Felelősségvállalás
Itt mindenki nyer! Ezért érdemes szabadidősportot szponzorálni
Vállalata sportszponzoráción gondolkozik? Olvassa el dr. Szabó Ágnes (egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem), a Legfittebb Munkahely Program külső szakértőjének gondolatait arról, hogy miért érdemes a versenysport mellett a szabadidősportban is gondolkodni!
A szponzorálás az 1970-es években jelent meg a hivatásos sport területén. A vállalatok különböző célok, motivációk miatt szponzorálják a sportot: ezek közé tartozik a hírnév, imázs építése, társadalmi felelősségvállalás, kapcsolatépítés a célcsoporttal, termékbevezetés, termékpozicionálás, referencia, márkatudatosság, lojalitás építése, értékesítési volumen növelése, médiamegjelenés, üzleti partnerekkel történő kapcsolatépítés vagy a személyes célok.
A felelősségvállalás befelé is értékes
A szabadidősport-szponzorálás jellemzően az események szponzorálását jelenti, amit alapvetően termékek népszerűsítésére, imázsépítésre, pozitív kép kialakítására, társadalmi felelősségvállalás demonstrálására használhatnak a vállalatok. A pozitív kép, a felelősségvállalás nemcsak kifelé, hanem befelé, a saját dolgozóik felé is értékes. A szponzorált esemény által könnyebb a célcsoport elérése. A vállalatok egy része szabadidős közösségekhez, szabadidős programokhoz szeretne csatlakozni, amelyekből szerencsére hazánkban is egyre több van. Elsősorban a közvetlenebb, aktívabb kapcsolatok létrehozása a cél, a márkák a szabadidősport-szponzorálással közelebb tudnak kerülni az emberekhez, a célcsoportjukhoz, a „saját közegükben”.
Kevesebb kockázat, nincs eredménykényszer
A szabadidősport szponzorálása biztonságosabb, nincsenek olyan kockázatok, amelyek a hivatásos sportban jelen vannak (az elvárt sikerek, a sikerhez vezető út során felhasznált eszközök, dopping, botrányok, sérülések), itt nincs eredménykényszer, mindenki nyertes, aki például egy futóversenyen célba ér, ami hatalmas előny.
Azt, hogy az adott vállalat a szabadidősportot vagy a hivatásos sportot választja, több tényező befolyásolhatja: a vállalat célja, stratégiája, piaci helyzete, piaci részesedése, sikerei, a vezető személyisége, elkötelezettsége, a vállalat érettsége, kora (általában márkát építeni, országos ismertségre szert tenni nagy médiamegjelenéssel, így a hivatásos sport szponzorációjával lehet), a vállalat CSR-hez való viszonya (a szabadidősport kiválóan alkalmas imázsépítésre, társadalmi felelősségvállalás demonstrálására befelé és kifelé is).
Milyen elvárásoknak feleljen meg a kiválasztott sportesemény?
A szabadidősportot választó vállalati szponzor a következőket várja el:
- széles körű elérés, azaz legyen magas a résztvevők száma az adott rendezvényen vagy az adott sportágban, szolgáltatónál,
- állandóság, rendszeresen megrendezésre kerülő, jó minőségű események, magas minőségű szolgáltatás,
- professzionális kiszolgálás profi rendezvényeken,
- médiamegjelenés,
- kizárólagosság, legalább az adott iparágon belül,
- szponzorációs stratégia megléte, szakmaiság.
Ha vállalata sportszponzoráción gondolkozik, ne csak a professzionális sportban, hanem a szabadidősportban is gondolkodjanak!
a szerző cikkei