hirdetés
hirdetés

Munkahelyi jóllét

A jól működő egészségprogramok 8 ismérve

Világszerte egyre több vállalatnál foglalkoznak munkahelyi egészségfejlesztéssel. De mit mutat meg nekünk a hazai gyakorlat?

 

Egy korábbi cikkben  arról az öt trendről olvashattunk, amelyekre mindenképp érdemes odafigyelniük a magyar hr-eseknek, egészségfejlesztőknek is, ha a munkavállalóik jóllétét növelni szeretnék. Ezúttal azt nézzük meg, hogy a jól működő magyar egészségprogramoknál miben rejlik a „titok”. Emellett azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen gátakba ütközhetünk még egy jól felépített program esetén is a munkavállaló oldaláról, és vállalati oldalról hogyan lehet leküzdeni ezeket az akadályokat.

Saját, hazai kutatásaim szerint a jól működő egészségprogramoknál a sikeresség záloga a következőkben rejlik:

1. Stratégiai fontosságú és a vállalati kultúrába illesztett az egészségfejlesztés, a felsővezető elkötelezett, így az anyagi és emberi erőforrások is biztosítottak.

2. Tudatosság, struktúrában, célokban való gondolkodás, hatékony tervezés jellemző: tudják, hol vannak most, és hová akarnak eljutni, mi a cél rövid és hosszú távon, és hogy milyen módon érjék el ezen célokat.

3. Igények felmérése, munkavállalók bevonása, ösztönzése.

4. Felelősök megléte.

5. Mérések, adatok.

6. Költség- és időtervek.

7. Megfelelő kommunikációs csatornák, ahol az előnyök, motiválók kommunikálása mellett van lehetőség munkavállalói visszajelzésre, elégedettség/elégedetlenség kifejezésére is.

8. Folyamatos ellenőrzés, értékelés és fejlesztés.

Részvételi gátak, „kifogások”

Érdemes tisztában lenni azokkal a tényezőkkel is, amelyek a működő egészségprogramok esetén a munkavállalók részvételének gátjai lehetnek. A HealthMine a következő 11 akadályt azonosította a munkavállalóknál:

1. Időhiány (27%)           
2. Nem megfelelő helyszín (25%)           
3. Nem megfelelő időpont (24%)           
4. Hiányos információk a programról (17%)        
5. Személyes adatok védelme (14%)    
6. Nagy a nyomás a munka mielőbbi befejezésére (13%)           
7. Biztonsági aggályok (13%)     
8. A főnök támogatásának hiánya (10%)             
9. Túl elfoglaltak, túlterheltek (9%)        
10. Nem érdeklődnek a program iránt (9%)       
11. A családjuk nem támogatja a részvételt (5%).

Bár a személyes felelősségünk egyértelmű, az akadályok leküzdésében a vállalatnak is hatalmas szerepe lehet: a 11 pont „ellen” elsősorban az igényfelméréssel, a vezetői elköteleződéssel, vezetői támogatással, valamint a megfelelő kommunikációval és ösztönzőkkel tud fellépni.

dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Március 19-én, pénteken Belső kommunikációs workshop a Kreatív szervezésében!

hirdetés