hirdetés
hirdetés
hirdetés

Megszívlelni érdemes

A fluktuáció csökkentésének 10 titka

A cégek 77 százalékának legalább 2 hónapjába kerül egy munkakör betöltése; a fluktuáció a cégek 26 százalékánál meghaladja a 10 százalékot. Néha olyan apróságokon múlik egy ember elmenetele. 

A munkaerőhiánynak alapvetően több eredője van hazánkban: a negatív demográfiai trendek, nem elég vonzó a munkaerőpiacunk, nagyarányú a külföldi munkavállalás, az oktatási rendszer hiányosságai, valamint a jelentős fluktuáció.

Időigényes és költséges a pótlás

Pár adatot szeretnék idézni a BDO Magyarország és a Coface 2017-es kutatásaiból: a cégek 77 százalékának legalább 2 hónapjába kerül egy munkakör betöltése; a fluktuáció a cégek 26 százalékánál meghaladja a 10 százalékot; a felvett dolgozók közel negyede otthagyja a munkahelyét, mielőtt a toborzásba és a betanításba fektetett pénz megtérülne. A megkérdezett cégek 29 százaléka jelölt meg 1 millió forintnál magasabb összeget arra a kérdésre, hogy mekkora költséggel jár egy új munkavállaló felvétele.

Hónapok telnek el értékteremtés nélkül

A költségeknél gondolni kell a termeléskiesés és helyettesítés költségei mellett a toborzás költségeire (álláshirdetés feladása, fejvadász megbízása, interjúk, tesztek készítése, adminisztráció), a betanítás, képzés költségeire, valamint arra is, hogy az új munkaerőnk esetében 2-3 hónap, de akár fél-háromnegyed év is lehet, míg értéket teremt a vállalatunknak. Minden szempontból jobban járunk, ha megpróbáljuk csökkenteni a fluktuációt.

Ötletek a fluktuáció csökkentésére

  1. Szervezet- és vezetőfejlesztés: jobb munkakörülmények, vezetői tréningek, a csapat és az emberi kapcsolatok fejlesztése, az utánpótlás kérdéseivel való komolyabb foglalkozás, elégedettség, motiváltság mérése és fejlesztése, CSR.
  2. Munkavállalói igényekre való odafigyelés: rugalmas munkaidő, távmunka, cafeteria bővítése, munkahelyi egészség, munkahelyi mozgás fejlesztése, gamification bevezetése.
  3. Munkavállalók képzése, fejlesztése: karrierutak mutatása, szakmai célok, motivációk ismerete, coaching lehetősége, kihívások, változatos, értelmes, felelősségteljes munka lehetősége.
  4. Emberi tényezők komolyabban vétele: fontosság érzékeltetése a másikkal, törődés, odafigyelés, elvárások egyértelműsége, visszajelzés, elismerés, dicséretek, problémák fair kezelése, munka-magánélet egyensúlyára való törekvés.
  5. Egyértelmű, nyílt, őszinte kommunikáció: már az álláshirdetés szövegében is, az állásinterjún is, az első napon is, és aztán végig; a munkavállalóink bevonása az őket érintő döntésekbe és a vállalat általános jövőképéről, értékeiről, céljairól folytatott megbeszélésekbe.
  6. Béremelés és béren kívüli juttatások.
  7. Az első benyomások fontossága: kis kedvességek, a teambe való integrálás, betanulás segítése.
  8. Vállalatunk pontos számainak ismerete: az előző évben hány új belépőnk volt, hány kilépőnk, a kilépők mennyi időt töltöttek el nálunk, hányan távoztak a próbaidő alatt és miért.
  9. Exit interjú a kilépő munkatársakkal: kiváló lehetőség a „miértek” kifürkészésére.
  10.  A Legfittebb Munkahely és a Szerethető Munkahely díjakra való pályázás, valamint törekvés a díjak elnyerésére.
dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

hirdetés