hirdetés
hirdetés
hirdetés

Öngyilkos cégek

Haladéktalanul szüntesd meg a szakértelem pazarlását!

A szakemberhiányról nem győzünk cikkezni, már a csapból is folyik. A jó megoldást sokan abban látják, hogy többet kell fizetni – ez egy fontos előrelépés, enélkül nem is lehet haladni, de csak ettől még nem lesz több szakember az országban. Mivel egy szakember „előállítása” kb. 2 évtized, ez most gyorsan nem fogja megoldani a bajunkat (de a hosszú távú stratégia részeként ezt is csinálni kell). Fazekas Éva, a JobAngel blog szerzőjének megfontolandó gondolatai következnek.

És akkor most jön a lényeg, mit lehet csinálni gyorsan, hogy jobb legyen? Nem szabad pazarolni a meglévő szakértelmet!

Újra kell tervezni a munkaköröket, megszüntetni a szakértelem pazarlását. Jönnek vissza állásinterjúról jelöltkéim, és azt panaszolják, hogy hát a munka jó része nem szakmai, elhangzott az egyik, nálam red flag-nek minősített mondat: „nálunk mindenki csinál mindent”. Álláskeresőim jól kérdeztek, és ezt a választ kapták. Főleg kis létszámú cégek nagy hibája ez.

"Mindent IS csinálni kell” munkakör?

Amikor pl. egy bolthálózat eladóitól elvárják a gépészeti vagy kertészeti stb. ismereteket, majd panaszkodnak, hogy alig találnak embert, majd tovább panaszkodnak, hogy azok az emberek is elmennek, akkor képzeletben be kell állni a pult mögé. És azt látjuk, hogy a gépészethez értő eladó nemcsak tanácsot ad a bizonytalan vásárlónak, vagy szakértelme révén gyorsan és hatékonyan szolgálja ki a tájékozott vásárlót, de raktárkészletet kezel, számlát adminisztrál, lefűz, pecsétel, nyilvántart, szolgálja A Szoftvert, ami elvileg az ő munkájának gyorsítására lett bevezetve. Így lesz a szakértői munkájának kétszerese az a munka, amit bárki más is el tudna végezni. És persze vannak még hárman-négyen-tizen ugyanilyen pozícióban, és még keresnek 2–5 embert ugyanerre a „munkakörre” – már ha a „mindent IS csinálni kell” munkakörnek tekinthető. Miközben azt látjuk, hogy a 10 szakember elég lenne, ha ezt a sok sallangot levennék a vállukról. Könnyebb-e találni adminisztrálni hajlandó embert, mint középfokú gépész végzettségűt adminisztrációs hajlandósággal? Lehet, hogy egy részmunkaidős is megoldja az adminisztrációt 4–6 órában? És persze részmunkaidőre igen nagy az igény az álláskeresők közt. Akkor miért nem szervezik át a munkaköröket? Hát mert már 20 éve… Meg „így alakult”… HR-es meg nem kell… (Ilyen helyekre egy kiszervezett, freelancer HR-es is elég valóban, de az sincs. Sőt, egy HR témában olvasottabb vezető is elég lenne, az meg aztán végképp nincs.)

Mit tehet a munkavállaló?

Elmondja végre a főnökének, mivel is tölti a napjait. Hogy számlát állítgat a 10-15 éve bevezetett, azóta épp csak a törvényi változásokat lekövető szoftverben, amit már rég upgrade-elni kellett volna – vagy akár lecserélni modernebbre. Hogy ideje nagy részét nem szakmai munkával tölti, hogy a rosszul szervezett munkából kijövő problémákat kezelgeti.

Mit tehetnek a cégek?

Megszüntetik a szakértelem-pazarlást. Pl. irodai pozíciókban is… A multik jó része már adminisztrációs csoportokat szervezett (HUB, SSC, ki hogy hívja) annak érdekében, hogy a szakmabeliek kizárólag szakmájuknak megfelelő munkát végezzenek. Ha ez jól van megszervezve, akkor nincs pazarlás. Vannak erre is nagyon jó példák, és persze horrorsztorik is. Tipikus hiba, és az átszervezés csődje, amikor az adminisztrációs csapat jóváhagyói szerepkörben lép fel, és a szakember szolgálja ki információval az adminisztrációt. Esetleg az adminisztráció által elkövetett hibákat javítgatja az ügyfélnél…

Nagyobb cégeknél a szakértelem-pazarlást máshol is meg lehet fogni: gyárak, hipermarketek kékgallérosai között rendre találhatunk hiányszakmás diplomást, akinek valamiért régebben az volt a megoldás, hogy beült egy pénztárba, bevállalt dobozpakolást. Őket is érdemes lenne felkutatni, mert bár nem könnyű raktárost vagy pénztárost találni, de oda egy kisebb betanítás után mégiscsak gyorsabban találunk valakit, és kompromisszumot kötni is könnyebb (részmunkaidő, megosztott munkakör – ez utóbbi egy jó dolog az „új”, 2012-es Mt-ben.) Tessenek elindítani a kincskeresést!

Ezért mennek el a legjobbak

Ha nem csinálják meg a szakmai és nem szakmai munka szétválasztását, hanem „lejjebb adják”, és felvesznek gyengébb szakmaiságú embereket, azzal azt lehet elérni, hogy inkább a jobb szakemberhez fordulnak az ügyfelek, azaz minél jobb valaki a szakmájában, annál leterheltebb lesz. Tehát el fog menni a cégtől, hogy szabaduljon ebből. Ezért is van az, hogy úgy érezzük, mindig a legjobbak mennek el (másfelől ugye a munkaerőpiacon is ők a legkelendőbbek). Ezért, ha a nem szakmai munkát levettük a szakembereinkről, érdemes a szakmai munkák összetettsége alapján kialakítani a pozíciókat. Már látom is, ahogy az átlagos kkv vezetője kiakad: átszervezés, mi? Hát van nekem erre időm? Legyen. Muszáj lesz, különben nem lesz ember.

Ne skatulyázz, ígérj fejlődést!

A fentiek rövidtávú, esetleg középtávú megoldások, mert rejtenek egy nagy veszélyt, amivel megintcsak munkavállalót lehet veszíteni: a skatulyázást. Nem biztos, hogy akár a kezdő szakembereink is bele akarnak ragadni a szerepbe, amibe így kerültek, tehát találjunk fejlődési lehetőségeket embernek és cégnek egyaránt. Értelmet nyer a lenézett lózung, a küldetés meg a vízió. Azaz a cég jövőjén is el kell kezdeni gondolkodni. Kedves cégtulajdonos, cégvezető! Hol látod a céged 5 év múlva? Hogyan fog odajutni, fejlődni a cég? Ehhez a meglévő embereid szakmai fejlesztése is kell, ez egyértelmű. El tudod ezt mondani állásinterjún is a jelölteknek? És lám, máris tudsz nekik fejlődést ígérni, még akkor is, ha a hierarchia lapos marad. A skatulyázás veszélyét már a legelején kikerülöd ezzel. Ha ezt meg is tudod mutatni egy leendő vagy egy régóta ott lévő, de már menni készülő munkavállalónak, akkor nyert ügyed lehet. A leendő téged választ, az ott lévő mégsem megy, ha van miért maradni.

Fazekas Éva
a szerző cikkei

(forrás: JobAngel blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztalbeszélgetés keretében május 22-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIN-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés