hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED

Építs tornyot, építs csapatot!

Tom Wujec, szoftverfejlesztő tréner több mint 70 csapatépítő tréninget vezetett le a pillecukor-feladvány segítségével. Ezekből igen érdekes tanulságokat vont le, melyeket egy TED előadás keretében osztott meg a közönséggel. Vajon miért teljesítenek jobban az óvodások?

Az eredeti pillecukor-feladvány kitalálója egy bizonyos Peter Skillman tervező, a Palm Design egykori alelnöke. A Skillman-féle feladványban négytagú csapatoknak 18 perc állt a rendelkezésükre ahhoz, hogy 20 szál száraz spagettiből, közel egy méter celluxból és egy méter madzagból, illetve pillecukorból a lehető legmagasabb szerkezetet építsék meg. A pillecukrot az építmény tetejére kell ráhelyezni. A feladat egyszerűnek tűnhet, de valójában roppant nehéz, mert nagyon gyors együttműködést követel.

Hatalmi harcok

A résztvevők – mondja előadásában Wujec, általában azzal kezdik, hogy körbejárják a feladatot: elképzelik, hogy fog kinézni a torony, majd következnek a hatalmi harcok, ezután a tervezés, végül az építés. Az idejük zömét azzal töltik, hogy összeillesztik a rudakat, és amikor már majdnem kifutnak az időből, valaki előveszi a pillecukrot, és óvatosan ráhelyezi a tetejére. Ekkor mindenki hátralép, hogy megcsodálja a művet, ám többnyire szinte azonnal csalódott kiáltások törnek fel, mert a pillecukor súlyától meghajlanak a spagettik, és a szerkezet egyből összedől. Vannak csapatok, akiknek jelentősen több „jajj, ne!” pillanatuk van, ilyenek például az üzleti iskolák végzősei, akik néha csalnak is, elkalandozik a figyelmük, és nagyon gyatra szerkezeteket építenek. Persze vannak olyan csapatok is, akik sokkal többet ujjonghatnak örömükben, mint a többiek. Közülük is leginkább a végzős óvodások, akik nemcsak a legmagasabb, de a legérdekesebb szerkezeteket is állítják elő. Részben azért, mert egyik gyerek sem fecsérli arra az idejét, hogy ő akarjon a Spagetti Társaság vezérigazgatója lenni, tehát az ovisok nem töltenek időt hatalmi csatározásokkal. Másrészt pedig azért, mert az üzleti iskolák diákjait arra trenírozzák, hogy az egyetlen helyes megoldást keressék, ezzel szemben az óvodások a pillecukorral kezdik, és menet közben kísérleteznek, az azonnali visszajelzések alapján. Olyan szerkezeteket gyártanak, amelyeknek a pillecukor kezdettől fogva ott van a tetején, így többször is kijavíthatják a készülő prototípust, ha az összedől.

A tét bénító hatása

Wujec ezután a különböző összetételű csapatokat rangsorolja a teljesítményük függvényében. Az átlagosan 50 centiméter magasra épített toronyhoz képest az üzleti iskolák diákjai többnyire 25 centist építettek, az ügyvédek kicsit magasabbat, az óvodások még magasabbat, az építészek és a mérnökök pedig a legmagasabbakat. De ők helyzeti előnnyel indultak… Szintén kimagaslóan szerepeltek azok a csapatok, ahol volt vezető, vagy vezető asszisztens, tekintve, hogy nekik van folyamatmenedzselési készségük, gyakorlatuk.

Wujec még egy csavart vitt a történetbe, amikor a diákcsapatok számára egy 10 000 dollárt érő nyereményt ajánlott fel. A magas tétnek olyan óriási hatása volt, hogy egyetlen csapatnak sem sikerült álló szerkezetet felépítenie. Később viszont megismételték a feladatot ugyanazokkal a diákokkal, és ekkor a korábban legrosszabbul teljesítő csapat került az élre, mert már megértették a folyamat lényegét, és másképp próbálkoztak. A Pillecukor-feladvány, Wujec szerint, nemcsak az ösztönzők és a siker természetéről szolgál fontos tanulsággal, de a közös erőfeszítés révén a csapat olyan közös tapasztalatra, közös nyelvre tesz szert, ami hosszú távon is nagy segítségére lehet.

Ösztönzés + alacsony képesség ≠ siker

Ösztönzés + magas képesség = siker

 

Forrás: http://www.ted.com/talks/tom_wujec_build_a_tower.html

Barta Judit
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: 10.25. Kapunyitás: 19 óra

Workshop az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletéről, közismertebb nevén a GDPR-ról november 10-én.

Facebook és Instagram hirdetések kezelése a gyakorlatban november 16-án.

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

hirdetés