetjük meg azt, aki túl jó, mert nem akarunk rosszabbaknak tűnni nála

A kutatók a kísérlet eredményeit elemezve arra jutottak, hogy a kompetitív környezetben az emberek önzőbbekké válnak, és kevésbé jótékonyak egymással. De amikor kivesszük a képletből a versenyt, megnő a kooperáció, és a kevésbé együttműködő tagok kapnak büntetést. Az antiszociális büntetést egyfajta önvédelmi taktikának találták: amikor az emberek azt akarják, hogy őket válasszák ki, akkor nem szeretnének rosszabb színben feltűnni valaki más mellett.

Mások megbüntetése természetesen kockázatokkal jár. Az emberek azzal is tisztában vannak, hogy ha elkapják őket, ők maguk fognak rossz színben feltűnni. Így a valós életbeli helyzetekben az antiszociális büntetések gyakran burkolt vagy indirekt támadásokként jelennek meg.

A kutató szerint ez a viselkedés a vadászó és gyűjtögető közösségek idejére nyúlik vissza, ahol a legjobb vadászok nem kaphattak vezető szerepet. Ezekben a társadalmakban a kutatók szerint gyakran azzal védték meg az egyenlő státuszt, hogy megbüntették azt, akiben potenciált láttak arra, hogy eluralkodhatna felettük.

Képzeljük csak el ma egy szervezetben ezt a hozzáállást: "Hé, te túl keményen dolgozol, és ezzel rossz fényben tüntetsz fel minket, többieket" – mondja Barclay, majd hozzáteszi: egyes szervezetekben még szabályokat is hoznak arra vonatkozóan, mennyire keményen szabad dolgozni, hogy még véletlenül se teljesíthesse valaki túl az elvárásokat, megemelvén ezzel a mércét a többiek számára.

A kutatás egyik hozadéka Barclay szerint az lehet, hogy a belőle kirajzolódó kompetitív társas stratégia tudatosításával felhívhatjuk rá a figyelmet, és lépéseket tehetünk a megakadályozására.

A kutatás eredményeit itt publikálták.

 

(forrás: studyfinds.org/)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés