hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kulcsemberek a cégben

Téged a főnököd vezet, vagy valaki más?

Ideális esetben mi vagyunk saját magunk főnökei. Beoszthatjuk munka- és szabadidőnket, feladataink sorrendjét... Saját magunknak kell csak megfelelnünk. Ám ha ez mégsem így működik, muszáj valamelyest a felettesünkre is hallgatnunk – ami néha bizony nagyon nem egyszerű. Más kollégákat ellenben minden fenntartás nélkül követünk. Miért nem egyértelmű, hogy mikor kinek a szavára adunk?

Feletteseinknek elsősorban a vállalati hierarchia ad hatalmat, az ugyanis döntési és számonkérési jogkörrel ruházza fel őket. Sok vezetőnek azonban ez az egyetlen eszköz a kezében: hivatalos hatalma, ami gyakran kevésnek bizonyulhat. John French és Bertram Raven szociálpszichológusok legitim hatalomnak nevezik ezt a fajta erőforrást. Azért követjük az ilyen hatalommal rendelkező vezetőket, mert pozíciójukból és felelősségi körükből fakadóan szót kell fogadnunk nekik. Főnökünknek ugyanakkor azért is hatalmat tulajdoníthatunk, mert az ő véleménye alapján fizetésemelést vagy előléptetést kaphatunk. Felettesünknek tehát jutalmazó hatalmánál fogva módjában áll honorálni engedelmességünket. Amíg azonban az efféle hatalom alkalmazására nem minden felettesnek van lehetősége, addig a büntető hatalom eszközeivel már bármelyikük élhet. Utóbbi erőforrás ugyanis azon alapszik, hogy vezetőnk bármikor megbüntethet minket – akár fizetésemelésünk megakadályozásával, akár elbocsájtásunk előmozdításával. Sokszor viszont még az ilyen és ehhez hasonló következmények sem tántoríthatnak el bennünket attól, hogy ne hivatalos felettesünkre, hanem egy másik kollégánkra hallgassunk. Hogyan lehetséges ez?

Miért adunk olyanok szavára, akiknek meg sem kellene felelnünk?

Nem ritka eset, hogy felettesünk helyett egy, a cégnél már régóta dolgozó kollégánkhoz vagy beosztottunkhoz fordulunk segítségért. Ők ugyanis azok, akik kellő rálátással és speciális szaktudással rendelkeznek. Olyan információk vannak tehát a birtokukban, amelyek saját területükön igazi szakértővé teszik őket. Attól függően persze változhat hatalmuk ereje, hogy mekkora tudást feltételezünk nekik, illetve hogy tudjuk-e egyáltalán, mihez értenek. Azon kollégánk, aki napi 8 órában fülhallgatóval a fején programoz, kevésbé lesz látható szakértő, mint azon munkatársunk, aki a céges rendezvényeken tudományos témákban tart előadásokat az egész vállalat számára. Holott az előbbi személy semmivel sem tud kevesebbet, mint az utóbbi – sőt, néha a legkevésbé láthatóakhoz fordulnának a legtöbben, ha tudnának róluk. A szakértői hatalom lényege tehát egy specifikus területen megszerzett, magas szintű tudás, amellyel azonban csak kevesen rendelkeznek. Éppen ezért felettébb értékes!

Ha nem szaktudásra van szükségünk, akkor azokat keressük, akik a vállalati és/vagy a piaci működéshez kapcsolódóan rendelkeznek hasznos információkkal. Ők pontosan tudják ugyanis, hogy mik lettek a legújabb döntések, hogy mik lesznek a következő lépések, hogy milyen stratégiához kell majd alkalmazkodni, vagy hogy kihez lehet az egyes problémákkal fordulni. Az efféle információs hatalom mindezek miatt gyakorlatilag elengedhetetlen egy cég megfelelő működéséhez.

Végül, de nem utolsó sorban mindenkinek van olyan kollégája, aki nem feltétlenül számít szakértőnek vagy seniornak, és aki nem elsőként tudja meg a vállalati döntéseket sem, mégis minden meetingen várjuk, hogy megossza velünk véleményét. Olyan kisugárzással és befolyással rendelkezik, hogy igazi referencia-személynek érezzük őt munkahelyünkön. Olyanná szeretnénk válni mint ő, úgy akarunk dönteni, ahogyan ő. Az ilyen referencia-hatalommal bíró személyek a szervezetek informális “népvezérei”, akik már pusztán a jelenlétükkel is képesek hatni ránk.

Kik viszik el hátukon a csapatot (és téged)?

A vállalatok rejtett kapcsolati hálózata bármikor képes elárulni nekünk, hogy kik azok a csapattagok, akikre a többiek rendszerint hallgatnak, valamint akiket minduntalan felkeresnek kérdéseikkel, problémáikkal és felvetéseikkel. A szociális hálózatelemzés módszere láthatóvá teszi ugyanis még azokat az információs és együttműködési utakat is, amelyek nem jelennek meg nyíltan a formális hierarchiában. Az ily módon beazonosított véleményvezérek a referencia-hatalom iskolapéldái: olyan erőteljes kiállású munkatársak, akik mindig az újítás vagy az ellenállás élén állnak. Hasznos segítők lehetnek tehát abban az esetben, ha új folyamatokat és rendszereket, vagy nagyobb változásokat kell bevezetni egy vállalatban. A kulcsszakértők ezzel szemben a szakértői hatalom megtestesítői, akik jellemzően specifikus szaktudásuk által kerülnek a csapatok középpontjába – ahol aztán igazi kincsekké válhatnak.

Csepely Fanni, okleveles viselkedéselemző, marketingvezető (CX-Ray)
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Meghosszabbított nevezési határidő: május 31.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés