hirdetés
hirdetés
hirdetés

Generációs kihívások

Egy évig marad a cégnél a Z, de addig szívét-lelkét beleadja

Már az Y generáció elvárásait is nehezen teljesítik a munkavállalók, akik egy teljesen új szemléletet hoztak a munka világába. Az 1995 után született Z generáció újra feladta a leckét a cégeknek, így ismét fel kell készülniük az ő fogadásukra és megtartásukra. Milyen elvárásokkal érkeznek a legfiatalabb munkavállalók a munkaerőpiacra? Mit tudnak tenni a vezetők, hogy beintegrálják őket a cégkultúrába, de meg is feleljenek nekik? Juhászné Ráthgéber Réka Lifestyle & Business coach, a Válts Pozitívan Blog írójának vendégcikke.

Az Y generáció számára fontos egy új munkahely megtalálásánál az, hogy mennyire számít az ő véleményük, mennyire veszik figyelembe a jelenlétüket a cégben, és mennyire becsülik meg őket. Eleinte babzsákokkal és csocsóasztalokkal próbálkoztak a munkáltatók, akik úgy gondolták, hogyha otthonosabbá teszik majd az irodát, akkor sokkal több időt töltenek majd bent a kollégák. A trükk nem jött be, így a HR-eseknek újra hozzá kellett látniuk ahhoz, hogy a fiatalok megbecsültnek és értékesnek érezzék magukat.

Elengedhetetlen a folyamatos online jelenlét

A Z generáció ehhez képest már más elvárásokkal érkezik egy új munkahelyre. Számukra például rendkívül fontos, hogy napközben is online legyenek. Míg az Y generáció úgy volt vele, hogy csak akkor néz a telefonjára, amikor valami érdekes történik, a Z generáció már folyamatosan tudni akarja, hogy mi zajlik körülötte és a világban, sőt a munkahelyen is inkább az online kommunikációt választják, ha lehet. Ez az idősebb generációt természetesen zavarja, így a vezetőknek mindenképpen oda kell figyelnie arra, hogy akár tréningekkel, workshopokkal beintegrálják a legfiatalabbakat a vállalati kultúrába, és megtalálják az arany középutat a kommunikáció zökkenőmentes áramlásában.

Mindent beleadva dolgoznak, de ha csalódnak, nem félnek váltani

A fiatalok, ha fontos számukra a cél, akkor szívvel-lélekkel dolgoznak, és nem csak kötelező jelleggel járnak be a munkahelyükre, valamint előszeretettel alkalmazzák a technológiai újításokat, szeretnek mindent kipróbálni. Viszont ha ezek a feltételek nem valósulnak meg, akkor könnyen és gyorsan váltanak. A jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy a Z generációsok maximum 1 évig terveznek egy-egy pozícióban maradni. Így a vezetőknek is oda kell figyelniük arra, hogy bízzanak az új munkavállalókban, és hagyják őket önállóan dolgozni. Érdemes vegyes csapatokat létrehozni, hiszen a fiatalabbak eredetibb megoldásokat találnak a felmerülő problémákra, míg az idősebb generációk rutinja segít majd abban, hogy pozitív kimenetele legyen a projektnek. Ez a multik számára lesz hatalmas kihívás, hiszen ott szigorú, vállalati szabályok és meglévő rendszerek szerint kell dolgozni, ami a Z generáció számára nehezen elfogadható.

A work-life balance nem elég: rugalmasság kell

A munka-magánélet egyensúlya már az Y generációnál is elvárás volt, ők már inkább arra koncentrálnak, hogy az estéiket a családdal, a hétvégéiket pedig a barátokkal töltsék. A Z generáció már ennél tovább megy, ők inkább a rugalmas munkaidőt preferálják, azonban a vállalatok nehezen engedik ezt. Sok vezető szúrós szemmel néz, ha a fiatalok munkaidőben intézik a magánügyeiket, így ebben mindenféleképpen kompromisszumra van szükség, valamint olyan technológiai újításokra, ami mindkét félnek megfelelő. A munkáltatók jelenleg elvárják, hogy a 8 órát minimum, de inkább 10-12 órát dolgozzanak a munkavállalók, de cserébe nem sok szabadságot biztosítanak. Az idősebb generáció és a vezetők is érzik, hogy ezen változtatni kéne, de még nem jutottak el addig, hogy ez megvalósuljon, viszont érdemes lenne a megoldáson gondolkozni, ugyanis nagyon kiélezett a helyzet a munkaerőpiacon. Sokszor csak apró dolgokon múlik, hogy a fiatalok melyik cég mellett teszik le a voksukat, és a rugalmasság kulcsfontosságú a számukra.

További hasonló bejegyzésekért kattints a szerző blogjára vagy Facebook-oldalára!

Juhászné Ráthgéber Réka, Lifestyle & Business coach
a szerző cikkei

(forrás: Válts Pozitívan)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés