hirdetés
hirdetés

Kommunikációs juttatás

Mi lesz az irodai pletykával a home office-ban?

Ősi erő munkál bennünk, hogy minél több információt osszunk meg munkatársainkkal, egyszerűbben szólva: hogy pletykálkodjunk az irodában. Ennek az ösztönös késztetésünknek az egyik legfontosabb mozgatórugója, a spontaneitás veszett el a bennünket körülvevő térből azzal, hogy a kötelező home office-ba kényszerültünk idén tavasszal a világjárványnak köszönhetően. De mi lesz így az irodai pletykával?

A fenti kérdést tette fel Szvetelszky Zsuzsanna (MTA, Corporate Gossip Researcher / TED előadó) az OfficeUP konferencián tartott előadásában.

Az informális kommunikáció helyett a formális kommunikációnak kell betöltenie a teret a home office-ban – fogalmazott az előadó. Rámutatott: hiába mondjuk azt, hogy „online tér”, ilyen valójában nem létezik; ez csak egy kiterjesztése a valós terünknek, ami adott esetben a nappalink vagy a konyhánk, ahol (jobb esetben) egyedül ücsörgünk.

Mindennapjaink fűszere a pletyka – de csak élőben?

A jelen helyzetben azok a spontán találkozók maradtak el, amelyek fűszert jelentenek a mindennapi munkában, és az iroda terében összekovácsolódó kisközösségeket veszítettük el. Az irodai beszélgetések feltöltik, vitalizálják a bennük résztvevőket. Viszont ugyanez a tevékenység, ha monitoron keresztül zajlik le, akkor rendkívüli módon kifáraszt minket, ugyanis a szervezetünk nem arra lett összerakva, hogy a metakommunikációt monitoron próbáljunk dekódolni, pláne nem arra, hogy egyszerre nyolc emberrel tegyük ezt.

A négyszemközti beszélgetéseket is megnehezíti az online tér: míg korábban egy irodai meeting után személyesen félrehívhattuk azt, akivel kettesben akartunk beszélni, online ezt sokkal nehezebb kivitelezni. Az is nehézséget okoz online, hogy sokkal több meeting zsúfolódik így egy napba, amitől még kimerültebbek lettek az emberek. A pletyka új módja, hogy telefonon, chaten üzengetünk egymásnak, miközben nézzük az online meetinget. De ez is sokkal fárasztóbb, mint korábbi, élő verziója, többek közt azért, mert számos korábban nem látott bakival kell számolnunk (például egy óvatlan képernyőmegosztással vagy félrement üzenetekkel), és ezek által sokkal kínosabb helyzetek állnak elő online, mint az élő meetingek alkalmával.

Milyen információktól foszt meg az irodai pletyka hiánya?

A személyesen lefolytatott pletyka lenyomatot adott nekünk többek közt arról, hogy kivel érdemes együtt dolgozni, a kollégák reputációjáról, és az egész munkahely informális rangsorát felrajzolhattuk neki köszönhetően.

A 7 fő örökzöld pletykatéma, és amit vezetőként kezdhetünk velük

Ugyanazok a témák feszítik az embereket a home office-ban ülve is, mint amikor bejártak az irodába dolgozni. Ezek a szakember szerint a következők:

  • szex,
  • hatalom,
  • pénz,
  • stílus (ki hogyan öltözik),
  • kompetencia (ki mihez ért),
  • integráció (ki mennyire része a közösségnek) és a
  • különböző devianciák.

Ezekről próbálunk a nehezebb körülmények közt, a HO-ból is kommunikálni, és ezek lesznek a fő pletykatémáink akkor is, ha egyszer visszatérünk az irodába. Ezen belül minden munkahelyen vannak jellegzetes pletykatípusok, amelyek mozgatják az embereket. Ha pedig ezekről nem tud, és nem figyel oda rájuk a vezető, akkor nagyon komoly veszteségek érhetik.

Vertikális és horizontális pletyka

A pletyka (vezetői szemszögből) azért hasznos, mert kapcsolatokat épít, és az összetartást növeli a munkatársak között. Persze nem mindegy, milyen típusú pletykáról beszélünk: míg a horizontális pletyka a szervezetet építi, összefűzi a munkatársak közti szálakat, és ezzel (ma már számos kutatás által igazoltan) komoly hasznot hoz a cégnek – „üzletileg kritikus tényezővé vált a pletyka, ezért kell számolnunk vele”, fogalmazott az előadó –, addig a vezetőségről (például, jellemzően a fizetésekről) szóló pletyka hatása már korántsem ennyire pozitív. Azonban a vertikális pletykát a vezető kiiktathatja azzal, ha felülről lefelé elég információt ad, kiiktatva ezzel a téves és bizonytalan információk, a veszélyes pletyka terjedését.

A home office-ban a vezetőnek sokkal jobban oda kell figyelnie arra, hogy tőle kapjanak a munkatársak elegendő információt, illetve hogy ő uralja a vállalaton belüli kommunikációt, és irányítsa a pletykát. Ha ezt nem teszi, akkor a vertikális pletykák megerősödhetnek, és ha a vezető nem kommunikál megfelelően, akkor az információ „magától” kezd el keletkezni, ami nem biztos, hogy a valóságnak vagy az elképzeléseinknek megfelelő lesz. A kommunikációnak van hasznos és haszontalan része, továbbá formális és informális része. Vezetőként arra kell odafigyelni, hogy ami hasznos, azt erősítsük meg (például adjuk meg a munkatársaknak a „mormogás jogát”: hagyjuk, hogy ventiláljanak a home office-ban is, sőt ha lehet, erősítsük ezt); és mivel home office-ban csak ez működik, formalizáljuk az informálisat, ahol lehet.

A kommunikációs juttatás fontosabb, mint a szalámi karácsonyra

A vezetőnek tematizálnia kell a pletykát; meg kell értenie, miről beszélnek az emberek, hogy mi magyarázza a gondolkodásukat; miért csinálják azt, amit – ezáltal egyfajta "kommunikációs juttatást" nyújtva nekik. Például ha csak azt látjuk, hogy egymás közt morgolódnak, tévesen hihetjük azt, hogy a fizetést kevesellik, miközben valójában esetleg az eszközök miatt aggódnak. Másrészt a munkavállalói pletykák rendszeres szondázása arra is alkalmas, hogy vezetőként „beletegyük” a pletykákba azokat az üzeneteket, amelyekről szeretnénk, hogy az emberek terjesszék őket. Látható, hogy nem érdemes vezetőként kimaradni ebből a folyamatból.

A negatív pletyka szükségszerűen megjelenik, akár otthon, akár az irodában vagyunk; de ha vezetőként felkészülünk erre, akkor megfelelő content managementtel kezelni tudjuk a helyzetet. Érdemes tudatosítani: maximum 180 perccel számolhatunk onnantól kezdve, hogy egy infót már nem csak egy ember tud, hanem kettő. A pletyka tehát a vírusnál is sokkal gyorsabban terjed, és vezetőként a mi dolgunk, hogy tematizáljuk, illetve uraljuk azt. Ha ezt jól csináljuk (a home office-ban is), akkor a vállalatunk nem sérül a negatív pletyka által, épp ellenkezőleg: céges szinten is komoly hasznunk lesz belőle.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés