hirdetés
hirdetés
hirdetés

Elégedettségfelmérés

7 kérdés, amit mindenképp tegyél fel év végén a dolgozóidnak!

Az év vége közeledtével számos cégnél töltetnek ki a dolgozókkal a munkavállalói elégedettséget felmérő kérdőívet. Ez egy nagyon hasznos eszköz lehet, ami segít ráirányítani a vezető figyelmét a szervezetben megbúvó problémákra, de egyáltalán nem mindegy, mit és hogyan kérdezünk. Összeszedtük, milyen kérdések feltételével érhetjük el, hogy a lehető legobjektívebb képet kapjuk arról, valójában mennyire elégedettek a céggel a munkavállalóink, és mi az, amin érdemes a jövő évben változtatni.

Ahhoz, hogy a munkavállalói elégedettségfelmérés eredményes legyen, nagyon fontos, hogy a megfelelő módon és formában kérdezzünk, különben az egész csak felesleges frusztrációforrássá válik a vezetés és a kérdőívet kitöltő munkavállalók számára is.

MI kell ahhoz, hogy a felmérésünk sikeres legyen?

– Lássuk tisztán, mit érhetünk el vele: tudatosítsuk magunkban, hogy bármilyen kellemetlen is esetleg szembesülni az eredményekkel, az ilyen felmérések lehetőséget nyújtanak, hogy rálássunk, mi az, ami nem jól működik. Ha a felmérés nyomán változtatásokat eszközlünk, ez nagyban megnövelheti munkavállalóink elégedettségét, mert így azt érezhetik: törődünk velük.

– Koncentráljunk egy vagy két témára, ami most éppen a legfontosabb! Lehet az a vezetés, a személyközi kapcsolatok vagy a szervezeten belüli információáramlás, ha valamiről gyanítjuk, hogy elégedetlenség forrása lehet, arra kérdezzünk rá!

– Ha csak egyet tartunk be az itt szereplő tanácsok közül, legyen ez: tegyük a felmérést anonimmá! Ezzel nagyban megnöveljük az esélyét annak, hogy őszinte és hasznos válaszokat kapjunk. Fontos, hogy a munkavállalóink tudják, nem kell retorzióktól tartaniuk az eseteges negatív véleményük, kritikájuk miatt.

– Biztosítsunk a munkavállalóknak elegendő időt és teret a kérdőív kitöltésére (és mindezt munkaidőn belül)! Ne éreztessük velük, hogy a szabadidejükben várjuk el tőlük a kérdőív kitöltetését.

– Ösztönözzük őket a kitöltésre! Kisebb jutalmakkal vagy más ösztönzőkkel (akár egy részlegek közötti versennyel) is elősegíthetjük, hogy minél nagyobb arányban töltsék ki a dolgozók a kérdőívet.

– A tömörség komoly erény! Legyen a kérdőívünk rövid, egyszerű és jól célzott. Érdemes elgondolkodni azon, hogy évente többször is felmérjük a munkavállalók elégedettségét, hiszen egy év alatt is sokat változhat a hangulat a cégnél, és emellett az egyes kérdőíveknél más-más témákra is fókuszálhatunk.

– Kérdéseink ne sugalmazzák, hogy milyen választ várunk rájuk. Ne adjuk a munkavállalók szájába, hogy mit szeretnénk hallani!

– Tegyünk a kérdőívbe nyitott végű kérdéseket! Ez lehetőséget teremt a munkavállalóknak arra, hogy bővebben is kifejthessék a gondolataikat vagy a problémáikat.

– Teszteljük a kérdőívet, mielőtt élesben szétosztjuk! 

– Miután levontuk a tanulságokat, járjunk is el ennek megfelelően! A munkavállalók véleményét nem elég megkérdezni, utána nem árt, ha figyelembe is vesszük azt. Ha mindent nem is tudunk vagy akarunk megvalósítani abból, amivel növelhetnénk az elégedettségüket, akkor is érdemes például egy összefoglaló prezentációt tartani a felmérés eredményeiből, és ott minden munkavállaló előtt elmondani, hogy a kapott eredmények alapján milyen változtatások megtétele mellett döntöttünk. Ez sokat segít abban, hogy a dolgozóink csakugyan azt érezzék: meghallgattuk őket, odafigyelünk rájuk, és értékeljük a véleményüket.

Most pedig lássuk azt a 7 kérdést, amelyeknek egyetlen munkavállalói elégedettségfelmérésből sem lenne szabad hiányozniuk!

1. Tisztában van a szervezeti célkitűzésekkel?

Egy, a BetterWorks által elvégzett felmérésben a munkavállalók 37%-a állította azt, hogy a szervezeti célok láthatósága növelné a teljesítményüket.

2. Átlátja, hogy ő maga hogyan járul hozzá a szervezeti célok eléréséhez?

Amikor a munkavállalók megértik, hogyan illeszkednek bele kis (vagy nagyobb) fogaskerekekként a cég működésébe, ez nagyban megnövelheti a teljesítményüket, és elégedettebbekké is teheti őket.

3. Ajánlaná a szervezetet a barátainak?

A dolgozói ajánlási hajlandóságra vonatkozó kérdésekkel nagyon hatékonyan mérhetjük a munkavállalók elégedettségi szintjét – ugyanis senki nem fog a barátainak olyan céget ajánlani, ahol ő maga nem érzi jól magát.

4. Túl soknak érzi a felülről jövő irányítást, túl kevésnek, vagy éppen megfelelő mértékűnek?

Ebben teljesen eltérhet egymástól az egyes munkavállalók véleménye – de ha az összes válasz egyfelé mutat, azért érdemes elgondolkodnunk, mit jelenthet ez.

5. Úgy érzi, van lehetősége szakmailag fejlődni és előrehaladni a vállalatnál?

Azok a dolgozók, akik úgy érzik, hogy nem tudnak növekedni, végül el fogják hagyni a szervezetet.

6. Mennyire tartja valószínűnek, hogy egy év múlva is a cégnél fog dolgozni?

Ha a dolgozók nagy százaléka ad nemleges választ erre a kérdésre, abból tudhatjuk, hogy súlyos és azonnali megoldásért kiáltó problémák vannak a vállalatunknál.

7. Összességében mennyire elégedett azzal, hogy itt dolgozik?

Gyakran alulértékelik ennek a kérdésnek a jelentőségét, pedig az erre adott válasz jó rálátást biztosít arra, hogy az adott alkalmazott általában véve milyen érzelmekkel viseltetik a szervezet iránt.

(forrás: Emplo.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztalbeszélgetés keretében május 22-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIN-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés