hirdetés
hirdetés
hirdetés

Munka-magánélet

Hangzatos cliché vagy valódi szemléletet takar a családbarát működés?

Ön meg tudná fogalmazni, mit is jelent pontosan a családbarát munkahely? A gyerekeknek kialakított játszósarkot? Netán a hosszabb szülési szabadságot? Hiába trendi kifejezés, a magyar HR-esek közül sokan csak közhelyes hívószóként használják, valódi előnyeit nem ismerik – derül ki a Hive Creative friss kutatásából. A felmérésből ugyanakkor az is kiderült, hogy szerencsére egy-egy munkahelyen már felbukkannak olyan családsegítő kezdeményezések is, amelyekről minden magyar cég példát vehetne.

Családbarát: hangzatos hívószó vagy működési szemlélet? – tette fel a kérdést a Hive Creative online kérdőívében, melyet HR vezetők töltött ki legfőképpen a közép - és nagyvállalati szektorból. A kutatásban résztvevő HR vezetők által képviselt vállalatok együttesen közel 20.000 munkavállalót foglalkoztatnak Magyarországon.  A munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó ügynökség annak járt utána, hogy a magyar HR pozícióban dolgozó szakemberek vajon hogyan értelmezik a divatos, ám szűken vett jelentésében homályos fogalmat. A kitöltők nagy részének nemtől, kortól és munkáltatótól függetlenül fejtörést okozott, hogy túllépve a már jól ismert kliséket definiálják a fogalmat.

„Nálunk még csak a kutyabarát kifejezést ismerik”

Nem csoda, ha a szó hallatán sokaknak a gyerekeihez korán hazasiető anyuka képe ugrik be: a HR-esek többsége is úgy vélte, családbarát az a cég, amelyik részmunkaidőt, vagy legalábbis rugalmas munkaórákat biztosít, esetleg engedélyezi az otthoni munkavégzést. Rugalmasság – ez volt a visszatérő kulcsszó, amikor a kitöltőknek definiálniuk kellett, számukra mit jelent a családbarát kifejezés. A beérkezett válaszok - akárcsak a fent idézett szomorú megjegyzés - azonban elmaradottságot sugallnak. A családbarát szemlélet ugyanis jóval többet takar, mint pusztán az oktatási intézményekhez alkalmazkodó munkaidőt.

Reménykeltő ugyanakkor, hogy a kitöltők körülbelül 15%-a  Magyarországon még kuriózumnak számító családbarát újításokról számolt be. Olyan ígéretes, jó gyakorlatokat említenek, amelyek minden munkáltató számára megszívlelendőek.

Vegyük hát végig ezeket!

1. Céges gyermekmegőrző, óvoda, bölcsőde létesítése

Hazánkban még az óriáscégeknél sem bevett, hogy intézményt tartanának fenn a munkavállalók gyerekeinek, ám ahol mégis kialakítottak ilyet, ott a megkérdezettek szerint bevált. Ki ne szeretné a gyermekét a közelében tudni, összehangolva a munkába és a bölcsödébe, óvodába járást? Nem is beszélve a kollégák és gyerekeik között kialakuló további kapcsolatokról.

2. Szülési szabadság utáni újraintegráló program

Mondani sem kell, mennyire kifizetődő, ha a szülési szabadságról visszatért munkatárs külön figyelmet kap, hogy visszarázódjon a napi rutinba. Számos szakmáról elmondható, hogy 2-3 év leforgása alatt rengeteg változás történik, amihez a visszatérő szülőnek alkalmazkodnia kell. Ha a cég ilyenkor megfogja a kezét, azzal  hamarabb válhat belőle újra teljes értékű munkavállaló, ráadásul olyan pozitív tapasztalatot kaphat, ami fokozhatja a lojalitását.

3. A gyerekek bevihetőek a munkahelyre, van, ahol játszósarkot, pelenkázót is kialakítanak nekik

Lásd az ovis példát. A gyereksarok és irodába behozott gyerekek esetében a siker a válaszadók közt kevésbé volt egyöntetű, a vélemények megoszlottak. Ebből következik, hogy fontos ügyelni ezen extrák kialakításának módjára, és minden körülmények között biztosítani kell a többi munkatárs zavartalan munkavégzését. Ez a nehézség is áthidalható, ha például külön „gyerekes napokat” tartunk, amikor a családosok külön munkarendben dolgoznak, a többiek pedig szabadon választott órákban. 

4. Családoknak szóló céges rendezvények (sportnap, tábor, nyaralás stb.)

Nem csak a szülők lesznek hálásak a figyelmességért: az ilyen programok arra is lehetőséget teremtenek, hogy az egyébként külön területen dolgozó kollégák közel kerüljenek egymáshoz. Minél erősebbek az emberi kapcsolatok, annál nagyobb fokú lehet a cég iránti elköteleződés.

5. Általános méltányosság

Emberséges gesztus megadni a lehetőséget, hogy a beteg gyerekét ápoló anyuka szabadnap kivétele helyett home office-ban dolgozzon. Külön méltányos, ha a cég emellett extra szabadnapokat kínál a családtagjukat gondozóknak. Jól vehetik ki magukat az olyan kisebb, mindennapos szívességek is, mint hogy nem szervezünk meetinget délután négy óra utánra.

6. Gondoskodás a következő generációról

És hogy hogyan lehet mindezt hatványra emelni? Ne csak a családos munkavállalót támogassuk, hanem a gyermekét is! Egyre több cég ismeri fel, milyen potenciál rejlik a munkatársak tizenéves, továbbtanuló gyerekeinek szervezett diákmunka-lehetőségekben, szakmai gyakorlatban. Legyen szó akár időszakos jelleggel történő munkavégzésről, akár egy leendő junior kolléga kinevelésről mind a fehér, mind pedig kékgalléros területen.

Így válik lehetségessé a munkavállalók egy következő generációjának kinevelése, a tudás továbbadása, és egyszerű munkahely helyett egy valódi közösség megteremtése. Arról már nem is beszélve, milyen presztízsértékkel bírhat az ilyen többgenerációs szemlélet a munkáltatói brandépítés szempontjából.

7. Plusz juttatások a családosoknak

Ez talán kissé ingoványos talaj, hiszen a nem-családos munkatársak akár diszkriminálva is érezhetik magukat. A válaszadók közt volt, aki arra panaszkodott: csak remegve merte kikérni a szabadságát, amiért nem volt gyermeke. Fontos lehet a megfelelő arányérzék, hogy egyetlen kolléga se érezze jogtalanul háttérbe szorítva magát. Mérjük fel a szervezeten belül, hogy mire van szüksége a munkavállalóknak, mitől érzi magát jobban az adott vállalatnál. Ha mindenki saját életkörülményeire, adottságaira szabott támogatásban részesül, akkor valószínűbb, hogy a családosoknak járó kedvezményeket sem fogadja rossz szájízzel. 

Hogy miért is érik meg a fentiekhez hasonló intézkedések? A munkáltatói márkaépítésnek kiemelt szerepe van a vállalatok életében. A válaszadók többsége egyetértett abban, hogy a családbarát intézkedések jócskán hozzájárulnak a munkaerő hosszú távú megtartásához, és növelik a cég iránti lojalitást. A munkáltató így vonzóbbá válik a családos munkakeresők körében, javítva saját megítélését és piaci pozícióját. Ha a szülők nem szeretnének választani a gyermeknevelés és a stabil munkakörülmények közül, akkor a vállalatoknak meg kell teremteniük azt a környezetet, ahol munkavállalóik elégedettek és kiegyensúlyozottak lehetnek. Ahogy egy kitöltő fogalmazott: óriás gólhelyzet ez bármelyik cég számára.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés