Munkahelyi jóllét
A jól működő egészségprogramok 8 ismérve
Világszerte egyre több vállalatnál foglalkoznak munkahelyi egészségfejlesztéssel. De mit mutat meg nekünk a hazai gyakorlat?
Egy korábbi cikkben arról az öt trendről olvashattunk, amelyekre mindenképp érdemes odafigyelniük a magyar hr-eseknek, egészségfejlesztőknek is, ha a munkavállalóik jóllétét növelni szeretnék. Ezúttal azt nézzük meg, hogy a jól működő magyar egészségprogramoknál miben rejlik a „titok”. Emellett azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen gátakba ütközhetünk még egy jól felépített program esetén is a munkavállaló oldaláról, és vállalati oldalról hogyan lehet leküzdeni ezeket az akadályokat.
Saját, hazai kutatásaim szerint a jól működő egészségprogramoknál a sikeresség záloga a következőkben rejlik:
1. Stratégiai fontosságú és a vállalati kultúrába illesztett az egészségfejlesztés, a felsővezető elkötelezett, így az anyagi és emberi erőforrások is biztosítottak.
2. Tudatosság, struktúrában, célokban való gondolkodás, hatékony tervezés jellemző: tudják, hol vannak most, és hová akarnak eljutni, mi a cél rövid és hosszú távon, és hogy milyen módon érjék el ezen célokat.
3. Igények felmérése, munkavállalók bevonása, ösztönzése.
4. Felelősök megléte.
5. Mérések, adatok.
6. Költség- és időtervek.
7. Megfelelő kommunikációs csatornák, ahol az előnyök, motiválók kommunikálása mellett van lehetőség munkavállalói visszajelzésre, elégedettség/elégedetlenség kifejezésére is.
8. Folyamatos ellenőrzés, értékelés és fejlesztés.
Részvételi gátak, „kifogások”
Érdemes tisztában lenni azokkal a tényezőkkel is, amelyek a működő egészségprogramok esetén a munkavállalók részvételének gátjai lehetnek. A HealthMine a következő 11 akadályt azonosította a munkavállalóknál:
1. Időhiány (27%)
2. Nem megfelelő helyszín (25%)
3. Nem megfelelő időpont (24%)
4. Hiányos információk a programról (17%)
5. Személyes adatok védelme (14%)
6. Nagy a nyomás a munka mielőbbi befejezésére (13%)
7. Biztonsági aggályok (13%)
8. A főnök támogatásának hiánya (10%)
9. Túl elfoglaltak, túlterheltek (9%)
10. Nem érdeklődnek a program iránt (9%)
11. A családjuk nem támogatja a részvételt (5%).
Bár a személyes felelősségünk egyértelmű, az akadályok leküzdésében a vállalatnak is hatalmas szerepe lehet: a 11 pont „ellen” elsősorban az igényfelméréssel, a vezetői elköteleződéssel, vezetői támogatással, valamint a megfelelő kommunikációval és ösztönzőkkel tud fellépni.
a szerző cikkei