hirdetés
hirdetés
hirdetés

Munkamorál javítása

Ha motiváltabb munkaerőt akarsz, kérd ki a véleményüket!

A vállalatokban az a megszokott felállás, hogy az utasítások és az elvárások felülről, a vezetők irányából érkeznek. Ezeknek a hirtelen megváltoztatása azonban sokszor azt az érzést keltheti a munkavállalókban, hogy a fejük felett döntöttek. Ez motiválatlansághoz és a teljesítmény visszaeséséhez vezethet. Miért érdemes munkacsoportokat alakítani és a munkavállalóink kezébe adni az irányítást? Hogyan tartható fent a munkamorál a változások ellenére?

A folyamatosan változó világunk kihívásaihoz a szervezeteknek is alkalmazkodniuk kell. Az újfajta piaci igények, a technológia fejlődése és a munkaerő sajátos jellemzői sokszor követelik meg a bevett munkafolyamatok átszabását. Ugyanakkor, ha ezek a változásra reagáló intézkedések csak a vezetőség szűk körében jönnek létre, az a munkavállalók részéről negatív hozadékkal jár.

A véleménynyilvánítás jelentősége 

A szociálpszichológia szemszögéből a munkahelyi teamekre is azok az általános igazságok jellemzőek, mint bármely más emberi csoportra. Ha pedig csoportokról beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül a csoportnormák szerepe mellett. A csoportnormákat úgy lehet felfogni mint a társas viselkedés hatékony irányítóit. Ha a csoportoknak megengedik, hogy saját maguk alakíthassák normáikat, az feloldhat egy komoly munkahelyi problémát: például a gyártás folyamatának megváltoztatását, a termelékenység és a munkamorál negatív irányba való befolyásolása nélkül. 

Miért érdemes átadni a gyeplőt? 

Kurt Lewin, az egyik legnagyobb szociálpszichológus évekkel ezelőtt azzal érvelt, hogy pozitív módon hat a teljesítményre és a munkamorálra, ha a munkacsoportok maguk alakíthatják ki normáikat. Japánban és a skandináv országokban már gyakran alkalmaznak olyan módszereket, amelyek ezt a folyamatot segítik elő. A cégek olyan gyártási és értékesítési csoportokat hoznak létre, amelyek amellett, hogy biztosítják a termékek magas minőségét, nagy csoportkohéziót tartanak fent. 

A részvétel a döntéshozatalban elterjedt gyakorlat Japánban. A dolgozók több, mint negyven éve részt vesznek a termelésfejlesztési körök munkájában, ahol hasonló területen dolgozók kis csoportokban, a munkaidő keretein belül megvitathatják a gyártási folyamat és a munkakörnyezet javításának lehetőségeit. A svéd autócégek mint a Saab és a Volvo hasonló módszert vezettek be. A dolgozók munkacsoportokba szerveződnek, és a munkafeltételekről, valamint a munka elosztásáról fontos döntéseket hoznak. Valószínűleg ezeknek a változásoknak köszönhető, hogy ezekben az országokban számos kiemelkedő minőségű terméket gyártanak nagy hatékonysággal. 

Normák mentén szabadon 

Ha a dolgozók lehetőséget kapnak, hogy munkacsoportokba szerveződjenek és részt vegyenek olyan döntési folyamatokban, melyek hagyományosan a vezetőség hatáskörébe tartoznak, az elősegíti a hatékony munkavégzést. A dolgozók úgy érzik, van beleszólásuk az őket érintő munkafolyamatokba, és ez nagymértékben növeli a motivációjukat és elégedettségüket. 

A saját csoport normáinak kialakításában való részvétel drámai hatásokat eredményez a munkahelyen. A vállalatoknak érdeke, hogy hasznosítsák annak előnyeit, hogy megengedik dolgozóiknak saját magas minőségi elvárások önálló kialakítását.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Smith, E. R., & Mackie, D. M. (2004). Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés