hirdetés
hirdetés
hirdetés

Burnout

Elfáradni ér! 3 gyakorlati tipp a mentális jóllétért

A jó vezető is kiég néha. Az 1000 dolláros kérdés inkább az, hogy mennyire ég ki, és mit tesz azután, hogy feldereng neki, valami gond van. A kiégés jeleit nagyon nehéz észrevenni (a figyelmeztető jelekkel fogunk még foglalkozni).

Mivel a cégek nem mindig figyelnek oda a workloadra, sem a munkavállaló fizikai-mentális tehermentesítésére, ráadásul önmagunk túlhajtása amúgy is az emberi természet része, pillanatok alatt el tudunk havazódni, önmagunkat túlvállalni, monitor előtt enni stb. Ráadásul nem csak a sok munka okozhat kiégést.

A kiégés megelőzhető. Mármint a második kiégés. Számtalan burn-out prevenciós tréning hirdeti, hogy a kiégés megelőzhető. Mármint a második kiégés, meg a harmadik. De az első nem. El tudsz képzelni egy lelkes húszévest, aki óriási lelkesedéssel vág bele a munkájába, büszke magára, hogy végre felelősségteljes és érdekes munkát bíztak rá, bizonyítani akar, világot megváltani? Szerinted rá tudod beszélni, hogy lassítson, egyen rendesen, és hagyja a francba a filmes stábot, akikkel épp élete első marketingvideóját forgatja, és menjen haza pihenni? Ez a húszéves nem csak megváltani akarja a világot: meg is váltja, és büszke rá. És így telik el még harminc év, amikor is az ötvenéves vezető már hozzá van szokva ahhoz, hogy krízishelyzetben éjjel is elérhető, hogy megcsinál olyan munkákat, amiket nem neki kéne, mert a céget a magáénak érzi. A gép forog, az alkotó viszont nem pihen. És közben kimerül egy kicsit.

Kis, közepes és nagy kiégés

Kiégni egyébként kicsit is lehet – ez is egy spektrum, fázisok sokasága, amin fel-le lépkedünk, a lelkesedéstől a fásultságig és a klinikai tünetekig.

A kiégés megelőzéséhez óriási önismeret kell, ismerni kell a saját személyiségünket, a munkahelyünk, pozíciónk buktatóit, ismernünk kell, hogy hogyan jelzi a szervezetünk, ha túlfárad, 100 százalékosan biztosnak kell lennünk a céljainkban és a képességeinkben. Plusz ott vannak a rajtunk kívül álló tényezők, a munkatársak, akik vagy támogatnak, vagy nem, vezetők, akik vagy értékelnek minket, vagy nem… Ott vannak a folyton változó életcéljaink (gyerekprojekt, költözés, utazás, lakásprojekt stb.), ezek vagy illeszkednek a munkánkba, vagy nem.

Csak halkan kérdezem: Van ekkora önismeretünk? Mindig? Csoda, ha nem vesszük észre időben a figyelmeztető jeleket?

Fáradt vagy kiégett?

Elfáradni, megutálni a munkánkat, kimerülni a cinikus, egymást fúró kollégák, a folytonos ígérgetés vagy túl szoros határidők miatt ér. És nagyon nehéz meglátni, hogy mikor vagyunk szimplán csak fáradtak, és mikor vagyunk krízisben (mert a burn-out krízis a javából), és komoly belső utazás vagy külső segítségkérés szükséges.

A kiégést tehát nem könnyű időben észrevenni. Mindfulnessoktatóként nincs olyan mindfulnesstanfolyamom, ahol ne lenne legalább három-négy vezető, de ott ül mellettük a coach és a nagymama is: és mindegyikük ugyanattól szenved. Krónikus túlterheltségtől, túl sok adminisztrációtól (unokától, vásárlástól), a támogatás és az elismerés hiányától, az igazságtalan rendszerektől, a felelősségtől, ami nem hagyja őket nyugodni, pihenni – és a krónikus stressztől.

Kiégni nem ciki. Ha neked is öt éve ígérgetnék, hogy átmehetsz egy érdekesebb poziba, aztán mégsem engednek, mert te vágod a cégnél a legjobban a fát, te is kiégnél, hidd el… A nagymama meg az otthonápolástól, a barátok-barátnők hiányától, a túlvállalástól ég ki, és ordibál a legkisebbel, csepüli a legnagyobbat.

Mik a figyelmeztető jelek?

A kiégés figyelmeztető jelei lehetnek még: fásultság, nincs kedved dolgozni, minden idegesít, morogsz, másokat hibáztatsz, hamar felpaprikázod magad, cinikus leszel („Az ügyfél a hülye. Mindig.”), és jóval kevésbé segítőkész. Sokszor annyira elfojtjuk magunkban a reménytelenséget (sokan vannak, akik nem hiszik, hogy lehet a munkakörülményeken, feladataikon változtatni), hogy ez egy életérzéssé válik bennük. Majd a magánéletben is kiábrándulttá, cinikussá, negatív szemléletűvé, rosszindulatúvá válik az ember.

Kiégésszindrómában szenved az orvos, aki bunkó, aki három és fél percet szán a betegre, és részvét nélkül beszélget az asszisztenssel a beteg feje fölött. De kiégett az a kisvárosi anyuka is, aki csak azért nem mer szólni a főnökének, hogy halálra unja a melóját, és képes lenne ennél százszor többre is, mert nem hiszi, hogy a főnökkel szót lehet érteni. Vagy azért nem vált, mert a munkahelye legalább közel van az iskolához.

A kiégés oka tehát nem mindig a személyiségünkben keresendő (a maximalizmus és a szorongásból adódó mikromenedzsment is gyógyítható, csak mondom). Lehet rendszerhiba, lehet az egyedüllét, a fejlődés, tanulás hiánya, vagy szimplán az, hogy túl sok minden összejött egyszerre. Ez utóbbi gyakoribb, mint hinnénk, a családi/anyagi problémák és a munkahelyi gondok simán képesek egyszerre felütni a fejüket, és végletesen kifárasztani, reményvesztetté tenni minket. Elég csak pont akkor költözni egy másik albérletbe, amikor projekthatáridő van, két ilyen hónap, és padlóra kerül szegény munkavállaló.

Elsősegély kiégés esetére

Emlékszel még, milyen jelei vannak a kiégésnek? Cinizmus, mások hibáztatása, gigantikus felmondási kedv… (az „Elköltözöm Balira fagyit árulni, mert ott legalább nem hívogatnak a nyamvadt ügyfelek” ugyanide sorolható).

Szóval nem mindig az azonnali felmondás a megoldás. Mert a kiégés elhiteti veled, hogy a főnök, az ügyfél, a lassú kolléga a hibás… mindenki, csak te nem. De ha megkérdeznénk, mikor lazultál egy jót a hétvégén (szigorúan offline), akkor kiderül, hogy három hónapja. És hogy nincs a cégnél egyetlen barátod sem, akivel szívesen leülnél kávézni, ebédelni, mert te mindig a laptop előtt eszel…

Ekkor érdemes egy jó hosszú sétát tenni, és átgondolni a következőt:

Mi vezetett oda, hogy elégedetlen lettem? Mit szeretnék igazán? Hány éve dolgozom itt? Mikor beszéltem őszintén a főnökömmel (vagy a bosszantó kollégával) a nehézségeimről? Vannak jó barátaim, ismerőseim a cégnél? Jó a viszonyom a környezetemmel?

3 tipp krónikus túlvállalóknak

1. Ne az alvásidőddel spórolj!

Az alvástól, edzéstől és a szeretteidtől tilos időt lopni. Egy-egy 12 órázós munkahelyi időszak oké, de fél évekig nem dolgozhatsz a téged feltöltő dolgok rovására.

2. A maratoni munkát felejtsd el!

Gyakran megszakítva, sok szünettel dolgozz. A facebookozás nem szünet! Szakítsd meg másfél óránként a munkádat sétával, beszélgetéssel vagy akár egy kis csendmeditációval. Ezt nem én mondom: tudományosan igazolt tény, hogy az ember kis etapokban, gyakori szünetekkel képes igazán hatékonyan dolgozni. És igenis fel lehet négykor állni, elmenni edzeni, mindfulnesstanfolyamra, majd nyolc-kilenc között feltöltődve, produktívan megcsinálod azt a munkát, amit a délutáni meetingek és az egész napos ülés miatt kilúgozva két és fél óra alatt tudnál.

3. Kérj segítséget!

Sokszor fogalmunk sincs, min változtassunk, hogy jobban érezzük magunkat a munkahelyen. Ilyenkor segítséget kérni ér, a business coach-okat például pont erre találták ki… Légy őszinte, légy bátor. Vállald be, ha eltévedtél. Hogy nem tudsz minden választ és minden kérdést. Keress barátokat, vezetőket, szakmai segítséget. A kiégésből kivezető út egyik aranyszabálya: nem kell mindent egyedül megoldanod!

A cikk eredeteg az Üzlet és Pszichológia 2019. április-májusi számában jelent meg. Keressétek az újságárusoknál, vagy rendeljétek meg itt.

Horváth Ágnes, mindfulness oktató, alvástréner, TEDx előadó
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés