hirdetés
hirdetés
hirdetés

Légy te magad az, aki jókedvre derít!

Ezeket tartsd szem előtt, és többé egy rossz munkanap sem fogja rányomni a bélyegét a hangulatodra!

Te mit viszel haza magaddal a munkádból? Na, nem a sutyiban elrakott tollakra, gémkapcsokra és ételhordókra gondolunk, hanem azokra a terhekre, amelyeket a lelkedben hordozva térsz haza. A kritikus megjegyzések a kollégáktól, a főnököd destruktív megnyilvánulása, a havi jelentésben mutatkozó elmaradások, és még sorolhatnánk. Egyszóval azok a dolgok, amelyek miatt néha úgy érzed, hogy valahol kell lennie egy STOP vagy SZÜNET gombnak, amit gondolkodás nélkül lenyomnál, csak kicsit elszabadulhass.

Mert ugyan a munkaidő lejártával fizikailag elhagyod a munkahelyed, azokat a terheket, amelyeket mentálisan cipelsz nap mint nap magaddal korántsem ilyen egyszerű letenni, és az iroda falain belül hagyni. Azok alattomos módon belopóznak az otthonodba veled együtt, feltéve, ha hagyod.

Eltérő helyzetek, eltérő homlokzatok

Adam Fraser, az ausztrál teljesítménykutató ugyan nem találta fel a SZÜNET gombot, de ahhoz valami egészen hasonlóval rukkolt elő. Azzal tisztában vagyunk, hogy kicsit máshogy viselkedünk otthon, mint a munkahelyen, a barátaink előtt és a családi vacsora közben, egy tárgyaláson és egy kocsmázás alkalmával. Társas helyzetekben általában az adott szituációnak megfelelő szerepet vesszük fel, és annak szabályai mentén nyilvánulunk meg. A szociálpszichológiában ezt a konstruktumot homlokzatnak nevezzük, amelyek változhatnak a szocializáció, nevelés, társadalmi elvárások és adott szituáció függvényében is.

Tehát, eltérő homlokzataink vannak eltérő helyzetekben, azonban ezek a szerepek korántsem egymástól teljesen elszigetelt konstruktumként léteznek. Így fordulhat elő, hogy sok esetben nem tudjuk teljesen kizárni a magánéletünket a munkahelyünkről, és fordítva. Ezzel addig nincs is baj, míg nem a negatív dolgokat emeljük át egyik szerepből a másikba. Nagyfokú tudatosságot igényel, hogy valaki azzal a lendülettel vetkőzze le egy kifejezetten rossz munkanap hatását magáról, amint átlép az iroda küszöbén. Egyik pillanatról a másikra ez nem igazán megy, de létezik néhány mód, amely segíthet az átállásban.

Keresd meg a tered!

Fraser szerint egy harmadik, átmeneti teret kell kialakítanunk, amely egyfajta alagútként szolgál, és átvezet a dolgozó Énünkből az otthoniba. Ez nem kifejezetten fizikai, hanem egy mentális tér, amely megkönnyíti az átmenetet a két szerep között. De mi lehet ilyen átmeneti, harmadik tér? Például a haza vezető utad, a kutyasétáltatás, egy edzés, bármi, amit a munka és a hazatérés között csinálhatsz. A lényeg, hogy az aktivitás elősegítse, hogy a munkában felgyülemlett stresszt át tudd dolgozni magadban, annak érdekében, hogy ne cipeld magaddal haza. 

Például bizonyos munkahelyekre szigorú ellenőrzések után léphetünk be, vagy hagyhatjuk el az épületet (például a börtönökben, üzemekben stb.), vagy meghatározott dress code és egyenruha viselése kötelező. Ezek az intézkedések, ceremóniák mind segíthetik azt, hogy a munkahelyünkre belépve levetkőzzük a hétköznapi Énünket, és felvegyük a munkahelyi szerepünket. Ugyanúgy, a munkaidő lejártával személyes tárgyaink visszavételével, vagy az egyenruhánk, munkaruhánk cseréjével levetkőzzük a dolgozó Énünket, és visszatérhetünk a hétköznapihoz.

Ha nem ennyire szabályozott helyen dolgozol, és magadtól nem igazán van ötleted, hogy mi lenne számodra az ideális harmadik tér, Fraser ad néhány tippet, amivel átdolgozhatod magadban a munkád során felgyülemlett negatív érzéseket a pozitív pszichológia eszköztárának segítségével:.

Tekints vissza a napodra. Lényegében készíts egy számvetést: mi volt jó a napodban, mit értél el, milyen sikereid voltak, hogyan tudnál jobb lenni másnap? Ezek a kérdések segítenek áthelyezni a fókuszt azokról a dolgokról, amik negatív érzéseket generálnak benned, azokra, amik ezzel szemben jó érzéssel töltenek fel.

Légy jelen. Az agyad leginkább attól tud a leghatékonyabban működni és megpihenni, ha nem kell folyamatosan idősíkok és problémák között cikáznia, hanem maximálisan egy adott, jelenlévő dologra figyelhet. Ezt elérheted azzal, ha előveszel egy könyvet, meditálsz, gyakorlod a mindfulnesst, vagy szimplán veszel egy jó forró fürdőt. Számtalan módja létezik annak, hogy igazán jelen légy, csak meg kell találnod azt, ami nálad működik.

Indítsd újra magad! Mikor kilépsz a munkahelyedről, kezdj el azon gondolkodni, hogyan szeretnél hazatérni, milyen képet szeretnél mutatni azoknak, akikkel együtt élsz. Ezzel a tudatossággal megakadályozhatod, hogy a munkahelyi problémák az elmédben megbújva betörjenek a magánéletedbe.

Az az idő, amit a harmadik, átmeneti térben töltesz lehet akár mindössze tizenöt perc is, a lényeg, hogy szánj időt arra, hogy levetkőzhesd a mukahelyi szerepedből fakadó stresszt, és ne vidd haza!

 

ÉRDEKEL A POZITÍV PSZICHOLÓGIA? SZÍVESEN HALLGATNÁL HASONLÓ TÉMÁBAN ELŐADÁST? AKKOR GYERE EL A HR BEST OF! KONFERENCIÁNKRA!

Összeszedtük neked a leghasznosabb, leginspirálóbb people management tartalmakat, amitől valóban sikeresebb lehetsz 2019-ben. Éhes vagy az információra? Akarsz tanulni? Mersz kérdezni? Ha mindenre igen a válaszod, akkor ott a helyed február 13-án a Hatszín Teátrumban a konferenciánkon!

A pozitív pszichológia munka világában való felhasználása mellett, számos egyedi és izgalmas tartalommal készülünk!

Ízelítő a programból:

  • Valósítsd meg önmagad, és hagyd, hogy mások is ezt tegyék! Előadó: Ráskó Eszter; humorista, hr-manager, pszichológus  
  • Karriermélypontok, életközepi válság, kiégés… Mit kezdjünk velük? Előadó: Dr. Buda László; pszichiáter
  • Emberi rizikótényezők - a krízis-működés bejóslása. Előadó: Lisznyai Sándor; pszichológus, szervezeti tanácsadó, coach 
  • Kreatív álláshirdetések a nagyvilágból - lehet így is? Előadó: Földi Miklós Dániel; reklám- és neuropszichológus  
  • Célkitűzés, avagy a "jövőből a jelent" logika alkalmazhatósága - Gyakorlati kitekintő. Előadó: Limpár Imre; tanácsadó szakpszichológus
  • Pozitív pszichológia a munkás hétköznapokban. Előadó: Dr. Kovács Eszter; orvos-pszichológus-tanácsadó  

Részletes program és jelentkezés: itt.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: ideas.ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés