hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED-előadás

Egy volt uberes tanulságos leckéje a bizalomról

Frances Frei, a Harvard Üzleti Iskola tanára nagysikerű és tanulságos TED-előadásában arról beszél, hogyan lehet felépíteni és újraépíteni a bizalmat - ugyanis a bizalom minden cselekedetünk alapja, és ha meg tudunk tanulni jobban bízni egymásban, azzal példátlan fejlődést érhetünk el az emberiség történetében. Meg persze a szervezeten belül is. Frei sokat dolgozott a témán az Ubernél nemrégiben bevezetett megszorítások kapcsán.

A bizalom a működés alapja… kellene, hogy legyen. De mi van akkor, ha a bizalom elvész? Ha például előkerül egy felvétel, amin a főnök épp megalázza alkalmazottját? Ha a beosztottaknak előítéleteket, kirekesztést kell megélniük? Ha megsértik a személyes adataikhoz fűződő jogaikat, és csak lázas maszatolást tapasztalnak, de érdemben senki nem tesz semmit? És mi van, ha bekövetkezik a legrosszabb, ha egy műszaki hiba emberéletet követel?

Frei saját, többek közt az Ubernél szerzett tapasztalataira alapozva elmeséli, hogyan építhetjük újjá az elvesztett bizalmat. Azt mondja: ha újjá akarjuk építeni a bizalmat, akkor mindenekelőtt meg kell értenünk az alkotórészeit. A bizalomnak három alkotóelemét nevezi meg:

  1. Ha hitelesnek látnak engem, sokkal valószínűbb, hogy meg fognak bízni bennem.
  2. Ha azt látják, hogy a logikám kérlelhetetlenül következetes, sokkal valószínűbb, hogy meg fognak bízni bennem.
  3. Ha azt látják, hogy empátiával közelítek feléjük, sokkal valószínűbb, hogy meg fognak bízni bennem.

Ha ez a három dolog működik, óriási bizalmat élvezhetünk. De ha a háromból csak egy is bizonytalanná válik, ha csak egy is meginog, akkor veszélyben a bizalom.

A legjobb út a bizalom visszanyeréséhez az, ha megértjük, hol válik ingataggá a bizalom.

1. A leggyakoribb gyenge láncszem: az empátia, és az empátiavesztés ördögi köre

A bizalmatlanság leggyakoribb oka, hogy az emberek egyszerűen nem hiszik el, hogy értük csinálunk valamit. Nincs mit csodálkozni ezen. Mindenki annyira elfoglalt, annyi mindenre kell időt szánnia, hogy ezek a dolgok könnyen kiszorítják az életünkből azt az időt és teret, ami az empátiához kellene. És ha túl sok a dolgunk, meglehet, hogy nem marad ennyi időnk. Ezzel viszont ördögi körbe kerülünk, mert ha nem mutatjuk ki az empátiánkat, azzal mindent megnehezítünk. Ha nem győződünk meg róla, hogy bizalmat élvezünk, minden nehezebb lesz, és aztán egyre kevesebb idő marad az empátiára, és ez így megy tovább.

Frei ennek orvoslására azt javasolja: figyeljük meg, milyen helyzetekben, kivel szemben érezzük magunkat zavarodottnak. Ez elég precízen megmutatja, mikor, hol és kivel fogjuk vissza az empátiánkat. Ha ezekben a helyzetekben észbe tudunk kapni, fel tudunk nézni, meglátjuk magunk előtt az embert, és meg is hallgatjuk, átérezzük az ő helyzetét, akkor esélyünk lehet arra, hogy empátiánk szilárd lábakon álljon. Emellett a mobiltelefon az a ma létező legdurvább figyelemzavaró mágnes, ami mellett extra nehéz empátiát és bizalmat teremteni – ha csak lehet, tegyük le! Így tettek Frei irányítása alatt az Ubernél is, amikor a meetingeken észrevette, hogy a résztvevők végig egymással chatelnek a telefonjukon – arról, hogy milyen a meeting...

2. Amikor a logika sántít

A logikai bizonytalanságok két formát ölthetnek. Vagy magában a logikában van a hiba, vagy abban, hogy nem tudjuk azt megfelelően kommunikálni. Ha maga a logika sántít, azon nehéz segíteni. De szerencsére a logikánk többnyire szilárd lábakon áll, éppen csak valami elszabotálja bennünk, hogy azt sikerrel kommunikálhassuk. Még nagyobb szerencsénkre ezen igen könnyű segíteni. A világban kétféle kommunikációs mód létezik: ezek közül az egyik az, amikor egy utazásra visszük a hallgatóságot, egy varázslatos utazásra, kanyarokkal, vargabetűkkel, rejtélyekkel és drámával megtűzdelve, míg csak el nem jutunk a konklúzióig. A világ legjobb kommunikátorai közül jó páran ezt a módot alkalmazzák. De ha valakinél sántít a logika, ez rendkívül veszélyes lehet. Ezért inkább kezdjük a mondandónk lényegével, egy szabatos tőmondatba foglalva, és utána kezdjük el taglalni az azt alátámasztó tényezőket! Ily módon az emberek mindenképp értesülnek nagyszerű ötleteinkről, emellett – ugyanilyen fontos szempontként –, ha félbe szakítanak is minket, mielőtt végeznénk, az alapgondolat hitele már a miénk, és nem valaki másé, aki a folyamatba belépve lenyúlja.

3. A hitelesség próbája

A recept világosnak tűnik: „Ugye, nem akarsz hiteltelen lenni? Akkor légy önmagad!” Ez habkönnyű mutatvány, ha szerető emberek vesznek minket körül. De ha kiállunk a másságunkért, ami szintén sokféle lehet, akkor a "légy önmagad!" követelménye kemény feladat elé állíthat. Azonban ha visszafogjuk magunkat, akkor kevésbé tűnünk majd hiteleseknek, és ezért kevésbé fognak megbízni bennünk. Ha kevésbé bíznak bennünk, kisebb az esélye, hogy új feladatot kapjunk, amelyben kipróbálhatjuk magunkat. Ilyen kihívások hiányában pedig az előléptetési esélyünk csökken, és így tovább, amíg csak teljes depresszióba nem esünk. Ezért nagyon fontos, hogy merjünk hiteles önmagunkként élni – ez mindennek az alapja Frei szerint. „Kevesebbet foglalkozzanak azzal, hogy mások mit akarnak hallani, és sokkal többet azzal, hogy hiteles, nagyszerű önmaguk mit akar elmondani. Ami pedig az itt ülő vezetőket illeti, az önök kötelessége megteremteni a feltételeket, melyek között nemcsak hogy biztonságos hitelesnek lenni, de egyenesen kívánatos is, legyen ünnepelve a hitelesség, szeressük azt önmagáért, mert ez a kulcsa annak, hogy kiválóságunk nagyobbra növekedhessen, mint amit valaha is lehetségesnek tartottunk” – fogalmaz az előadó.

Ide kattintva megtekintheted a TED-videót, amelyben Frei azt is részletesen elmeséli, mi mindent tett az Ubernél azért, hogy visszaálljon a dolgozók céggel szembeni bizalma!

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

hirdetés