hirdetés
hirdetés

Munkahelyi jóllét

A jól működő egészségprogramok 8 ismérve

Világszerte egyre több vállalatnál foglalkoznak munkahelyi egészségfejlesztéssel. De mit mutat meg nekünk a hazai gyakorlat?

 

Egy korábbi cikkben  arról az öt trendről olvashattunk, amelyekre mindenképp érdemes odafigyelniük a magyar hr-eseknek, egészségfejlesztőknek is, ha a munkavállalóik jóllétét növelni szeretnék. Ezúttal azt nézzük meg, hogy a jól működő magyar egészségprogramoknál miben rejlik a „titok”. Emellett azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen gátakba ütközhetünk még egy jól felépített program esetén is a munkavállaló oldaláról, és vállalati oldalról hogyan lehet leküzdeni ezeket az akadályokat.

Saját, hazai kutatásaim szerint a jól működő egészségprogramoknál a sikeresség záloga a következőkben rejlik:

1. Stratégiai fontosságú és a vállalati kultúrába illesztett az egészségfejlesztés, a felsővezető elkötelezett, így az anyagi és emberi erőforrások is biztosítottak.

2. Tudatosság, struktúrában, célokban való gondolkodás, hatékony tervezés jellemző: tudják, hol vannak most, és hová akarnak eljutni, mi a cél rövid és hosszú távon, és hogy milyen módon érjék el ezen célokat.

3. Igények felmérése, munkavállalók bevonása, ösztönzése.

4. Felelősök megléte.

5. Mérések, adatok.

6. Költség- és időtervek.

7. Megfelelő kommunikációs csatornák, ahol az előnyök, motiválók kommunikálása mellett van lehetőség munkavállalói visszajelzésre, elégedettség/elégedetlenség kifejezésére is.

8. Folyamatos ellenőrzés, értékelés és fejlesztés.

Részvételi gátak, „kifogások”

Érdemes tisztában lenni azokkal a tényezőkkel is, amelyek a működő egészségprogramok esetén a munkavállalók részvételének gátjai lehetnek. A HealthMine a következő 11 akadályt azonosította a munkavállalóknál:

1. Időhiány (27%)           
2. Nem megfelelő helyszín (25%)           
3. Nem megfelelő időpont (24%)           
4. Hiányos információk a programról (17%)        
5. Személyes adatok védelme (14%)    
6. Nagy a nyomás a munka mielőbbi befejezésére (13%)           
7. Biztonsági aggályok (13%)     
8. A főnök támogatásának hiánya (10%)             
9. Túl elfoglaltak, túlterheltek (9%)        
10. Nem érdeklődnek a program iránt (9%)       
11. A családjuk nem támogatja a részvételt (5%).

Bár a személyes felelősségünk egyértelmű, az akadályok leküzdésében a vállalatnak is hatalmas szerepe lehet: a 11 pont „ellen” elsősorban az igényfelméréssel, a vezetői elköteleződéssel, vezetői támogatással, valamint a megfelelő kommunikációval és ösztönzőkkel tud fellépni.

dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés