hirdetés
hirdetés

Érdemes résen lenni

Ez a 4 tipp segít elkerülni a kiégést!

A kiégés az egyik legelterjedtebb népbetegség, ami a modern embert sújtja. A kór milliók életét keseríti meg, teszi tönkre a mindennapokat, úgy, hogy az ember sokszor azt érzi, egyszerűen képtelen úrrá lenni az állandó stresszen és szorongáson. Mint minden durva betegséget, úgy a kiégést is jóval nehezebb akkor kezelni, amikor már kialakult. Éppen ezért sokkal jobb ezt megelőzni. Erre mutat a Pénzcentrum most négy tippet!

A WHO definíciója szerint a kiégés tünetegyüttese három fő szimptómából tevődik össze: folyamatos fáradtság érzése, a munkahellyel kapcsolatos negativitás és cinizmus felerősödése, valamint a csökkent hatékonyság. A közelmúltban egyéni problémaként kezeltük ezeket a tüneteket, sőt hajlamosak vagyunk a stresszt és a munkahelyi nyomás okozta lelki problémákat elbagatellizálni. Ha azonban mindezeket szervezeti problémaként kezeljük, akkor mind a stressz, mind a pszicho-szociális kockázatok mérhetők, kezelhetők és megelőzhetők. 

Nem csoda tehát, hogy a WHO szerint a kiégés betegség, amit ugyanúgy lehet kezelni, mint bármelyik más betegséget!

De még ennél is jobb, hogyha nem is kell kezelni a betegséget, hanem egyszerűen megelőzzük annak kialakulását. Már csak azért is, mert a kutatások azt mutatják, hogy emberek millió hagynak ki munkanapokat azért, mert nem bírják a pozíciójukból eredő stresszt. Ennek következtében pedig idővel csökken a termelékenységük, boldogtalanokká válnak, és ezek a következmények sajnos hosszú távon fennmaradhatnak. Arról nem is beszélve, hogy az állandó stressz komoly betegségek kialakulásához is vezethet.

A "burnout" vagy más néven kiégés tehát egyáltalán nem gyerekjáték, nem szabad félvállról venni, főleg manapság, amikor egyre kevesebben tudják összeegyeztetni a magánéletüket a munkával, és az ottani elvárásokkal. És bár a veszélyes népbetegségről nem lehet pontosan tudni, mikor üti fel a fejét, nem árt résen lenni, és még csak a lehetőségét is elkerülni annak, hogy valaki a kiégés áldozata legyen. Éppen ezért mutatunk 4 tippet, aminek betartásával elkerülhető a modern kór.

Monitorozd a saját idődet!

Túl sokszor fordul elő, hogy a munkavállalók nincsenek tisztában saját idejük értékével. Pedig fontos, hosszú távú boldogságot nem lehet úgy fenntartani, hogy az ember ne hozná egyensúlyba szakmai és személyes idejét. A kiégés elkerülésének egyik fontos kulcsa tehát az, hogy az ember bölcsen válassza meg azt az időt, amit egyszer és mindekkor munkával tölt, és ugyanígy azt az időintervallumot is, amikor egyáltalán nem foglalkozik munkával. 

A kezdetekkor ezt érdemes lehet komolyan megtervezni. Akár digitális akár hagyományos naptárat használsz, írd bele pontosan, mennyi időt tervezel munkával tölteni az adott héten, mennyi időt szánsz magadra, a családra, de azt is, hogy szabadidős tevékenységre mennyi időd jut. Fontos, hogy ezek legyenek egyensúlyban, és ha például azt látod, hogy a naptáradban csak munka szerepel, itt az idő, hogy gyorsan változtass ezen.

Húzd meg a határvonalat!

A kiégés egyik legnagyobb előmozdítója, hogy ha munkád, az ottani feladataid és felelősségeid szép lassan kezdenek bekúszni a magánéltedbe, a munkaidőn túli időintervallumodba. Azaz, ha azon kapod magad, hogy este, a hétvégéken vagy a vakáción is a melón kattogsz, esetleg dolgozol is vagy állandóan figyelsz, hogy mit lehetne tenni a munkával kapcsolatosan, akkor ez egy félremagyarázhatatlan jele annak, hogy a kiégés már bőven ott leselkedik rád. Ez a veszély még inkább fenyegeti ráadásul azokat, akik otthonról dolgoznak, nekik még nehezebb ezeket a határokat meghúzni, de nem lehetetlen, senkinek sem az!

Azért, hogy ezt elkerüld, egyszerűen próbálj meg elhatárolódni a munkádtól. Értve ezalatt a közös chatet, a mobiltelefont, a céges levelezést, egyszóval mindent. Ha aznapra elvégezted a munkád, és mindezt úgy tetted, hogy maximálisan hoztad azt, amit elvárnak tőled, akkor ha véget ér a munkaidőd egyszerűen hagyd magad mögött a munkát. Azért, hogy ez megtörténjen, bizony erőfeszítéseket kell tenni, az elején lehet, hogy nehéz lesz, és úgy fogod érezni, hogy kimaradsz valamiből, de hosszútávon, a mentális egészséged érdekében ezt meg kell tenni. 

Húzz el pihenni!

Sokan hajlamosak belefeledkezni a munkájukba, a mindennapjaikba és a nyári vakációt is csak egy szükséges rosszként felfogni, amit ráadásul rengetegen nagyobb stresszként élnek meg, mint pihenésnek. Sokan vannak azok is, akik az év utolsó hónapjaiban döbbenek rá, hogy még temérdek szabadnapjuk van, mit csináljanak vele... Bizony el kell játszani a gondolattal, hogy azokat a szabadnapokat bármikor ki lehet venni, évközben is lehet a segítségükkel például hosszúhétvégéket szervezni, és akár külföldre utazni. 

A vakáció pedig jó dolog, legyen szó akár 2-3 napról vagy 1-2 hétről. Az üdülés segít feltöltődni, feltéve, ha nem munkával foglalkozik az ember, valamint azon sem stresszel, hogy ha már elment valahová, akkor ott mindenképpen jól is kell, hogy érezze magát. Érdemes lehet új helyeket is kipróbálni, lehet, hogy x vagy y wellness központ nagy kedvence az embernek vagy a családnak, de érdemes lehet bevállalni akár egy kirándulásos hétvégét, kunyhóban alvást, vagy bármit, ami kicsit új és nem a megszokott. 

Dolgozz változatosan!

Ha olyan pozícióban dolgozol, ahol nem feltétlenül vagy egy adott helyhez kötve, próbáld meg elérni a vezetőségnél, hogy alkalomadtán vagy előre meghatározott időpontokban dolgozhass otthonról. Ez segíthet visszanyerni a balanszot, otthonról dolgozhatsz a saját tempódban, és kiegyensúlyozottabban állhatsz neki egy-egy feladatnak. Ez idővel növelheti a termelékenységet és a vállalati kultúrára is jó hatással lehet. Sok kutatás bizonyítja, hogy egy rendesen kialakított home office-al nő a munkavállalói elégedettség.

Mindent egybevéve egy szakmánál vagy karriernél fontos, hogy az ember hosszú távon tudjon gondolkodni, lássa magát a jövőben 1-2-5 éven belül. Ezt azonban a kiégés drasztikusan megrövidíti, ellehetetleníti a hosszú távú gondolkodást, hiszen bezárja az embert a mindennapi stressz sokszor önmarcangoló ketrecébe. Éppen ezért fontos, hogy megfogadd a fenn bemutatott 4 tippet, és amint lehet, kezdd el azok alapján megszervezni önmagad a saját professziódban.

(forrás: Pénzcentrum)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés