hirdetés
hirdetés
hirdetés

Jóllét

Kialvatlanul a munkahelyen: rosszabb, mint az alkohol?

Az egész napot tönkreteheti a túl kevés alvás: a krónikus fáradtság és kialvatlanság befolyásolja a fizikai és pszichés teljesítményt, a szociális kapcsolatokat, még a munkahelyi légkört is. Egyes kutatások szerint az alváshiánytól szenvedő ember rosszabb állapotban van, mint ha alkohol hatása alatt lenne írja a HRDoktor.

A megfelelő mennyiségű és minőségű, lehetőleg a nappalok és éjszakák természetes váltakozásához, a cirkadián ritmushoz igazodó alvás a szervezet számára létfontosságú: elengedhetetlen a testi-lelki regenerálódáshoz, a hormonális rendszer és az anyagcsere működéséhez. Tartós alváshiány esetén nemcsak a fizikai és szellemi teljesítmény csökken, hanem különböző funkciózavarok, hosszabb távon egészségkárosító hatások alakulhatnak ki.

Ezekre a problémákra utalhat a kevés és rossz alvás

Az alváshiányt okozhatja mennyiségi és minőségi eltérés egyaránt. Előfordulhat, hogy az alvással töltött időtartam marad el a szükségestől (ami egy felnőtt ember számára 6-8 óra), és az is, hogy alvászavarok miatt nem sikerül az erre fordított időt valóban pihentető, a mélyalvás fázisát is magában foglaló alvással tölteni. Paradox módon erre utalhat a nappali aluszékonyság is. A nem megfelelő alvás hátterében lehet többféle alvászavar, például a légzészavar miatti alvási apnoé, vagy éjszakai lábgörcsök, esetleg a nyugtalan láb szindróma. Betegségek egyik velejárója is lehet alvászavar, ha fájdalom, légzési nehézség, vizelési gondok vagy más probléma miatt megakadályozza a pihentető alvást. A nem megfelelően kezelt, tartós stressz is igen gyakran okoz álmatlanságot. A szervezet biológiai órájának, az ún. cirkadián ritmusnak a felborulása (váltott munkarend vagy állandó éjszakai műszak miatt) a leggyakoribb oka az alváshiánynak.

Az alváshiány következményei

Például krónikus fáradtsághoz, kimerüléshez vezet, hosszabb távon felgyorsítja az öregedés folyamatát, és hozzájárul olyan, súlyos betegségek kialakulásához vagy súlyosbodásához, mint a diabétesz, a kóros elhízás és különböző szívbetegségek. Már a rövidtávú alváshiány is megterheli a szervezetet, mivel növeli a szívösszehúzódások számát és a vérnyomást, fokozza a szívritmust és bizonyos hormonok szintjét. A tartós kialvatlanság figyelemhiányhoz, a koncentrációs képesség és a szellemi teljesítmény csökkenéséhez vezethet. Az alváshiány egyéb következményei is fontosak a munkahelyi jó közérzet, megfelelő légkör szempontjából. A kialvatlan, ingerült ember nem tudja megfelelően észlelni és tolerálni a munkatársainak megnyilvánulásait, romlik a kommunikációs képessége, így maga is növeli a stresszt.

Hasonló pusztítást végez, mint az alkohol

Egy, a nature.com által publikált tanulmány egyenesen az alkoholos befolyásoltsághoz hasonlítja az alváshiányt. Kimutatták, hogy tíz órányi ébrenléti idő után minden további ébren töltött órával annyival csökken a munkavállalók teljesítménye, mintha 0,004 százalékkal nőtt volna a vérükben az alkoholszint. Így például 17 órás folyamatos ébrenlét a szellemi teljesítményt olyan mértékben csökkenti, mintha 0,05 százalék lenne a véralkohol-koncentrációja, 24 óra ébrenlét pedig 0,10 százalékos véralkoholszintnek felel meg. Annak nyilván következményei lennének, ha valakit a munkahelyi szondáztatás alkalmával kapnának rajta ilyen állapotban – élettani hatásai miatt hasonlóan kellene elbírálni az alváshiánytól „kótyagos” munkavállaló munkára alkalmasságát is.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés