hirdetés
hirdetés
hirdetés

HR Fest @Debrecen

Michelangelo, a nagy projektmenedzser

Hogyan kerül a csizma az asztalra, avagy mit keres egy művészettörténész a fizikai munkaerő kihívásaival foglalkozó teremben egy HR konferencián? Merült fel a kérdés László Zsófia (művészettörténész, ArtWork) előadása kapcsán az első debreceni HR Festen, ahol számos újdonság mellett az is kiderült, hogy igenis van keresnivalója a művészetnek a HR-en belül.

Az élet minden szegletében meghatározó a teljesítmény. Ez alapján kapunk fizetést, ez befolyásolja a tudományos életet, ez határozza meg, hogy éppen kihez vándorol az olimpiai arany, vagy éppen, ez alapján válik valaki művészi nagysággá, vagy szimpla szárnypróbálgató meg nem értett zsenivé.

Míg a sportban sokkal inkább előtérbe kerül a csapatteljesítmény, ez már a tudományok és a művészet területén kevésbé mondható el. „A művészetben meghatározó a nagynevek kezenyomának kutatása. Nem véletlenül mondjuk, hogy Rembrandt és köre, Da Vinci tanítványa, vagy épp Michelangelo műhelye, ahelyett, hogy a konkrét alkotókat neveznénk meg. Ez a fajta narratíva megtisztítja az egyéni teljesítményt a „nem odaillő” elemektől, és egyúttal meg is fosztja a hírnevet számos alkotótól, ún. mellékszereplőtől, akik nélkül egy adott mű létre sem jöhetett volna" – emelte ki az előadó.

A magányos zseni és a csapat 

A művészetekben halmozottan tolódnak el a hangsúlyok egy-egy alkotás kapcsán. Vegyünk egy művészettörténetileg igen jelentős alkotást, és fogjuk fel úgy, mint egy projektet! Ez nem más, mint a Vatikánban található Sixtus-kápolna mennyezetfreskója. Az alkotás számos hiteles és kevésbé hiteles művészettörténeti tudástárban úgy szerepel, mint „Michelangelo remekműve”. Vita nélkül a mennyezetfreskó az emberi alkotás egyik csodája, akik láthatták élőben, azonnal ámulatba estek, azonban azoknak, akik nem ennyire szerencsések, íme néhány kép róla:

Kattints további képekért!

A Sixtus-kápolna mennyezetfreskója az egyik legismertebb alkotás a világon, számos könyv és film dolgozta fel megfestésének fáradságos körülményeit, melyben a magányos művész görnyedve, izzadva, megtörve, mégis heroikusan fest, hogy megalkossa élete művét. Mielőtt nagyon elvesznénk ebben a fantáziában, vessünk egy pillantást a tényekre. Zsófia kiemelte, hogy a Sixtus-kápolna mennyezeti freskója, négy éven át készült, kilenc önmagában is nagyon komplex történetet mesél el, és közel 540 négyzetméteren terül el.

Ezeket a tényeket mérlegelve, még mindig a magányos művész legendájába ringatjuk magunkat, vagy felmerül bennünk a gyanú, hogy az emberi történelem egyik legkiemelkedőbb műve talán mégsem egyetlen ember kezemunkáját dicséri? Érdemes a második lehetőségnél maradni, ugyanis ez a valóság.

A mennyezetfreskó elkészítésénél név szerint ismerünk közel húsz-harminc embert, és ennél több névtelen segédet, akik nélkül sosem készülhetett volna el a szemkápráztató alkotás” – világított rá az előadó. Csak néhány a „Sixtus-kápolna projekt” résztvevői közül:

Sixtus-kápolna projekt

Projektvezető: Michelangelo Buonarroti

Koncepció:

Giuliano della Rovere

Alidosi bíboros

Egidio da Viterbo

Michelangelo Buonarroti

Állványzatépítők:

Piero Rosselli csapata

Piero Basso

Tanácsadó: Giuliano Sangalio

Festékek: Jacopo Francesco atya és a San Giusto alle Mura apátság szerzetesei

Vászon és kötél: Domenico Manini

Projektmenedzser: Francesco Granacci

Utómunka: Domenico Carnevale

+ számtalan segéd

A freskó elkészítése során számos kihívással találta szembe magát Michelangelo. Egyrészt, korábban sosem festett még önállóan mennyezetfreskót (pláne nem ekkorát), valamint úgy kellett elkészülnie a műnek, hogy közben a pápa mindennap misézett a kápolnában, így a festés nem zavarhatta meg a mise folyását. Így Michelangelonak szüksége volt egy hatalmas állványra, amelyet ácsok sora készített el. Emellett, a korábbi vakolatot is szükséges volt leverni, és megalapozni az új freskónak, amely feladatot szintén nem a nagy művész egymaga végezte el. Ezeket a törmélekeket el kellett szállítani, mindezt úgy, hogy nap mint nap miséztek a templomban… Tehát nem csupán a freskó elkészítése, de már önmagában az előkészületek és az utómunka is több ember koordinált és szorgalmas munkáját igényelték.

Te hány embernek lehetsz hálás?

A Sixtus-kápolna tehát nem egy zseniális és magányos művész műve, hanem egy egész csapat kemény munkájának eredménye, mely nélkül sosem jöhetett volna létre. Mindezek ismeretében érdemes átgondolnunk, hogy mennyire más megvilágítást kap az így elkészült mű, és mennyi embert lenne még érdemes elismerni. És ha már elmélyedtünk ebben a gondolatban, ugorjunk vissza a saját életünkre, és azt is vizsgáljuk meg, hogy a mi kényelmes életünkhöz, vagy épp a vállalatunk sikeréhez hány ember összetett és fáradságos munkája járul hozzá? Olyan apró dolgokért is, mint a mindennap elszürcsölt kávénk számos embernek lehetünk hálásak. Tanuljuk meg ezt kifejezni és értekeljük azt, amit mások értünk tesznek. A legapróbbnak tűnő fogaskerekek is rengeteget hozzátesznek a nagy egészhez, és erről nem feledkezhetünk meg sem magánemberként, sem HR-esként, vagy épp vezetőként.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés