hirdetés
hirdetés

Pszichológiai tippek a krízishelyzetre

Az emberiség kapott egy újabb esélyt, hogy visszataláljon korábbi fontos értékeihez

Kedd este Orvos-Tóth Noémi, klinikai szakpszichológus, többek között az Örökölt sors szerzője tartott élő bejelentkezést Facebook oldalán, ahol számos hasznos tippet adott ennek a rendkívüli, kiszolgáltatott és kontrollvesztett állapotnak a kezelésére. 

A koronavírussal kapcsolatban mindannyiunknak kötelessége komolyan venni az intézkedéseket és a #maradjotthon felhívást. Ez a helyzet azonban rengeteg bizonytalanságot, szorongató gondolatot kelthet bennünk. A hirtelen megváltozott világban helyt állni nem könnyű, a folyamatos stressz, az aggodalomra okot adó hírek gyengítik lelki ellenállóképességünket. Hogyan tehetünk azért, hogy a körülményekhez képest a lehető legjobban viseljük ezt az állapotot? Orvos-Tóth Noémi pszichológus tanácsai következnek.

Strukturáljuk a napunkat! Nagyon sok ember számára új tapasztalatot jelent az otthoni munkavégzés, pláne, ha közben a gyerekeket is koordinálni, szórakoztatni kell. Annak ellenére, hogy most minden otthon zajlik, ugyanúgy öltözzünk fel, amikor reggel felkelünk, helyezzük keretbe a napunkat. Ne kényelmesedjünk el annyira, hogy egész nap pizsamában az ágyból ki sem kelve dolgozunk, mert akkor hamar bele fogunk fásulni ebbe a helyzetbe.

Ne hanyagoljunk el a mozgást! Az izmok megmozgatása segít a stressz csökkentésében is, emellett a fizikai egészségünk megőrzése ebben az időszakban is elengedhetetlen. Számos hasznos youtube csatorna és online edzés segít nekünk az eszköz nélküli, otthon is végezhető gyakorlatok elsajátításában.

Beszélgessünk azokkal, akik egyedül vannak! A bezártság mindannyiunkat megvisel, ám ha van olyan családtagunk vagy barátunk, akiről tudjuk, hogy egyedül él, segítsük neki ennek az időszaknak az átvészelését azzal, hogy pl. minden nap ugyanabban az időpontban felhívjuk. Így ő sem fog szociálisan izolálódni, illetve a rendszeres telefonálás struktúrát adhat a napjának.

Ne egymáson vezessük le a feszültséget! Bizony, ez most nagy kihívás, hiszen éjjel-nappal össze vagyunk zárva családtagjainkkal. Ha tudatában vagyunk saját feszültségünk kiváltó okában, akkor a kitörni készülő élesebb beszólások élét hatékonyabban tudjuk elkapni, mielőtt még megbántanánk vele a másikat. Fontos ebben az időszakban, hogy adjunk egymásnak teret: legyen minden napban nyugalmi időszak, amikor én-időt, zavartalanságot ígérünk a másiknak. Az, hogy ebből kinek mennyire van szüksége, egyén-függő, de érdemes ezt mielőbb tisztázni, majd tiszteletben tartani a konfliktusok elkerülése érdekében.

Szorongás és feszültség kezelésére: progresszív relaxáció. Ez egy olyan gyakorlat, melyet a nap bármely szakaszában elvégezhetünk: feszítsük meg az izmainkat (kezünket-lábunkat), tartsuk így néhány másodpercig, majd engedjük el őket, lazítsunk. Ismételjük meg néhányszor, és vegyük észre, ahogy távozik belőlünk a feszültség. Ugyanígy segíthet a légzéstechnika is: mély levegő, beszívás, kifújás, ismétlés. 

Keressünk minden napban valami jót! Rengeteg lehetőségünk van a négy fal között is, hogy kipróbáljunk valami újat, elkezdjünk egy új könyvet, főzzünk valami különlegeset... a lényeg, hogy ne hagyjuk, hogy belefásuljunk a napjainkba.

Beszéljünk a szorongató gondolatokról! Természetes, hogy keressük a bizonyosságot, a megnyugtatást. A szorongás legjobb ellenszere maga az emberi kapcsolat. Tudatosítsuk magunkban, hogy ezen is túl leszünk, el fog múlni ez az időszak. Addig is, beszélgessünk sokat, osszunk meg a családban történeteket arra vonatkozóan, hogy régen a nagyszüleink hogyan élték túl a háborút, milyen tevékenységekkel kötötték le magukat, milyen megküzdési módszereik voltak. 

Mit tegyünk, ha elveszítjük a munkánkat? Sajnos a jelenlegi helyzet velejárója, hogy sokan munkanélkülivé válnak. A munkánk egy szerep, mely az identitásunk fontos részét képezi, és sérülünk, ha ezt most nem tudjuk működtetni. Azonban a személyiségünknek számos már rétege is van, így érdemes elgondolkozni, hogy mi van még ezen túl? Mik lehetnek még azok a fontos tulajdonságok, kompetenciák, melyeket mozgósítani tudunk? Ez a krízisállapot egyben önismereti munka és fontos szerep jut a találékonyságunknak és a kreativitásunknak is. Mindenesetre fontos tudatosítani, hogy ez egy átmeneti időszak, ami véget fog érni.

Növeljük lelki megküzdőkapacitásunkat! Ne hagyjuk, hogy mások mérgező információkkal árasszanak el bennünket és tudatosan szűrjük meg az elénk kerülő tartalmakat. Ugyanígy, mi se mérgezzünk másokat szorongató hírekkel!

Nyugtalanító gondolatok ellen: gondolatstop! módszer: ha bekúszik a fejünkbe egy stresszt, aggodalmat keltő nemkívánatos gondolat, képzeljünk el egy stop! táblát, és függesszük fel azt a tevékenységet, amit éppen végeztünk. Például, ha eddig mosogattunk, most álljunk fel és kezdjünk el pakolni valamit, vagy olvasni egy könyvet. Ha váltunk egy éleset, megfékezhetjük ezeket a gondolatokat. Azt azonban ne várjuk el, hogy ezek a gondolatok nem bukkanjanak fel, ugyanis a szorongás és a félelem teljesen természetes ebben a krízisállapotban.

Figyeljünk az információk forrására! Ahogy már fentebb is említettük, nagyon fontos lenne, hogy a hírek, cikkek, amiket olvasunk, nyíltak, pontosak és hitelesek legyenek. Ezeknek az a célja, hogy csökkentsék az emberek bizonytalanságérzetét és növeljék tájékozottságunkat. Minél tovább tart egy bizonytalan helyzet, annál nagyobb a valószínűsége, hogy pszichés károkat szenvedünk el. 

Jelenleg minden, amit biztosnak hittünk a világról és önmagunkról, megkérdőjeleződik. Ez az elcsendesedés azonban lehetőséget adhat nekünk, hogy megtaláljuk, felfedezzük erőforrásainkat, hogy segítségükkel elhiggyük: ezeket a kihívásokat is képesek leszünk megoldani. Kapott az emberiség egy esélyt, ami visszavezethet minket a fontos emberi értékekhez, amik kevés figyelmet kaptak mostanában, gondoljunk például a szolidaritásra és az alázatra. Jelenleg mindannyian feltalálók vagyunk, és magunk alakítjuk ki, hogyan tudunk megküzdeni a helyzettel. Egy biztos: a kreativitásra és a rugalmasságra nagy szükségünk lesz, a rutin pedig egy fontos kapaszkodót adhat nekünk.

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk augusztus 6-án online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdeti lehetőség, ingyen szövegezés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés