hirdetés
hirdetés
hirdetés

A hatalom 7 eszköze

Neked mi a vezetői szupererőd?

Vezetőként fontos döntésekben kell magunk mellé állítanunk az embereinket, hatni rájuk és ösztönözni őket. A hatalom elengedhetetlen eszköze a vállalat céljainak vagy a saját érdekeink érvényesítéséhez. A klasszikus hatalmi forrásokon túl most bemutatjuk a leghatékonyabban felhasználható motiváló erőket, mellyel sikeresen vezethetjük a csapatunkat.

Az ötvenes években John R. P. French és Tertram Raven öt klasszikus hatalmi forrást azonosított. Ezek azok a szerepkörök, amik gyakorlásával mások felett befolyást tudunk szerezni, és elérhetjük, hogy kövessenek minket. Azóta beemeltek még két típust a hatalomról alkotott elképzelésbe, azonban az alapötlet ugyanaz: a hatalmat különféle utakon érthetjük el.

1. Rangból származó hatalom

Ez a legitimációból fakadó formális hatalom. Azért gyakorolhatunk hatalmat bizonyos események és emberek felett, mert megszereztük rá a jogot, a hierachia csúcsán mi helyezkedünk el. Ugyanakkor, ha folyamatosan fel kell rá hívnunk a beosztottjaink figyelmét, hogy ki a főnök, a hatalmunk egyre csak csorbulhat.

2-3. A kényszerítés és a jutalmazás hatalma

A büntetés és a jutalmazás képessége is szolgálhat a hatalom forrásaként. Ha úgy próbálunk hatást gyakorolni, hogy valamilyen szankciót vetítünk előre pl. „Ha ezt nem csinálod meg, ki vagy rúgva”, akkor a büntetés erejét használjuk. Ha valamilyen pozitív, a beosztott számára jutalom értékű dolgot helyezünk kilátásba pl. „Ha elvégzed a feladatod, előléptetést kapsz”, akkor a jutalom hatalma van a kezünkben. Nem feltétlenül kapcsolódnak össze a formális hatalommal, de gyakran itt jelennek meg. Ráadásul van egy bizonyos határuk és csak bizonyos keretekig hatnak. Ezek mind külső motivációs források, tehát csak rövidtávon működhetnek hatékonyan.

4-5. A referencia és a kapcsolat hatalma

Ez a hatalomtípus arról szól, hogy milyen kapcsolati hálóval rendelkezünk, és abból milyen előnyünk származhat. A hatalom nem közvetlenül tőlünk származik, mégis a megfelelő emberek elérésével, hozzájuthatunk ahhoz, amihez akarunk.

6-7. Az információ és a szakértelem ereje

A hatalom hagyományos felfogásába a fenti öt típus tartozik. Ezekkel azonban az a baj, hogy nehéz őket megszerezni. Hosszú évek munkájának, és a ranglétrán való töretlen előmenetelnek az eredményei. Ugyanakkor léteznek másféle források is, amik a legjobbnak bizonyulnak. Az információból eredő hatalom arra utal, hogy valakinek olyasvalamiről van tudása, ami a többiek elől rejtve marad. Információs előnnyel rendelkezik a többiekhez képest. Ez magában foglalja a felkészültséget és a naprakészséget is.

A szakértelem ereje abban rejlik, hogy egy területen nagyobb gyakorlatot szereztünk másokhoz viszonyítva. Az információkat és a tapasztalatok sokkal könnyebb és gyorsabb a birtokunkba venni, mint a klasszikus hatalmi forrásokat.

Ez a két hatalmi forma a legkönnyebben megszerezhető. Körül vagyunk véve rengeteg információval, csak meg kell találnunk, hogy férhetünk hozzájuk. A mai információs társadalomban annál van a hatalom, aki a legtöbb információt birtokolja.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Forbes)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés