hirdetés
hirdetés
hirdetés

Belső kommunikáció

Veszélyforrásból sikertényező: fektess nagyobb hangsúlyt a kommunikációra!

Miért fontos a belső kommunikáció egy vállalat életében? Hogyan motiválhatjuk a munkavállalókat, és miért kell nagyobb hangsúlyt fektetni nemcsak a toborzási folyamatokra de a megtartásra is? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat Kászonyi Péter, a Celltrion Healthcare Hungary Kft. HR managerével.

Hogyan tudjuk megértetni egy vezetővel, hogy miért lehetünk hatékonyabbak, ha rávilágítunk egy munkavállaló belső motivációjára és arra építve orvosoljuk a visszatérő problémákat?

Szeretem a magyar nyelv képletességét, egy dolgozói szervezet esetében is nagyon kézzel fogható a hasonlóság az élő szervezetekhez. Ha valakinek problémája támad az egészségével, nagyon nem mindegy, hogy a tünetet kezeljük vagy a betegség valódi okát tárjuk fel és szűntetjük meg. Ugyanígy az önazonosság és az elkötelezettség szintjén is fontos a motiváció mélysége, természete. Itt is komoly különbség van aközött, hogy egy munkatárs látszólag része és részese a célnak, vagy teljes elszántsággal, értve és elfogadva azt, minden rendelkezésre álló eszközével az eredmény eléréséért dolgozik.

Mi volt az Ön egyéni motivációja, hogy elkezdjen a belső kommunikáció tudatos előtérbe helyezésével foglalkozni?

Sajátos a helyzetem, hiszen HR-esként, vezetőként, és - nem utolsó sorban - munkavállalóként is tekintek/tekinthetek erre a kérdésre, illetve annak fontosságára. Talán önmagában már ez a tény is elég ahhoz, hogy a kommunikáció fontossága számomra felértékelődjön: hiszen látom, mennyire más szempontokból és milyen eltérő prioritások mentén, mennyire azonos súlyú és jelentőségű szerepe van a megfelelő irányú, tartalmú információáramlásnak. Idővel a belső kommunikáció veszélyforrásból eszközzé, később kis szerencsével sikertényezővé érik egy vezető eszköztárában. 

Az egyének esetében is szokták mondani: akkor is kommunikálunk, ha nem kommunikálunk. Nincs ez másként egy szervezet esetében sem; a kommunikáció hiánya utalhat arra - akár tévesen akár joggal - hogy a vezetés nem szentel figyelmet munkatársaira, nem célja őket a működés részesének tekinteni. A belső kommunikáció magas fokú vezetői figyelmet és elkötelezettséget, nem utolsó sorban erőfeszítést igényel.

Korosztály-specifikusan milyen eredményeket látunk, például a 40 alatti vagy fölötti korosztály mennyire reagál nyitottan az olyan kiválasztásra, mint amilyen például a gamification módszere?

Jobban szeretek személyiségtípusokban gondolkodni, mint korosztályokban. Úgy vélem, bármennyi idős az ember, lelke mélyén marad igénye a játékra, szórakozásra. Akármilyen területről is legyen szó, van helye a játékos elemeknek, hiszen ilyenkor valóban bevonódik, a rendszer részévé válik a "felhasználó" és ez - ahogy már ezt korábban említettem - kulcsfontosságú mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában.

Van olyan évek óta jól működő belső kommunikációs stratégia, aminek a tervezésénél vagy a megvalósításában részt vett és hazai viszonylatban követendő példaként említene meg?

Egy nagy pénzintézetnél az összvállalati kultúra programban vállaltam tréneri szerepet. Itt minden munkatárs részt vett egy olyan többnapos műhelymunkán, melyben a gyakorlatban világítottunk rá a vállalati értékekre és érzékenyítettük a jelenlévőket azok fontosságának irányába. Eközben volt lehetőségük saját élményük és véleményük megosztására is, a közös munka végeztével pedig egy mindannyiuk számára érthető, elfogadható és elfogadott, egységes képpel tértek haza. 

Másik munkáltatómnál egy jól előkészített változásmenedzsment folyamathoz kapcsolódó átfogó belső kommunikációs stratégia részeseként tanulhattam a tervezésről, kivitelezésről és visszamérésről. Ezt követően volt alkalmam egy stratégiai márkaépítéshez kapcsolódóan a belső kommunikációs stratégiát a külsővel összhangban megtervezni és a napi rutin szintjére átvezetni.

A tapasztalatom az, hogy jó gyakorlatok rendszerint, a legtöbb helyen léteznek. Hiányosság inkább a téren mutatkozik, hogy mennyire fedik le ezek  a teljes szervezetet, akár a kommunikációs csatornákat, avagy mennyire fenntarthatóak módszertan és befektetett energia tekintetében, nem elfeledkezve a hitelességről sem.

A toborzási folyamatokban, az új munkatársak integrációjában, majd megtartásában, értékelésében milyen jól és kevésbé jól működő megoldások vannak?

Ha nagyon le szeretném egyszerűsíteni a képet: ahol van kommunikációs aktivitás a fenti témakörökben ott működnek a dolgok, ahol nincsenek ott nem. Nem lehet elégszer elmondani: a toborzási folyamat nem ér véget a munkába állással. Óriási szerepe van az integrációnak és a bevezető képzésnek. A későbbiek során természetesen ugyanúgy figyelmet kell szentelni a megfelelő információáramlásra, hiszen kellenek a célok a tudatos munkához és szükségesek a visszajelzések a személyes fejődéshez. Saját magam tapasztalom, hogy sokszor egy kevés - vagy a szokásosnál kicsivel több - figyelem rengeteget mozdít az együttműködések minőségén. A szervezeteknek pedig ugyanúgy szükségük van a dolgozói visszajelzésekre, mégha erről hajlamosak is néha megfeledkezni.

Sárosi Kinga
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés