hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hatékony visszajelzési technikák

Te jól tudsz visszajelezni? Íme néhány hatásos mondat:

A megfelelően időzített és hasznos visszajelzés nagyban hozzájárul a cégek sikeres működéséhez és a munkavállalók elégedettségének növeléséhez. Pszichológiai kutatások is megerősítik, hogy a munkaerő megtartásban kiemelkedő szerepe van a rendszeres visszajelzéseknek, hiszen a munkavállaló ezáltal érezheti, hogy értékelik a munkáját. Cikkünkben olyan technikákat sorakoztatunk fel, melyek segíthetnek konstruktív visszajelzést adni.

Egy visszajelzés akkor hasznos, ha specifikus, azaz egy adott helyzethez kötődik, emellett pedig hozzájárul a munkavállaló fejlődési folyamatához. A jó visszajelzés motivál és szárnyakat ad. A fiatalok nem elégszenek meg az évi egyszeri teljesítményértékeléssel, ennél sokkal gyakrabban igénylik a munkájukról való visszajelzést. 

A visszajelzés adása tanulható, és vezetőként felelősségünk odafigyelni arra, hogy a megfelelő technikákat alkalmazzuk. Nézzünk néhány tippet arra vonatkozóan, hogy hogyan sajátíthatjuk el a visszajelzés művészetét!

1. Időzítsünk megfelelően! 

Akár dicsérünk, akár kritikát fogalmazunk meg, törekedjünk arra, hogy közvetlenül a megtapasztalt viselkedés után történjen ez meg, mert így lesz igazán hatásos. Természetesen az is fontos, hogy megteremtsük a megfelelő körülményeket és megalapozzuk a beszélgetés hangulatát. Minél közelebb van a visszajelzés és az értékelendő teljesítmény, annál több részletet tudunk felidézni és annál hitelesebb lesz a visszajelzés. A konkrét, kiemelkedő eseményeken kívül pedig érdemes egyfajta rendszerességet alkalmazni a visszajelzések tekintetében. 

2. Kezdjünk a bizalmi kapcsolat megerősítésével! Például:

Hatásos nyitás lehet egy visszajelző beszélgetéskor, ha azzal kezdjük, hogy kiemeljük, mi mindent tesz hozzá a munkavállaló a közös sikerekhez és elmondjuk, hogy a munkája értékes szerepet tölt be a vállalat életében. Például: „Köszönöm, hogy időt szántál a beszélgetésre. Először is, hálásak vagyunk, hogy számíthatunk rád a közös célok elérésében. Nagyon fontos tagját képezed a csapatnak...” stb.

3. Tágítsuk perspektívánkat!

Mielőtt elmondjuk a véleményünket egy-egy szituációról, érdemes a coachok által gyakran használt módszerrel élni, azaz kérdéssel nyitni: „Te hogyan élted meg a legutóbbi projektben való együttműködést? Voltak-e nehézségeitek és hogyan igyekeztétek megoldani azokat?”. Mielőtt kifejtenénk egy konkrét álláspontot, érdemes meghallgatni, hogy a másik fél miként tapasztalta meg a helyzetet, ezután ugyanis sokkal nagyobb rálátásunk lesz a szituációra és hatásosabb, személyre szólóbb visszajelzést tudunk megfogalmazni.

4. Énközléssel a hatékonyságért

Miután felderítettük a másik nézőpontját is, elmondhatjuk az általunk összegyűjtött tényeket az értékelendő teljesítménnyel kapcsolatban. Ezután fogalmazzuk meg, hogy milyen hatással voltak ránk az események. Ha úgy fejezzük ki magunkat, hogy „Én úgy érzem/látom, hogy...”, akkor az kevésbé fog támadó hatást kiváltani, mintha benyomásainkat is egyből tényként kezelnénk és terítenénk ki a másik elé az asztalra.

5. Adjunk útravalót! 

Minden visszajelzés elmaradhatatlan kelléke a gyakorlatba is átültethető tanács. Mielőtt leülünk a munkavállalóval, gondoljuk végig, hogy hogyan tudunk segíteni neki, milyen tippeket tudunk útravalóként adni neki, hogy egy-egy helyzetben hatékonyabban működhessen. 

5+1. Végül, kérjünk vezetőként is visszajelzést!

A beosztott és a vezető kapcsolatát erősítheti, ha a visszajelzés adását követően a vezető megfordítja a szerepeket és ő is kér visszajelzést. 

A hasznos visszacsatolás motivál, pozitív löketet ad, rávilágít a fejlesztendő területekre és segít a hibák kijavításában, emellett pedig irányt mutat és növeli a teljesítményt. Törekedjünk arra, hogy munkavállalóink számára rendszeresen biztosítsuk a teljesítményértékelést!

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés