hirdetés
hirdetés
hirdetés

Te melyik zónában vagy?

Y-osként képtelenek vagyunk a flow-ra?

A flow-élmények teszik olyanná az életünket, amilyenről álmodunk. De vajon ki a felelős azért, ha nem találjuk meg a munkánkban a flow-t? 

Ki a felelős azért, hogy érzek-e flow-t a munkám közben? Mondanám, hogy a munkáltató, de gyanítom, ez nem állná meg a helyét. Leginkább mi vagyunk felelősek a saját flow-élményeinkért. Vagy inkább azok hiányáért. És hiába ugrálunk állásról állásra, se itt, se ott nem találjuk meg azt, amit tudva vagy tudat alatt, de keresünk. Vajon miért nem?

Mert magunkat kötjük gúzsba. Mert az újabb és újabb pozícióinktól reméljük a választ a kérdésre, ahelyett hogy alaposan végiggondolnánk, képesek lehetünk-e egyáltalán arra, hogy elérjük a flow-t a munkánkban.

Persze lehet, hogy a flow elérésének 8 pontjából van olyan, amiért a munkáltatónk felelős. De vajon hány? És pontosan mi is ez a 8 pont? Nézzük sorra a flow feltételeit dr. Buzády Zoltán megfogalmazását használva a pontokhoz.

A flow 8 pontja

1. Legyenek világos céljaid!

Vannak? Tudjuk, miért dolgozunk hétfő délelőtt, és miért csütörtök délután? Sokszor nem, persze, hogy nem. És ez nem is feltétlen a cégek hibája. Gyakran tapasztaljuk, hogy a papírra vetett, elvileg parádésan megtervezett célok sem rögzülnek az Y generációs fejekben. Legtöbbször azért, mert egyszerűen nem értjük, és nem is kérdezünk eleget. Előbb esünk az apátia zónájába, és tesszük a felmondásunkat a főnökünk asztalára, mint hogy az után kezdjünk el kutakodni, vajon mennyire vagyunk felelősek mi magunk azért, hogy fogalmunk sincs a napi céljainkról.

2. Kapj azonnali visszajelzést!

Bármennyire elvárod is a szervezetedtől a folyamatos visszajelzést, nem mindig kapni úgy és olyan visszajelzéseket, amilyenekre vágyunk. Építsd, építtesd ki úgy a saját munkafolyamataidat, hogy azokba be legyen építve a visszajelzés: jó-e az irány, amerre tartasz. Ennél nem kell, sőt, nem is szabad, hogy sokkal részletesebb legyen, hiszen az már nem lesz azonnali. Elég csak annyi, mint a falmászónak az ezredmásodpercenkénti visszacsatolása arról, hogy még fenn van a falon.

3. A nehézségeket mérd a képességeidhez! Azaz ne legyenek se túl kicsik, se túl nagyok, és biztosítsák a folyamatos tanulás készségét. Majd állandóan emeld a lécet, hogy a teljesítményed javuljon.

Meglepő módon ez szokott a legkisebb gondot okozni. Ha nem elég a feladat, amit kapsz, menj, és kérj még. Kérj nehezebbet, kérj többet. Tapasztalataink szerint ezzel tényleg nincs gond. A fogadtatással már annál inkább. Van egy begyepesedett és teljesen hibás kép a munkavállalókról, miszerint több fizetést szeretnének minél kevesebb munkával. Nyilván létezik ilyen is, de ma már egyáltalán nem ez a jellemző. Senki nem mondta, hogy keveset akarnánk dolgozni, csak azt, hogy értelmesen.

Rengeteg ügyfelünknél látjuk, hogy úgy lépnek előre, hogy a kevesebb kihívást vagy az unalmat újabb és újabb feladatokkal oldják meg maguknak. Aminek gyakran egyenes következménye az előléptetés. Ma már nem gáz ötöst hazavinni szorgalmiból.

4. Koncentrálj! Figyelmed irányítsd kizárólag arra, amit éppen csinálsz!

Ne engedd, hogy belső mentális rendezetlenség vagy külső tevékenységek megosszák vagy elvonják a figyelmedet. Na, ez nem megy. Főleg az okostelefonok korában, ahol félpercenként nyúlunk a készülékünk után. Te bele tudsz úgy feledkezni a munkádba, hogy nem nézed meg az insta dm-et, nem engeded be a kopogó titkárnőt az ajtódon, nem veszed fel a vezetékest, nem válaszolsz a high priority e-mailre? Nem tudsz, dehogy tudsz. Gyakran ajtód sincs, nem hogy be mernéd csukni.

5. Tanuld meg a „csőlátás” alkalmazását, hogy kiiktasd azokat a tényezőket, amelyeket nem tudsz befolyásolni!

Ahhoz, hogy erre képes legyél, látnod kell, hogy pontosan mit csinálsz. Ha van olyan szerencséd, hogy a munkádban legalább egy kisebb folyamatot, de end-to-end átláss, talán menni fog. Ahhoz, hogy lásd, mi a munkád eredménye, értened kell az egészet. Általában nem is csak a sajátodat, hanem a melletted ülőét is. Hiszen ahhoz, hogy képes legyél a csőlátásra, fel kell fognod, hogy hol van a csöved, hogy melyik cső a tied.

6. Érezd, hogy kézben tartod a dolgokat!

Legyen meg az érzés, hogy ura vagy önmagadnak, a cselekedeteidnek és a környezetednek. Ez a kudarc miatti aggódástól való mentesség érzetét jelenti. Magyarán kell az a bizonyos felhatalmazás, hogy tudsz és mersz dönteni. Tudod, hogy miben dönthetsz egyedül, és miben nem, milyen hatással leszel ezzel másokra. Bíznod kell abban, hogy ha rosszul döntesz, akkor sem fog megállni a világ, mert arra is van jogosítványod, hogy rosszul dönts. Mindezt automata üzemmódban, hiszen a flow egyik jellemzője, hogy nem lehet tudatosan elérni. De meg lehet teremteni azt a környezetet, amelyben elérhetővé válik.

7. Koncentrálj a tevékenységre úgy, hogy közben felülemelkedsz az éneden, megfeledkezel róla, és kirekesztesz minden önkritikát!

Így eggyé válsz a tevékenységgel. Ebben az állapotban megszűnik a kétely önmagadban, beleértve a fizikai és érzelmi aggodalmakat is. A kirekesztett önkritikához megfelelő mennyiségű önbizalom kell.

8. Ismerd fel, amikor az időérzéked átalakul!

Az idő érzékelése a te élményedhez igazodik. Az idő lelassulhat, felgyorsulhat vagy meg is állhat. Ami viszonylag ritka a munkahelyen. Ha kis szervezetben dolgozol, akkor például azért, mert nincs meg az a privát szférád, ahol ennyire elengedhetnéd az agyadat. Ha viszont nagyban, akkor olyan mennyiségű meetinggel van telenyomva a naptárad, hogy alapból nem is találsz olyan fél napot, ahol ezt megengedhetnéd magadnak. Erre lehet megoldás egyébként a flow-kész nap beiktatása. A nap, amikor nem vagy hajlandó meetingre menni, a nap, amikor legalább 8-10 órának elengedheted a kezét, és leülhetsz helyette dolgozni. Akár otthon, akár benn. Így legalább az esélyt megadod magadnak, hogy elkapjon az érzés, hogy tényleg bele tudj merülni a melódba. 

Tehát ez az a 8 pont, amelyről felismerheted, hogy flow-ban vagy. És ez lenne az az állapot, amelyet időről időre el kellene tudnod érni ahhoz, hogy igazán a helyeden legyél a munkában is.

Most nézd végig olyan szemmel, hogy ezek közül melyikért felelsz te, és melyikért más.

Te melyik zónában vagy? 

Hogy a halvány pipa elég-e arra, hogy távozz, az már nagyon változó. De a többiből bizony, a lakáshitelen túl, más nem tart vissza. Ha meg túl fiatal vagy még a lakáshitelhez, a te ábrád ki se nagyon látszik a sok pipából.

Habitusunknak, családi állapotunknak, neadjaég, generációs sajátosságainknak megfelelően más és más zónában, de frissítjük linkedin profilunkat, regisztrálunk profession-re, és távozunk. Hogy aztán megérkezzünk egy másik munkahely, hasonló zónájába. Ahelyett, hogy megpróbálnánk tenni érte, hogy a 8 pont megvalósítására képesek legyünk - bármi áron. Bárhol. Mert az ehhez szükséges körülményeknek megteremtése, a mi dolgunk. A flow meg majd jön – utána.

Ilyen és ehhez hasonló cikkeket az Üzlet és Pszichológia 2018. február-márciusi lapszámában olvashat még.  Keresse a nagyobb újságárusoknál, vagy rendelje meg itt

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés