hirdetés
hirdetés
hirdetés

Visszajelzés-menedzsment

Nem kerül semmibe, mégis felér egy havi fizetéssel. Mi az?

Hallottak már negaholista szerveztekről? Olyan helyekről, ahonnan azért folyik ki a pénz, mert a vezető nem tudja hogy kell pozitívan hozzáállni a dolgokhoz? 

Szeretem a szomszédainkat, jó kis közösség van itt. Amikor elutazunk valakit meg szoktunk kérni, hogy figyelje a házat, esetleg húzza be vagy ki a kukánkat. Néha még kérni sem kell, úgy is megteszik. Vagy, ha egyikük bemegy az önkormányzathoz az újrahasznosítható hulladéknak való műanyag zsákokért, akkor a többieknek is elhozza azt. Télen eltakarítják néha helyettünk a havat s a bútorösszeszererelésnél is számíthatunk rájuk.

Jó pár hónapja történt már, hogy úgy gondoltam főzök nekik valamit, majd pedig kibeszéljük ki hol tart éppen. Természetesen munkahelyi témák is szóba kerültek, és mindegyik külön-külön kitöltene egy bejegyzést, de most azt a történetet választottam, ami talán a legtöbbünkről szól.

Elsírta magát a főnököm, amikor felmondtam

Az egyik megbízható, talpraesett szomszédom, nemrég váltott állást, és az ezzel kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg. Korábban projektmanagerként dolgozott egy jónevű cégnél, de úgy döntött, hogy új kihívást keres. A régi helyén amúgy a légkör a szokásos multis légkör volt, nem azért jött el, mert elviselhetetlen környezetben kellett dolgoznia. Érdekes tapasztalatra tett szert, amikor eljött. Elmesélte, hogy a felmondása előtti időszakban egy olyan pluszmunkát végzett, amiért plusz fizetségben nem részesült, de azért jó volt mást is csinálni, mint ami az alapfeladata volt. Nem panaszkodott, úgyhogy természetesnek vették, hogy csinálja. Amikor felmondott elengedték, de később elkezdték utolérni a hírek. Elmondták neki, hogy a külföldi főnöke elsírta magát, amikor megtudta, hogy felmondott. „Utána tudtam meg, hogy a kinti főnököm elsírta magát, amikor megtudta, hogy eljövök. De amikor ott voltam soha nem mondott semmit. Pedig egy dicséret sokszor felér egy havi fizetéssel.” - mesélte.Hát nem furcsa? Nem a pluszmunkára panaszkodott, hanem arra, hogy még csak szóban sem jeleztek vissza neki a munkájára. 

"Gondolom, meg vanak elégedve.."

Annak ellenére, hogy folyamatosan olvasni cikkeket arról, hogy a pozitív visszajelzés mennyire fontos, számos hasonló megjegyzést kapok azoktól, akikkel dolgozom. Például ilyet: „Gondolom meg vannak elégedve velem, mert nem szólnak semmit. Itt csak akkor szólnak, ha valami nem tetszik.”

Pedig mekkora mértékű az odafigyelés, az őszinte visszajelzés vagy egy „köszönöm” anyagi megtérülése! Egyrészről, pozitív és motiváló légkörből nem szívesen váltanak az emberek, még akkor sem, ha a máshol felajánlott fizetés valamivel több, mert kompenzálja őket az emberi kapcsolatok minősége. Ez már eleve rengeteg pénzt megspórolhat egy cégnek. A másik veszteség akkor jelentkezik, amikor már késő, amikor elmegy a munkavállalónk és újat kell keresni helyette. Ha mindezt egybevetjük, a dicséret nem egyhavi fizetést ér, hanem annak sokszorosát.

Nem jön természetesen a dicséret

A dicsérettel és pozitív visszajelzéssel azonban sokunknak gondunk van, mert neveltetésünktől fogva általában nem jön természetesen. Valójában már a legelején elbukunk: annyira összpontosítunk az elérni kívánt célokra és elvárásokra, hogy közben észre sem vesszük a pozitívumokat és az előre mutató jeleket – egyszerűen a vakfoltjaink takarásába kerülnek. Nem véletlenül beszél Dr. Chérie Cater-Scott, kutató és a coaching anyja, negaholizmusról és negaholista szerveztekről. Ő alkotta magát a Negaholizmus® kifejezést is, azért mert ez egy addiktív állapot, tényleges függőség a negatív, hiányfókuszú gondolatoktól, szavaktól és hozzáállástól.

Tudnunk kell azonban – és ezt is kutatások igazolják – hogy egy vezető szava (vagy hallgatása) sokszoros súllyal bír egy szervezetben, mert az agy ténylegesen másképp súlyozza a vezető szavait egy kolléga szavaival szemben. Ezért a vezetőknek effektív támogatásra és kíséretre van szükségük, hogy átprogramozzák magukat, hogy vakfoltjaikat fehérítsék, és hogy tudatosan megtanuljanak alkalmazni pozitívabb eszközöket. És, ha ez sikerül, úgy milliókat spórolnak a szervezetnek a megtartás által, újabb milliókat termelve a motivált munkavállalók által.

De magánemberként is érdemes foglalkoznunk a témával, mert mindnyájan vagyunk hatalmi pozícióban. Például szülőként szintén sokszoros súllyal bírnak a szavaink a gyermekeink felé, meghatározva ezzel az ő motivációjukat, önértékelésüket és teljesítményüket. Ennek a megtérülését nem tudom ki lehet-e számolni, de biztosan itt is milliókban lenne mérhető gyermekeink későbbi sikereikben, önbizalmukban, valamint pszichés és egészségi állapotukban.

Szlávik Krisztina, Coach & C-IQ Enhanced Skills Practitioner
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: október 9., 19.00

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak október 11-én.

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés