hirdetés
hirdetés
hirdetés

Jóllét Amerikából nézve

Kristi Sanders, az ötgyerekes TOP vezető megoldásai a munka-magánélet egyensúlyra

Kristi Sanders az SAP, HR-es felhő-megoldásait szolgáltató SuccesFactors munkahelyi jóllét divíziójának vezetője jóllét terén a legnagyobb problémát a multitaskingban és a rugalmasmunkaidő-kezelésben látja. Ezzel kapcsolatban ő is hozott olyan tudatos döntéseket a saját munkarendjében, ami szerinte életminőség-javító hatású volt.  

Engem elsősorban az SAP SuccessFactors (SF) terméke mögötti „soft” részek, azaz az emberi tényezők érdekelnek. Ön pedig pont ezekkel foglalkozik az SAP SF munkahelyi jóllét divíziójának vezetőjeként. Melyek jelenleg a legforróbb témák, amikre megoldást igyekeznek találni a technológia segítségével?

Immár globális viszonylatban is kimondhatjuk, hogy a hagyományos 9-től 5-ig tartó munkaidő-beosztás kora lezárult. Az embereknek olyan sok választási lehetősége van általánosságban véve is az életben, ami természetes módon kihat a munka világára. A nonstop online jelenlét és kommunikáció megváltoztatta a szokásainkat minden téren. Régen csak vészhelyzet esetén hívtak telefonon munkaidőn kívül, ma már ez is, és az esti email-megválaszolások is természetesek.

Kristi Sanders
Ezt felismerve több cég szabályozza már ezt a területet. Mi a helyzet az SAP-nál?

Globálisan nincs erre vonatkozó szabályozás az SAP-nál, de azért van különbség az országok között, a franciák például jobban védik az énhatáraikat, mint például mi, Amerikában. Ezzel együtt azt gondolom, hogy a szabályozás nem oldja meg ezt a problémát, aki akarja, az úgyis rugalmasan kezeli majd a munkaidő kérdését. Olvastam például olyan cikket is, ami beszámolt egy kínai gyár esetéről, ahol konkrétan lekapcsolták a villanyokat, hogy az emberek hazamenjenek dolgozni, de ők tovább dolgoztak gyertya mellett.

Erre mondják, hogy a szervezeti kultúra részét kell, hogy képezze az emailhasználat…

Pontosan. Hiába van szabályozva, hogy mettől meddig lehet emailt küldeni, telefonálni, munkát adni, a lényeg, hogy a vezető hogy viszonyul ehhez a kérdéshez, ő milyen gyakorlatot folytat, és ez lesz a mérvadó a csapat számára.

Lát generációs fokozatokat ebben a gyakorlatban, vagy ez inkább elmélet és az X is pont annyira onlinefüggő és rugalmas, mint a fiatalabbak?

Talán a fiatalabb generációnak (Y és késői Z, akik most lépnek be a munkaerőpiacra) fontosabb, hogy akkor dolgozzanak, amikor ők akarnak, nekik senki ne ossza be az idejüket. Épp ezért van egyre több „gig economy” szereplő, projekt alapon dolgozó munkavállaló. Ezzel kerülik ki a teljes elköteleződést. Nekünk munkaadóként ezt a folyamatot kell felismerni, érteni. Ez lesz a következő évek legnagyobb trendje, hogy minél több munkakörben elérhető legyen a rugalmas munkaidő-beosztás.

Milyen egyéb kiemelt problémát lát, amire a technológia segítségével megoldást kellene találni?

A multitasking, ami még a mai dolgozók legnagyobb problémája. Túl sok inger ér minket, túl sok csatornán keresztül, ami rettentően kimerítő, és rombolja a hatékonyságot. Szinte őrjítő amennyi üzenetet és üzenettípust kapunk percenként. Ezzel kell valamit tudatosan kezdeni, mert a „presenteeism” egy komoly negatív hatás. Amikor testileg ugyan jelen van a munkavállaló, de nem igazán tud fókuszálni a munkájára.  E téren is megpróbálhat szabályozni a vállalat, például „csendes szobákat” hozva létre, de ezt a problémát is egyénileg kell megoldania mindenkinek.

Nehéz legyőzni a természetes kíváncsiságunkat, hogy állandóan tudni akarjuk, hogy ki és miért keres minket. Önnek sikerült?

Igen, én elég jó vagyok ebben. (nevet). Én felismertem már, hogy engem ez rettentően hátráltat a munkában, és tudatosan kikapcsoltam az értesítéseket. A telefonomon kizárólag az SMS-ről kapok értesítést, ami a családom miatt fontos, hogy legyen egy csatorna, amin egyből elérnek, de se emailekről, se más kommunikációs csatornák üzeneteiről nem kapok értesítést. Akkor nézem meg ezeket, amikor én ott tartok és jónak látom. Mindig vannak olvasatlan üzeneteim, nem kell állandóan tudnom, hogy mennyi van ebből. A legzavaróbb az email-előnézet felbukkanása volt, amikor a megérkezés pillanatában láttam az első sorokat, és mindig azt gondoltam, hogy na, akkor ezt gyorsan megválaszolom.  Többször kaptam rajta magam azon, hogy egy konferenciahívás közben az emailjeimet olvastam, és közben lemaradtam fontos kérdésekről. Így ezt tudatosan átformáltam, ami nekem sokat segített.

Ennyi elég volt a nyugalomhoz és a fókuszált munkavégzéshez?

Ez volt a fő lépés, de ezt nagyon jól kiegészítette az SAP kétnapos mindfulness képzése, amit elvégeztem. Az nagyon sokat adott nekem. Ez az SAP programok közül a legnépszerűbb, egy ötezer fős várólista van erre világszinten.

Azóta meditál?

Pont ez a lényeg, hogy nem feltétlen kell naponta 10-20 percet rászánni erre, ahogy korábban gondoltam, és ami, megjegyzem, nehézséget is okozott volna. Itt egy szemléletet sajátítottam el, ami néha csak egy nagy sóhajtás, egy pillanatnyi megállást jelent a mindennapos pörgésben, egy tudatosítást a feladatok közti váltásra, ami mentálisan rendbe tesz. Nekem ez sokat segít. És nem csak az SAP-nál éreztünk rá erre az igényre, sok partnerünknél is látjuk, hogy már túl nagy a pörgés, és muszáj lépni rá valamit.

Nemzetközi csapatot vezetve gondolom, Önnek is komoly problémát okoznak a különböző időzónák. Sokan panaszkodnak arra, hogy az időzónákon átívelő call-ok jelentik a legnagyobb kihívást a munka-magánélet egyensúlyban. Ebben a kérdésben mi a gyakorlat önöknél?

Sajnos ez egy jogos kérdés. Főleg a sales csapatoknál terjedtek el azok a konferenciahívások, amiken a világ összes kontinensének képviselői jelen kell, hogy legyenek. De akkor mikor tartsd ezeket, hogy mindenkinek jó legyen? Nincs olyan időpont, ami mindenkinek megfelel. Ilyenkor végig kell gondolni, hogy mit nyerünk és mit veszítünk? Tényleg fontos annak a globális vezetőnek, hogy egy időben beszéljen mindenkivel? Feltétlen bele kell kényszeríteni ennyi embert egy kényelmetlen helyzetbe csak azért, hogy egy valakinek kényelmes legyen? Én ehelyett „timezone-friendly” (időzóna-barát) meetingeket tartok, azaz, ugyan többször kell foglalkoznom az adott kérdéssel egy nap, de mindenkit a saját munkaidejében érek el inkább. Többet nyer ezzel mindenki. Így ez csak nekem kényelmetlen. Persze, ha mégis elengedhetetlen néha, hogy mindenki jelen legyen, úgy cserélgetjük a hívások idejét, hogy mindenkinek legyen időnként alkalmas. Nagyon fontos az empátia egy vezető részéről. Arra is nagyon figyelek, hogy képben legyek a kollegáim számára fontos kérdésekben. Új ház, új kapcsolat, imádott kutyus, gyerekek... Ezeket mind tudom róluk.

Önnek is van öt lánya, ha jól tudom, ami elképesztően hangzik egy ilyen karrier mellett…

Igen, hétfős a családunk. Nyilván egy részmunkaidős babysitter nélkül nem tudtam volna teljes állásban dolgozni, és ennyit utazgatni munka ügyben, ugyanakkor az fontos kikötés volt számomra, hogy otthonról dolgozhassak, mert így sok időt nyerek, amit a családdal tölthetek. Így sokszor végzek korán, gyerekezem, amikor hazajönnek az iskolából, vagy épp kutyát sétáltatok délutánonként a férjemmel, majd este kilenckor leülök dolgozni, ha van még befejezetlen dolgom. Nem volt ez mindig így, volt, hogy éjjel-nappal dolgoztam, dugóban álltam órákat, de aztán eljutottam arra a pontra, hogy felismerjem, ez így semmi jóra nem vezet, meg kell húzni a határokat. Az SAP pedig szerencsére nyitott volt erre a megoldásra. Annyival nagyobb öröm munkaidő végén lemenni és vacsorát főzni a családomnak, mint dugóban ülni…

Ez is a mentális egészségünk része…

Igen, és ezzel tudatosan foglalkozunk a WorkLife applikációnkon belül. Stresszkezelés, megfelelő pihenés, táplálkozás, elégedettség stb.. ezekre mind rá tud kérdezni egy cég a munkavállalói esetében. És fontos is ezeket látnia a munkaadónak, hogy aztán ne érje meglepetés egy-egy felmondásnál. Persze minden applikációnál fontosabb a személyes beszélgetés, és a kemény, „szembenézős” kérdések feltevése egy vezető részéről. Akkor is, ha utána nem tetszik a válasz.

 

Gábor Fanni, főszerkesztő, Üzlet és Pszichológia - hrpwr.hu
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés