hirdetés
hirdetés
hirdetés

Lendületben

A 9 mozgatórugó, ami motivál minket

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hív meg neves külföldi előadókat Budapestre. Az idei évad Carole Gaskell-lel indult, aki a motivációról tartott workshopot, és metafóriák segítségével tette kézzel foghatóvá, hogy mi mindenre lehet szüksége egy munkavállalónak ahhoz, hogy lendületben tudjon maradni.

Az előadó, Carole Gaskell csapata a fejlesztésen kívül felmérések készítésével is foglalkozik. Legutóbbi, 3000 főre kiterjedő vizsgálata váratlan eredménnyel zárult. A kutatás célja a különböző korosztályok motivációs szintjének megismerése volt. Ami pedig Carolt is meglepte, az az volt, hogy az Egyesült Királyságban a legmotiválatlanabb korosztály a Z-generáció, azaz a húszas éveikben járó fiatalok, míg a középkorú ötvenesek a legmotiváltabbak. Amellett, hogy nehéz ezzel szembesülni, ez további kérdéseket is felvet, és egyértelműsíti, hogy nagy szükség van a motiváció megértésére.

Carole Gaskell

Megéri motiváltnak lenni

Ezt a feltevést erősítik tovább azok a felmérések is, melyek szerint a magasan elkötelezett munkavállalók ötven százalékkal haladják meg saját teljesítménycéljaikat, valamint, hogy azok a vállalatok, amelyek sikeresen bevonják munkavállalóikat négy és félszeres bevételnövekedést érnek el az átlaghoz képest.

Carol egy példával illusztrálta a motiváció jelentőségét, és egy olyan belső energiához és hajtóerőhöz hasonlította, amely meghatározza azt, ahogyan érzünk és cselekszünk. „Hiába birtokolunk egy tökéletes műszaki állapotban lévő repülőgépet, tele képzett személyzettel, ha nincs elég üzemanyag a tankban. Úgy sosem fogunk eljutni A-ból B-be.”

Motivációs ▲

James Sale, a Mapping Motivation (A motiváció feltérképezése) című könyv szerzője szerint alapjában véve három tényező metszéspontjában keletkezik az az energia, amely reggelente kisegít bennünket az ágyból. Ezek átfedik egymást, és ha bármelyik tényező sérült, az gyengítőleg hat a motivációra.

1. Személyiség

Az első tényező az a személyiség, amivel rendelkezünk. Ez viszonylag állandónak mondható, időben lassan változik és kevésbé befolyásolható. De fontos megjegyezni, hogy a személyiség önmagában még nem garantálja a motivált munkavállalalót, ezért a személyiség-tesztek eredménye mellett a többi tényezőt is érdemes megvizsgálni.

2. Énkép

A következő faktor az az énkép, amit az egyén magáról alkotott. A saját magunkkal kapcsolatos kételyek és önbizalomhiány csökkenti az energiaszintet. Ezért, lehetséges az is, hogy két egyformán tehetséges és képzett munkavállalónál eltérő teljesítményszintet tapasztalunk.

3. Elvárások

Harmadsorban pedig a jövőre vonatkozó elvárások is befolyásolják, hogy mennyire vagyunk motiváltak. Értelemszerűen, a pesszimista hozzáállás csökkenti motivációs szintünket.

1-2-3: A Védelmező, a Barát és a Sztár

A motivációs térkép segítségével átláthatóvá válnak saját magunk és mások mozgatórugói. James Sale három csoportba sorolja a motivációs mozgatórugókat, amelyeket további három típusra bont.

Az első csoporba tartozik a Védelmező, a Barát és a Sztár. Számukra fontosak az emberi kapcsolatok és az érzelmek meghatározóbb szerepet kapnak ösztönzésükben. A Védelmező szereti a stabilitást és igényli, hogy folyamatosan kommunikáljanak vele, különösen változások közepette. Ha motiválni akarjuk őket nyújtsunk számukra biztonságot, ami nagyobb teljesítményre sarkallja őket. A Barát alig várja, hogy beérjen a munkahelyére és találkozzon a kollégáival. Ösztönzőleg hat rájuk, ha gyakran kikérjük a véleményüket és másokról gondoskodhatnak. A Sztár szárnyal, ha mindenki számára nyilvánvalóan elismerik, ha díjakat kap, vagy ha a neve nyilvánosan megemlítésre kerül egy-egy sikeres projekt után.

4-5-6: Az Igazgató, az Építő és a Szakértő

A második csoportot a racionális és cél-orientált Igazgató, Építő és Szakértő alkotják. Az Igazgató szereti, ha befolyása van, embereket irányíthat és erőforrások fölött rendekezik, és nem mindegy neki, hogy mi szerepel a névkártyáján. Az Építő az, akit motivál a pénz és az anyagiak. Ha épp nem áll módunkban ilyen módon honorálni teljesítményüket, a jól átlátható karrierút és felelősségük kiterjesztése is ösztönzőleg hat rájuk. A Szakértő pedig tudás-orientált, beleássa magát egy kiválasztott területbe, és szereti, ha karrier céljaihoz és előléptetéseihez specializált tudás megszerzése köthető.

7-8-9: A Kereső, a Szellem és az Alkotó

A harmadik halmazba a növekedést és kiteljesedést hajszoló Kereső, Szellem és Alkotó tartoznak. A Kereső számára különösen fontos, hogy átlássa az egész képet és saját szerepét benne. Olyan munkákat bízzunk rájuk, aminek van értelme. A fejlődés és a másokról való gondoskodás energizálja őket, főleg ha visszajelzést is kapnak hozzájárulásuk fontosságáról. A Szellem a szabadságot és az autonómiát keresi. Rossz szabálykövető és a mikromenedzselést sem tűri. Ha motiválni akarjuk őt, a szervezeti vízió és a célok pontos letisztázását követően adjuk át neki a felelősséget és engedjük útjára. Az Alkotót az innováció, a kreativitás és a változás életi. Motiválja, ha részt vehet ötletelési folyamatokban és adjunk neki olyan projekteket, amelyek megoldásához eredetiségre van szükség. Stimuláló környezetben virágzanak, a rutin és egyhangúság untatja és demoralizálja őket.

Fontos megjegyezni, hogy a fenti elnevezések nem személyiségtípusokat takarnak, hanem a motivációs motorjaink fantázianevei. Természetesen nem egyetlen motor hajt bennünket, hanem egyszerre több is, és különböző erősséggel. Motivációs térképünk sokszínű, és a segítségével egy pillanatfelvételt kaphatunk legfőbb mozgatóinkról, valamint azokról is, amelyek a legalacsonyabb szintet képviselik, ezzel okozva nehézséget nekünk.

 

Carole Gaskell az Egyesült Királyságból érkezett, nem csak elméleti, hanem gyakorlati szakértője is a témának. A Full Potential Group alapító-ügyvezetőjeként segít karrier-váltóknak, vezetőknek, csapatoknak és szervezeteknek, hogy motivációs mozgatórugóikat beazonosítsák, és hogy valóban építsenek is erre a tudásra a teljesítmény növelése és egy magasabb szintű boldogság elérése érdekében. Carole szerint ez utóbbit gyakran félresöprik, pedig ez legalább annyira fontos, mint az eredményesség növelése. Sőt ez utóbbi nélkül az első sem fog menni. Ahogyan ő fogalmazott: „A megfoghatatlannal való törődés hozza a megfogható eredményeket.”

Szlávik Krisztina, Coach & C-IQ Enhanced Skills Practitioner
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés