hirdetés
hirdetés
hirdetés

Burnout

7 jó tanács, hogy elkerüld a hr-esek kiégését

A hr soha nem a puhányok munkaköre volt – de a legutóbbi időben a stresszfaktorok mintha megsokszorozódtak volna ezen a területen. A folyamatos stresszkitettség hosszú távon kiégéshez vezet, de vajon vezetőként mit tehetünk ez ellen?

Az üzlet emberi oldalával foglalkozni igen megterhelővé válhat, különösen napjainkban, amikor a hr-esek egyre nagyobb akadályokba ütköznek mind a toborzás, mind a munkaerő megtartása terén a gyorsan változó világnak és a megnövekedett munkaterhelésnek köszönhetően. A hr-esek ma rendszerint szoros határidőkkel dolgoznak, számos poszton kell egyszerre helytállniuk, és ez rengeteg felhalmozódott stresszhez és negatív energiához vezet. Emiatt a hr területen dolgozókat fokozottan fenyegeti a kiégés veszélye.

Mik a hr-esek kiégésének jelei?

Fontos, hogy a vezetők még időben felismerjék a hr-esek kiégését. Nézzük meg, mi jelezheti a kiégést!

• Szokásosnál több túlóra

• Hétvégi munka

• Hangulatingadozások

• Ingerlékenység

• Munkaminőség csökkenése

• Csökkent társasági élet, az átlagosnál nagyobb elszigetelődés

• Kimerültség

• Betegszabadságok és/vagy szabadnapok megnövekedett száma

• Szokatlan fokú érzékenység

Hogyan segíthet a vezető a hr-es kiégés megelőzésében?

Munkáltatóként nyilván nem akarjuk elveszíteni a legtehetségesebb hr-eseinket – különösen úgy, hogy ez megelőzhető lenne. Íme néhány tipp a hr-es burnout megelőzésére!

1. Foglalkozzunk a stresszel!

Tegyük a stresszkezelést a már meglévő munkahelyi jóllét programunk részévé! Mivel a túl sok stressz kiégéshez vezet, fontos, hogy a munkavállalóink hasznos stresszkezelési technikákat és megküzdési stratégiákat sajátítsanak el. Ha segítünk az alkalmazottaknak abban, hogy hatékonyan meg tudjanak birkózni a stresszel, akkor minimalizálhatjuk a testi-lelki károkat, amiket a stressz okozhat.

2. Egyeztessünk velük rendszeresen!

A nyílt kommunikáció kritikus fontossággal bír a hr-es burnout megelőzésében. Rendszeres időközönként beszéljünk az alkalmazottainkkal, nyújtsunk nekik feedbacket – és kérjünk tőlük is visszajelzéseket. Legyünk biztosak abban, hogy az alkalmazottaink tudják: kérhetnek tőlünk segítséget, és ne féljenek szólni, ha összecsapnak a fejük felett a hullámok. Állapodjunk meg a reális munkaterhelésben, határidőkben és elvárásokban a hr-csapattal. Ha a teamünk számára világosak az elvárások és az irányok, akkor csökkenni fog a stresszterhelésük, ellenben produktívabbak lesznek.

3. Bátorítsuk őket arra, hogy iktassanak be szüneteket a munkavégzésbe!

Az egyik legjobb dolog, amit a stresszcsökkentés érdekében tehetünk, az, ha napközben szüneteket tartunk. Az Amerikai Járványügyi és Betegségmegelőzési Központ szerint már egy ötperces szünet beiktatása is számos mentális és testi egészségügyi előnnyel járhat. Egy pörgős délutánba beiktatott rövid séta segíthet abban, hogy visszanyerjük a fókuszt, jelentősen megnöveljük a produktivitást, és csökkentsük a stresszt.

A munkáltatóknak bátorítaniuk kellene a hr-teamjüket arra, hogy napközben tartsanak rövid szüneteket, ezzel csökkentve a nyomást. Emellett arra is érdemes időnként felhívni a figyelmüket, hogy vegyék ki a szabadságukat – különösen olyankor, amikor túl nagy stresszterhelésnek vannak kitéve. Ha időnként kivethetnek egy szabadnapot, az jelentősen csökkentheti a burnout esélyét azáltal, hogy megszabadít a felhalmozódott stressz egy részétől. Fontos, hogy tudatosítsuk a hr-teamünkben: kivehetnek, sőt ki is kell venniük szabadnapokat olyankor, amikor szükségük van erre.

4. Cross-traineljük a hr-eseinket!

Győződjünk meg arról, hogy vannak olyan hr-eseink, akik képesek egyszerre többféle felelősség vállalására, és be tudnak ugrani egy munkatárs helyett, ha annak éppen szabadnapra van szüksége, vagy egy másik projekten kell dolgoznia. Sok alkalmazott úgy érzi, mintha cserbenhagyná a céget azzal, ha szabadnapot vesz ki – de ezt csak akkor érezheti így, ha ő az egyetlen a cégnél, akik képes az adott feladat elvégzésére. Ez ahhoz vezethet, hogy a hr-eseink inkább nem vesznek ki szabadnapot, noha ez szükséges lenne a feltöltődésükhöz. A kollégák keresztirányú képzése (cross-trainingje), amelynek során megtanulják egymás munkaköreit, ebben segíthet: így kisegíthetik majd egymást a nehéz feladatok elvégzésében, és szükség esetén át tudják venni egymás feladatait.

5. Barátkozzunk meg a rugalmas munkarenddel!

Amikor az alkalmazottaknál fellépnek a kiégés első jelei, a kimerítő ingázás lehet az utolsó csepp a pohárban. Ha rugalmas munkarendet ajánlunk fel, ami magában foglalja a szükség esetén otthonról történő munkavégzést, és a rugalmas munkaidőt, az semlegesítheti azoknak a mindennapi stresszoroknak egy jó részét, amelyekkel a munkavállalók a munkahelyükön nap mint nap szembesülnek. A hr-esek ettől a lépéstől úgy érezhetik majd, hogy nagyobb kontrollal bírnak a saját beosztásuk és munkakörülményeik felett, ez növeli a munkamoráljukat, és csökkenti a túlterheltségüket.

6. Becsüljük meg a hr-est!

Győződjünk meg róla, hogy a hr-eseink elegendő jutalmazásban részesülnek. Legyen az anyagi vagy szociális megbecsültség, esetleg belső ösztönzők, mindig biztosítsuk, hogy megkapják a jutalmat, ami a kemény munkájukért és elkötelezettségükért cserébe megilleti őket. A megbecsültség érzése alapvető emberi igény. Ha semmilyen megbecsülést nem kapnak, akkor jó eséllyel úgy fogják érezni, hogy csak a fizetésükért végzik a munkájukat. A megbecsültség hiánya előbb-utóbb oda vezethet, hogy csak gépiesen végzik a munkájukat, és nem a munka iránti szenvedély vagy belső ösztönzők hajtják őket. Nagyon sokat tehetünk a hr-eseink kiégésének megelőzéséért azzal, ha egyszerűen csak elismerjük a jól végzett munkájukat.

7. Járjunk elöl jó példával!

A hr-es kiégés elkerüléséhez az is fontos, hogy a munkáltatók ne essenek a vizet prédikál és bort iszik csapdájába. Vezetőként nagyon sok múlik azon, hogy a saját esetünkben is hatékonyan kezelni tudjuk a stresszt és az érzelmeinket. A túlfeszített munkatempóban dolgozó, stresszes vezetők átragaszthatják az idegességüket az alkalmazottakra, ami náluk is megnövekedett munkahelyi stresszhez és negatív érzésekhez vezet, innét pedig egyenes út vezet el a burnoutig. Tehát fontos, hogy a vezetők előbb a saját testi-lelki egészségükre figyeljenek oda, és csak ezután kezdjenek el a csapatuk stresszkezelésével foglalkozni. A munkáltató mutasson egészséges, követhető példát a hr-eseinek, és ha csak lehet, maradjon mindig nyugodt és összeszedett a stresszes időszakokban!

A hr-es kiégés elkerülése alapvető fontossággal bír a vállalat sikerében. Fontos, hogy a vezetők lássák: szoros kapcsolat áll fenn a munkahelyi nyomás és aközött, hogy ez milyen kihatással lehet a munkavállalók egészségére. Az egyre hosszabb munkaidővel és növekvő munkaterheléssel a hr-szakemberek ma erősebben kitettek a burnoutnak, mint valaha – és a hr-es kiégés olyan következményekkel jár, amelyek tényleges károkat okozhatnak a vállalatra nézve. Tartsuk meg legtehetségesebb hr-eseinket a fenti tippek alkalmazásával, hogy megelőzhessük a burnoutot és egészséges, jókedvű teamünk legyen!

(forrás: forbes.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés