hirdetés
hirdetés
hirdetés

CWB

Így válogasd ki a „rossz almákat” a szervezeti kosárból!

Vajon néhány etikátlanul gondolkodó és cselekvő személy a munkahelyen „tisztességtelenül” működővé tehet egy egész szervezetet? A szervezeti hatékonyságot veszélyeztető munkahelyi viselkedés (CWB) pszichológiájába engedünk betekintést, és mutatunk néhány javaslatot, amivel kiválogathatók a szervezet kosarából a „rossz almák”.

Egy csoport hatékony működéséhez olyan tagokra van szükség, akik folyamatosan hozzájárulnak a csoport céljaihoz, pozitív kapcsolatot ápolnak egymással és nem szegik meg a csoport szabályait. Azonban, ha valamelyik feltétel sérül a csoport könnyen diszfunkcionálissá válhat. Ez nemcsak a munkahelyi légkörre van hatással, hanem komoly gazdasági károkat is okozhat.

Mi is az a kontraproduktív munkahelyi viselkedés?

Olyan szándékos munkahelyi viselkedéses megnyilvánulás, amely a szervezet szempontjából tekintve ellentétes a legitimizált érdekkel. Tehát a társas és szervezeti szabályok, értékek, célok figyelmen kívül hagyása.

A kontraproduktív viselkedés gyakoribban fordul elő, mint gondolnánk. Az emberek körülbelül háromnegyede már lopott el valamit a munkahelyéről, többségében irodaszereket és kisebb tartozékokat. A lopás mellett azonban számos formában megnyilvánulhat mint a hiányzás, társas lazsálás, vesztegetés, csalás, adatok kiszivárogtatása, agresszió, korrupció stb.

Rossz almák metafora

Hasonlóan egy gyümölcsös kosárhoz, amibe belekeveredett egy romlásnak indult alma, a diszfunkcionális csoporttagok is „megromlaszthatják” a munkahelyi csoport többi tagját. Ha van legalább egy diszfunkcionális tag a csoportban, tehát egy személy, aki kontraproduktívan viselkedik az jól meghatározott folyamatok révén az egész csoport működését negatív irányba befolyásolja. Csökken a lelkesedés, változik a munkahelyi hangulat. A munkavállalók kevésbé elkötelezettek, esetleg kezdik elhagyni a csoportot. Végül a csoport hatékony működése romlik vagy akár össze is omlik.

Válogasd ki őket!

A CWB kezelésére és megelőzésére több módszer is létezik. Az egyik legkézenfekvőbb megoldás a biztonsági intézkedések bevezetése. Ez általában akkor működik, ha már felütötte a fejét a kontraproduktív viselkedés. Azonban a túlzott óvintézkedések (kamerák, biztonsági emberek, erős kontroll) kétélű fegyverként szolgálnak, és sokszor többet ártanak a szervezetnek, mint használnak. A bizalmatlanság légkörét teremtik, és gyanakvást, „paranoiát” idéznek elő a dolgozókban.

Sokkal hatékonyabb kezelési módszer, ha a gyökerénél ragadjuk meg a problémát és már a kiválasztás és a szocializáció folyamatában hangsúlyt fektetünk arra, milyen személyek válnak a szervezet tagjaivá. Az újonnan felvett dolgozók esetén fontos, hogy az első hetekben a normákat tiszta és hangsúlyos módon kommunikáljuk. Ez növeli a dolgozók személyes felelősségvállalását, és segíti a szervezeti célokkal való azonosulást. A már felvett dolgozók esetében pedig fontos a lojalitás és az elköteleződés fokozása.

A visszajelzés és a különböző statisztikák vezetése is elrettentő hatással bír. Például, ha számszerű visszajelzést adunk a lopások hatásáról, hogy kollektív szervezeti szinten mekkora kárt okoz, ha egy-egy dolgozó egy kis apróságot emel el az irodából, az csökkenti a lopási hajlandóságot.

Nem biztos, hogy gondolnánk, de az elbocsátási politika is kiemelten fontos a CWB kezelésében. Az elbocsátás módja a szervezeti értékek egyik tükre, amely arról árulkodik, hogy a vállalat hogyan gondolkodik a dolgozóiról. Korrekt bánásmóddal és az emberi méltóság tiszteletben tartásával kivédhetők a szervezetre ártalmas viselkedések mint a vállalati információk kiszivárogtatása, rossz hír keltése vagy szabotázs.

Összességében több helyen is felléphetünk a CWB ellen, ezáltal is kivédve a diszfunkcionális csoportok kialakulását a munkahelyen. Egyaránt van lehetőség kiszűrni a rossz almákat a toborzás, kiválasztás során, megelőzni betanítással, tréninggel és karriermenedzsmenttel, valamint a céget elhagyók esetén megfelelő elbocsátási politika alkalmazásával.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés