hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED

Simon Sinek: A vérbeli vezető inspirálja az embereket

Az Ohio állambeli Daytonban a 19. század végén élt egy testvérpár, Orville és Wilbur, avagy ahogy később bevonultak a történelembe, a Wright fivérek. Volt egy kerékpárboltjuk, és az volt az álmuk, hogy megépítsék az első, motorral hajtott repülőgépet. Minden keservesen megtakarított pénzüket ebbe a nagyszabású tervbe fektették. Akkoriban nem ők voltak az egyetlenek, akik az aeroplán első prototípusán dolgoztak szenvedélyesen, hiszen ez volt a kor dotcomlufija, meséli Simon Sinek a jó vezetők titkáról szóló TED-előadásában. Simon Sinek etnográfus, két, vezetésről szóló nagy sikerű könyv szerzője, a Columbia egyetemen stratégiai kommunikációt oktat.

 Míg a Wright fivéreknek nem volt se pénzük, se diplomájuk, se kiterjedt sajtókapcsolataik, Samuel Pierpont Langley-nek ez mind megadatott.  Ötvenezer dollárt kapott az amerikai hadügyminisztériumtól, a New York Times követte minden lépését, széke volt a Harvard egyetemen, és kapcsolatban állt az összes szakmabeli nagyágyúval. A Wright fivérek mégis megelőzték, és a hírnév nekik jutott. Vajon miért? Hát épp azért, mert őket nem a hírnév hajtotta. Őket az ügy mozgatta, a cél és a hit. Hittek abban, hogy ha sikerül megépíteniük az első működőképes repülőgépet, akkor megváltoztatják a világot. Ez a hit és lelkesedés átragadt azokra is, akik velük dolgoztak, és vérrel, verejtékkel küzdöttek velük a sikerért, ami 1903. december 17-én be is következett. A jó vezető inspirál, és az emberek maguktól követik, mert hisznek abban, amiben hisz.

„Az embereket nem az győzi meg, amit csinálunk, hanem az, amiért csináljuk” – vallja Sinek. A kérdés, hogy miképp lehet ezt hatékonyan kommunikálni, hogy vonzzuk azokat, akik majd osztoznak a hitünkben és lelkesedésünkben. Sinek szerint a legtöbb középszerű vezető és marketingszakember kommunikációja a következő mintára épül: a mit kérdéssel kezdik, aztán jön a hogyan, és végül a miért. A szervezeteknél dolgozó emberek többsége általában tisztában van azzal, hogy mit csinál. A hogyan kérdésre is többnyire megvan a válaszuk, ez általában a termékük megkülönböztető jegye a rivális termékekkel szemben. A miért kérdése, a cél azonban már fogósabb. A profitszerzés nem cél, legfeljebb eredmény, magyarázza Sinek. A cél ennél magasztosabb, maga az ügy, a hit. Egyáltalán miért létezik a szervezetünk? Minek kelünk fel nap mint nap az ágyból? És miért kéne, hogy ez bárkit érdekeljen? A rendkívüli vezetők mind épp ebből a legmegfoghatatlanabb kérdésből, a miértből indulnak ki, legyen szó Steve Jobsról, Martin Luther Kingről vagy a Wright fivérekről. Ők ebből haladnak tovább a hogyan és a mit kérdések megválaszolásához. Simon Sinek aranykörnek nevezi ezt, ahol a kör origójában van a miért, a következő gyűrűben a hogyan és a külső héjban a mit. Az inspiráló vezető belülről kifelé kommunikál, a többiek pedig pont fordítva.

Sinek szerint az ilyen kommunikációnak a sikere az agy működésével magyarázható. Az agykéreg, amely a logikus, elemző gondolkodásért és a nyelvért felelős a mit és a hogyan kérdésekre adott válaszokat dolgozza fel. Az agy limbikus része az érzelmekért, például a lojalitásért és bizalomért, az ösztönös reakciókért felel, és a döntéshozatalban játszik szerepet, a nyelvhez nincsen kapacitása. Ez az agyi rész a miértre adott válaszokra fogékony. Ha belülről kifelé kommunikálunk, akkor rögtön az agynak ehhez a viselkedésszabályozó részéhez szólunk, majd kifelé haladva a hogyanra és a mire érjük el, hogy az emberek racionalizálják a már „megvett” üzenetünket.

Az Apple szinte bármilyen terméket eladhat azoknak, akik fogékonyak a céljára, ők a belülről kifelé való kommunikációt így valósítják meg: „Mi minden termékünkkel a status quo-t akarjuk megkérdőjelezni. Mi hiszünk a másképp gondolkodásban. Ennek érdekében gyönyörűen megtervezett termékeket gyártunk, amelyeket egyszerű használni. Éppenséggel elég profi számítógépeket készítünk. Vesz egyet?” A Dell hiába jött ki az MP3-lejátszójával, az emberek alig vettek belőle, mert a Dell marketingkommunikációjában semmilyen magasztosabb célt nem fogalmazott meg. Amerikában a TiVo nevű, a kétezres években még hatalmas sikernek örvendő tévéműsor rögzítő készülék azért fuccsolt be, mert marketinges csapata kívülről befelé kommunikált: „Van egy termékünk, ami megállítja, vagy épp visszapörgeti az élő műsort, átugorja a reklámokat, és kérés nélkül megjegyzi a tévénézési szokásait.” Ez ijesztőnek tűnt a fogyasztók számára. Ha a TiVo belülről kifelé kommunikált volna, akkor így kezdte volna az üzenetét: „Ha Ön az a fajta ember, aki szereti kontrollálni az élete minden mozzanatát, akkor ez a termék épp Önnek készült.”

Az inspiráló marketingesnek ugyanúgy kell kommunikálnia, mint az inspiráló vezetőknek. Martin Luther King nem véletlenül adta azt a címet a híres beszédének, hogy „Van egy álmom”, és nem pedig azt, hogy „Van egy tervem”, mondja Sinek. Az emberek az álmával, a hitével tudtak azonosulni, a tervében biztosan találtak volna bírálni valót. Az a 250 ezer fekete és fehér ember, aki a tikkasztó augusztusi hőségben elmentek Washingtonba, hogy meghallgassák őt, nem Martin Luther King miatt mentek el, hanem saját maguk miatt, mert ők is hittek abban, hogy létezik egy felsőbb igazság, amelynek nevében el kell törölni az ember alkotta rossz törvényeket.

 

Forrás: http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action

Barta Judit
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés