hirdetés
hirdetés

Covid-19 munkaerőpiaci tanulmány

Nem lehet a tech age szülötteit napi 8–10 órára bekényszeríteni az irodába

A millennium és Z generáció reakciója a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos változásokra átalakíthatja a munkahelyekkel kapcsolatos elvárásokat.

  • Nagyobb hatással lehet a kényszerű home office időszak a jövőnkre, mint gondolnánk
  • A fiatalabb generációt már nehéz lesz „bekényszeríteni” napi 8–10 órában egy irodába

A millennium és a Z generáció, vagyis a 18–30 éves korosztály számára nem hatott az újdonság erejével a home office-ban való dolgozás, azonban ők már egyértelműen úgy gondolják, hogy a jövőben kevesebbet időt töltenek majd munkával és többet a családjukkal, barátaikkal – mutat rá Szirtes Hajnalka szervezetpszichológus, a magyarországi Covid-19 munkaerőpiaci tanulmány szerzője.

„Ami a jövő munkavállalóit, azaz a Z generációt illeti, ők már a tech age szülöttei. Ők azok, akik már az anyatejjel a gyorsaságot, hatékonyságot és multifunkciót szívták magukba. Az információkat 0–24-ben igénylik, az e-mailjeiket legalább három-négy eszközön tudják egyszerre megnézni, hiszen minden perc számít, minden perc előnyhöz juttat. A történéseket azonnal rögzítik, megosztják, a főnöknek akár éjfélkor is válaszolnak. Az okoseszközök pedig egyre több feladat ellátására teszik képessé a használóikat. Most pedig, hogy a munkaadók számára is bebizonyosodott, hogy az otthonról dolgozás nem egyenlő a lazsálással, sőt, a kutatás adatai alapján hajlamosak vagyunk többet dolgozni home office-ban, már biztos, hogy szinte lehetetlen lesz ezt a két generációt napi 8-10 órára bekényszeríteni az irodába. Azt gondolom, hogy azok a munkaadók járnak jobban, akik elfogadják ezt, és megpróbálnak a leggyorsabban adaptálódni, a cég munkakultúrájának részévé tenni a home office-t és a bizalmat, nemcsak a 2. hullámra készülve, hanem fundamentálisan átalakítva a működésüket” – teszi hozzá a kutatás eredményeihez Szirtes.

Kiégés szempontjából a 20/30-as az új 50

Szirtes Hajnalka szerint a technológia sebességével és az AI komplexitásával viszont egyre kevésbé lehet tartani a tempót, azonban az erre irányuló folyamatos kísérlet nagyban felgyorsítja az érzelmi, mentális és később a fizikai kiégést is. „Most már azt mondjuk, hogy fittség és fiatalosság tekintetében a 40/50-es korosztály az új 30, kiégés szempontjából viszont a 20/30-as az új 50! Felgyorsul a kiégés, a munkám mennyiségétől és minőségétől függetlenül bizonytalan a munkahelyem, hiszen hirtelen változik és törékeny a világ – ezt tapasztalja meg most ez a generáció, akiknél azt láthatjuk, hogy éppen ezért lehet, hogy kevésbé célorientáltak, mindenképpen kevesebbet akarnak a jövőben dolgozni, és minél többet otthonról” – foglalja össze a szervezetpszichológus.

A Covid-19 munkaerőpiaci tanulmányban résztvevőkről: a válaszadók javarészt Budapesten, vagy nagyvárosi környezetben élnek. Munkaerőpiaci státuszukat tekintve 90%-uk alkalmazott, közel harmaduk kkv-nál dolgozik, minden negyedik válaszadó pedig multinacionális, illetve nagyvállalatnál. A fennmaradók főleg a közigazgatás területéről érkeztek.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés