hirdetés
hirdetés
hirdetés

Életmód

5 tipp, hogy leküzdd a munkahelyi stresszt

A stressz olyan akár egy kétélű fegyver. Létezik a „jó verziója”, más szóval az eustressz, ami folyamatosan mobilizál minket. És létezik a „rossz fajtája”, a distressz, ami viszont megkeseríti a mindennapjainkat. Utóbbi legyőzésére adunk most tippeket!

Széles körben elterjedt, hogy a stressz csak káros lehet az egészségre, és igyekeznünk kell minél stresszmentesebb életet élni. Azonban Selye János, az általános adaptációs szindróma elméletének kidolgozójának szavaival élve a stressz az „élet sója”. Stressz nélkül az emberi lét nem lenne ugyanaz, hiszen ez színesíti és teszi izgalmasabbá a mindennapokat. Eustressz hatására aktivizáljuk magunkat, fizikailag és pszichésen is felpörgünk, azonban nem hajtjuk túl magunkat.

Ezzel szemben a distressz, ami a „rossz stressz” olyan mértékben felemészti az erőforrásainkat és az energiáinkat, hogy hosszútávon kimerüléshez vezet. Így jelentős megterhelést jelenthet az egész szervezetünkre nézve.

A stresszt nem lehet elkerülni, azonban fontos, hogy hatékonyan tudjunk vele megbirkózni. Az alábbi öt tippet betartva elkerülhetők a stressz negatív következményei:

1. Válts nézőpontot!

Rengeteg stresszor – olyan tényező, ami kiváltja a stresszt – igazából csak átmeneti, viszont hajlamosak vagyunk túlbecsülni az időtartamát. Ha valaha stresszes helyzetbe kerülsz, csak kérdezd meg magadtól, hogy hogyan fog ez téged érinteni hónapok vagy évek múltán.

2. Bontsd elemeire!

Tegyük fel, hogy rád van bízva egy hatalmas projekt, aminek azt sem tudod, hogyan kezdj neki. Szorít a határidő, és te mást sem látsz, csak a feladatok végeláthatatlan sorát, amit úgy érzed, lehetetlen teljesíteni. Ilyenkor segíthet, ha az egész folyamatot apró lépésekre és részfeladatokra bontod, és mindig csak a következő lépésre fókuszálsz. Érdemesebb először a könnyebb feladatokkal kezdeni, és azután haladni a kihívások felé.

3. Tanuld meg értékelni a munkát!

Ha folyton azon rágódsz, hogy mi az, ami még nincs kész, mi nem működik jól az csak egyre mélyebbre ránt a stressz spirálba. Érdemes abból energiát meríteni, amik jól mennek és sikeresek. A hálának és az elismerésnek meghatározó szerepe van minden emberi interakcióban, azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy néha saját magunknak kell hálásnak lennünk, vagy elismerőnek a saját munkánkkal kapcsolatban.

4. Tarts szünetet!

Egyszerűnek tűnik, mégis sokszor elfeledkezünk a szünetek jelentőségéről. Ezt megejtheted akár napközben egy könnyed sétával, vagy akár hétvégente kirándulással, testmozgással. Bármivel, csak olyat csinálj, ami nem a munkádra emlékeztet és feltölt, hogy aztán újult erővel vághass neki a következő hétnek.

5. Lélegezz!

A jógában is kiemelt szerepe van a megfelelő légzésnek, mivel így lehet legjobban lecsendesíteni az elmét. Ha gyakorlod a lassú és kiegyensúlyozott légzést, akkor könnyen semlegesítheted a stressz okozta üss vagy fuss reakció fiziológiai hatásait. Elsőre nehéz lehet lenyugtatni a légzést, de folyamatos gyakorlással könnyen kezelhetővé válik a nyomás.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Forbes)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés