hirdetés
hirdetés
hirdetés

Leadership

Személyesmárka-építés haladó szinten

A médiában, rendezvényeken való nyilvános szereplések segítik elő leghatékonyabban a személyesmárka-építést, de a blog-, illetve könyvírás is igen eredményes imázsépítést tesz lehetővé – derült ki az Ohiói Egyetem kutatásából.

A vezetői personal brandingről szóló, Ohiói egyetemi felmérés ötszáz amerikai, kétszáz európai és ötven ausztrál, főleg felsővezetőt faggatott arról, mit gondolnak a márkaépítésről. A válaszokból kiderült, a válság hatására alaposan megváltozott a témával kapcsolatos véleményük, a transzparens, őszinte és hiteles jelzőket említették először spontán arra a kérdésre, hogy milyennek kell lennie a vezetői kommunikációnak.

CEO névjegy

Épp a transzparencia miatt, a válaszadók első helyre tették a médiaszerepléseket, valamint a vállalati belső eseményeken, a konferenciákon, szakmai rendezvényeken való aktív részvételt. Legtöbben egyetértettek azzal, hogy nemcsak a szűken vett szakmai témákról kell gyakran nyilatkozniuk, hanem általában menedzsment, valamint gazdasági témákról is. Ez szerintük nemcsak a vállalat hírnevének tesz jót, hanem saját karrierépítésüket is elősegíti. Bár a blogírás évek óta az egyik legnépszerűbb brandépítő eszköz, kevésbé a felsővezetők, inkább a szakértők körében volt trendi: ez a helyzet azonban a válság hatására folyamatosan változik. A kutatás készítői szerint egy jól megírt könyv és egy népszerű vezetői blog a CEO új, virtuális névjegye. Amerikában régóta, de most már Magyarországon is sorra jelennek meg azok a tanácsadók, akik kifejezetten vezérigazgatóknak próbálnak útmutatást adni ahhoz, hogyan váljanak kiváló bloggerré. Mario Sunder üzleti és vállalati közösségi média stratégiával foglalkozó szakértő például arról jelentetett meg tanulmányt, hogy egyáltalán tanácsos-e egy topvezetőnek blogolnia. A válasz természetesen igen, de csak akkor, ha a CEO tényleg akarja! Szenvedély, energia és őszinte szavak nélkül az egész semmit sem ér – állítja Sunder.

Blogíró vezetők

Magyarországon leginkább a tematikus, az énblogok és a vállalati blogok jellemzők, ám ez utóbbiak közül Magyarországon még relatív kevés van. Időnként a vállalati és az énblog műfaj összekapcsolódik: ezek a bejegyzések sokszor értékes magánvéleményeket, sőt komplex üzleti, gazdasági elemzéseket tartalmaznak. Jó példa erre az RSM DTM Hungary Zrt. blogja, ahol a vállalati blogba ékelődik be Kalocsai Zsolt elnök-vezérigazgató, partner véleménye is, amely legtöbbször valamilyen elemzést tartalmaz. Hasonló a helyzet Török Gábor politológus blogjával is, ahol gazdasági, politikai hírek kommentjeit, jövőt firtató magánvéleményeket találunk. Azt azért meg kell állapítani, hogy olyan igazi, szenvedélyes, naprakész vezérigazgatói blog talán egy van Magyarországon, amelyen egyszerre ismerhető meg üzletemberként, közéleti szereplőként, illetve magánemberként is a blogíró, s ez Oszkó Péter, volt pénzügyminiszter blogja. Tehát ez itt még egy „piaci rés” a vállalkozó kedvű vezetőknek. Úgy is fel lehet futtatni egy blogot, hogy az saját hírcsatornaként funkcionáljon. Például Eric Schmidt, a Google korábbi vezérigazgatója saját blogján jelentette be, hogy lemond pozíciójáról.

Menedzserkönyvek válságra

Ha visszaemlékeznek a cikk elejére, akkor a kutatás szerint a harmadik leghatékonyabb márkaépítő tevékenység a könyvírás. Menedzserkönyvek persze korábban is születtek, csak a célkitűzések mások voltak. Gondoljunk csak Alfred P. Sloan, a GM egykori vezérének 1963-ban aratott sikerére, amikor megjelent a My Years with General Motors című kötete. Ebben elmeséli, hogyan vette át az ikonikus céget és mentette meg a csőd széléről. Igaz, manapság – a gazdasági válság óta – kevesebb vállalatvezető tud eladni „hogyan lettem sikeres” típusú könyveket, helyettük ugyanakkor sok más témával feljuthatnak a bestseller lista élére. Például divatosak most a „hogyan csináld” könyvek divatosak. A nagy amerikai kiadók vezetői szerint manapság olyan könyvekre van igény és kereslet, amelyek rávilágítanak az új gondolkodásmódokra, új üzletviteli módszereket vagy stratégiákat fednek fel. Itthon például most legutóbb Károlyi László, a Legrand vezérigazgatója vállalkozott hasonlóra: könyve 60 menedzsmenttörténetet tartalmaz, amelyek a vállalat irányításával, stratégia építésével kapcsolatosak és nehéz helyzetekben felmerülő kérdésekhez szolgáltatnak lehetséges megoldásokat.

A kutatás szerint akkor a legnehezebb a személyesmárka-építés illetve a vállalati brandépítés, ha valamilyen negatív beidegződés kapcsolódik az adott vezetőhöz vagy épp a vállalathoz. Akkor sem könnyű a helyzet, ha egy cég profilt vált, vagy profilt bővít. 

 

5+1 kérdés a személyesmárka-építéséhez

1. Meg tud nevezni három fontos és vonzó tulajdonságát, ami jól jellemzi a személyes márkáját?

2. Tisztában van azzal, hogy a környezete mit tart a legnagyobb erősségeinek?

3. Meg tudja egyértelműen fogalmazni, hogy mi különbözteti meg a konkurenciától?

4. Rendelkezik egy olyan jól csengő mondattal, amivel pozícionálja önmagát, s amivel jelzi, hogy kiktől és miben különbözik?

5. Világosan meg tudja határozni a saját célközönségét – azon embereket, akiknek tudniuk kell önről, hogy elérje a célját?

+1 Mit fog tenni holnap azért, hogy (el)ismertebb és még hitelesebb vezető legyen?

 

 

 

Forrás: Mario Sunder tanulmány

 

Márton-Koczó Ildikó
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.

hirdetés