hirdetés
hirdetés
hirdetés

Well Building

Ne zöld legyen az iroda, hanem emberi!

Munkaerőhiány van. Nagy a verseny a cégek között a tehetséges munkatársakért. A pénzen kívül mivel lehet még elcsábítani a legjobb munkaerőt? Egyre inkább a munkahely, az iroda színvonalával. 2014 óta már globális minősítési rendszere is van az irodai jóllétnek: ez a Well Building. A Well-rendszerhez kapcsolódó innovációk határozzák meg az irodapiacot a következő évtizedben – írja a Piac & Profit.

Zöld iroda? A tegnap divatja. Ma már alapvető követelmény. Egyértelmű, hogy rendelkeznie kell egy magára valamit adó irodaháznak környezetbarát voltáról szóló minősítésekkel és oklevelekkel, ha azt akarja, hogy a multik jöjjenek bérlőnek. Kényelmes iroda? Emberbarát iroda? Élhető iroda? Egészséges iroda? Ezek a jelzők mutatják, merre megy el az „irodatudatosság”. A testi-lelki jóllét is fontos már, mert a kiegyensúlyozott alkalmazott tud csak magas termelékenységet felmutatni.

Testi komfort, mentális közérzet

Sokáig tehát azon volt a fókusz, hogy az iroda „kedves” legyen a Földhöz mint ökoszisztémához. Újabban az került előtérbe, hogy az iroda milyen hatással van azokra, akik használják: az emberek, akik benne dolgoznak napi 8-10 vagy akár 12 órában. Miért ez az új keletű érdeklődés a munkavállaló jólléte iránt? Egyrészt, mert nagy a munkaerőhiány, és a cégek fegyverként használhatják fel hiper-szuper főhadiszállásukat a tehetségekért folyó versenyben.

Másrészt, az élettudományok már egyre jobban tudják, mi hogyan hat az emberi testre és pszichére. Az irodapiac szereplői sokat idézik a Harvard Egyetem kutatását, mely szerint a levegőminőség javítása növelheti a megértést, a gondolati erőnket, tudományosabb nevén a kogniciót.

2014 óta minősítik

A New York-i székhelyű Delos fejlesztette ki a Well Building minősítési rendszert, mely pontosan azt méri és osztályozza, az iroda mennyire képes a munkavállaló jóllétét támogatni, kényelmét kiszolgálni. A minősítésre 2014 óta lehet jelentkezni. Fontos a pszichológiai környezet (milyen színek vannak a falon, mennyire kényelmesek a székek), milyen minőségű és páratartalmú levegő jön be a légkondin, vannak-e rekreációs helyiségek (fitneszterem, zuhanyozóhelyiség a reggel kerékpárral érkezőknek), elősegíti-e a kommunikációt az étkezőhelyiség? Természetesen úgy illik, hogy a Delos New York-i irodája is megfeleljen ezeknek a sztenderdeknek. A tízemeletes irodaház negyedik és ötödik emeletét elfoglaló, hetven embernek munkahelyet adó iroda így hát követi saját filozófiáját. ötvenegy szenzor méri a levegő minőségét, hőmérséklet, tisztaság, páratartalom és egy sor más szempont szerint. A  két emelet közötti, széles lépcsők központi helyen találhatók, hogy arra bátorítsák az alkalmazottakat, használják őket. A  cég étkezőjében pedig szuperegészséges ételek kaphatók, például teljes kiőrlésű péksütemények és biotermesztésből származó almák.

Forrás: delos.com

A Well szempontrendszere hét kategóriát foglal magában, melynek részleteit 282 oldalas kézikönyvben taglalják:

  • Táplálkozás
  • Levegő
  • Kényelem
  • Fittség
  • Fény
  • Elme
  • Víz

Hazai igények

Magyarországon nem működik az amerikában megszokott agglomerációs irodai környezet: Tatár Tibor, a Futureal-csoport kereskedelmi és irodafejlesztési igazgatója szerint a külvárosi vagy városhatáron kívüli irodaparkok víziója nem jött be nálunk. Az alkalmazottak elvárják, hogy városi környezetben legyen a munkahelyük: az ebédszünetben ki akarnak ugrani egy rövid találkozóra valakivel, vagy elintézni a közeli plázában a banki, telekomos, közmű- vagy más praktikus ügyeiket. Ehhez központi elhelyezkedés kell vagy legalábbis élénk szolgáltatókörnyezet. A logisztika is fontos. Egy több ezer embernek munkahelyet adó irodaházban reggel másfél óra alatt fut be a gárda. Ehhez legalább egy villamosvonal közelsége kell, a busz nem elég. De leginkább egy metróállomás közelében helyezkedjen el az irodaház.

Ma már fontos, hogy legyen valamiféle árnyékolórendszer a csupaüveg épületeken, hogy több lift legyen, mint a régi irodaházakban, hogy legyenek lounge-szerű, leülős, pihenős, szocializációs, networkingelő helyek és kényelmes pihenők. A lobbik, előterek, recepciók is informálisabb terek manapság, nem olyan rideg várakozók, mint régen. A dizájn is több elemet kölcsönöz a lakások otthonosabb dekorjából.

A bérlők igényei azonban némileg konfliktusban állnak azzal, ahogy egy-egy irodaház tündöklik a zöld minősítés megszerzésében. Ha párásító rendszerre van szüksége a bérlőnek, az kizárja, hogy az épület zöld minősítése Excellent vagy Platinum kategória legyen, mert egyszerűen túl nagy lesz így az energiafelhasználás. Ha ezt az igényt ki akarja elégíteni az építtető, akkor máshol kell zöldebbnek lennie: több kerékpárhelyet létesít a parkolóban (az autók számának rovására), vagy kisebb hűtő- és légkondicionáló-kapacitást épít be, ezekhez viszont ragaszkodnak a bérlők. Vagyis nem is annyira a zöld volta számít már az épületnek, hanem a kényelmi kiválósága. És inkább megelégednek az ökobesorolásban a Very Good vagy Gold minősítéssel, ami iskolai hasonlattal élve, négyesnek számít.

A cikk teljes, eredeti verziója itt olvasható.

(forrás: Piac & Profit)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés