hirdetés
hirdetés

Coping technika és gyógyír

Miért versenysportolnak a felsővezetők?

A felsővezetői lét elviselhetetlen könnyűsége – mire válasz az intenzív és/ vagy versenyszerű sportolás a felsővezetők körében? Egy friss kutatás azt vizsgálta meg, hogy vajon miért választják felsővezetők az intenzív (heti minimum 7 óra) sportolást, miért vesznek részt akár extrém megmérettetésű versenyeken egyre gyakrabban. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a kutatás eredményeit.

Vajon miben segíthet az intenzív sport, milyen előnyük származik CEO-knak a versenysportból, ami túlmutat az egészségügyi javallatokon? Mi az, ami elviselhetetlen a felsővezetők életében, milyen problémákkal szembesülnek ők, amelyekbe sokszor talán nem is gondolunk bele? – tette fel a kérdést a kutatást végző dr. Beck-Bíró Kata szervezetfejlesztési tanácsadó coach, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetés és Szervezés tanszékének volt adjunktusa. Az interjús módszerrel kérdezett tizenkét felsővezető betekintést engedett személyes dilemmáikba, például az őket érő mentális és lelki kihívások természetébe, és abba is, hogy miért érzik magányosnak magukat a munkahelyükön, valamint hogy a magas fokú bizonytalanság milyen nagy nyomást helyez rájuk a szervezeti hierarchia tetején is. Az eredményekből kiderül, hogy az intenzív sport nemcsak egy coping technika, stresszlevezetési stratégia részükről, de számos dologra gyógyír: a belső, és külső harcaikra, segíthet az önismereti tisztánlátásban, sőt akár a megfelelő hatásgyakorlási módszer kiválasztásában is.

A felsővezetőt nem dicséri senki

Maslow és Csíkszentmihályi munkássága mellett megannyi más izgalmas magatartáskutató tanulmány térképezte fel az önmegvalósítás és az emberi szükségletek alapjait, de mindeddig viszonylag kevés figyelem övezte a döntéshozók lélektani terhelésének problematikáját. Pedig a kérdés rendkívül érdekes, különös tekintettel arra, hogy helyzetükből adódóan nincs lehetőségük a munkahelyi stresszfaktorok kikapcsolására, és arra sem túl sok, hogy közvetlen környezetükkel legalább osztozni tudjanak ezen. Számukra nincs egyéni jutalom, dicséret. De aki folyton csak ad, vezet, irányít, hogyan élheti meg, egyáltalán lehetséges-e megélnie az önmegvalósítást?

A kutatás rávilágít, hogy a felsővezetők nem élik meg az önmegvalósítás élményét a munkahelyükön, emellett ők fokozottan ki vannak téve a VUCA jelenségnek, vagyis a változékonyság (Volatility), a bizonytalanság (Uncertainty), a komplexitás (Complexity) és a kétértelműség (Ambiguity) megpróbáltatásainak. A vezetők emiatt sokszor nem tudnak tanulni munkahelyükön, nem képesek fejlődni, nincs kitörési lehetőségük, ami motiválatlansághoz és végső soron akár munkahelyelhagyáshoz is vezethet. Mégsem teszik ezt meg. A pénzügyi előnyök mellett tulajdonképpen nincs számukra igazi jutalom. Pedig a külső motivációk, mint köztudott, általában nem eredményeznek hosszú távú kiváló teljesítményt. De akkor honnan szerzik meg a belső motivációjukat, mitől maradnak fáradhatatlanok a jó vezetők?

A versenysport mint megküzdési stratégia

A versenysport az, ahol lehetőségük van átélni az önmegvalósítás élményét – adja meg a választ a kutatás. Éppen ezért űzik azt sokan, legyen szó Ultrabalatonról vagy akár IronMan®-ről. A sportolás valójában motivációs elemként működik, megküzdési stratégiaként szolgál az életükben. A felsővezetők itt maguk állítják fel a célokat, rajtuk múlik azoknak az elérése, kontroll alatt tarthatják a folyamatot az elejétől a végéig. A sportterületen például nem kényszerülnek állandó kompromisszumokra. A siker ott objektív, ezáltal elérhető, és ez nagymértékben képes hozzásegíteni őket az önmegvalósítás élményéhez.

A tanulmány teljes terjedelmében elérhető itt.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés