hirdetés
hirdetés
hirdetés

Egy húron pendülni a kollégákkal

Mi a közös egy vezetőben és egy zenészben?

A zene hatását egészen a zsigereinkben érezzük. Bizonyos hangok felcsendülése olyan állapotba repít minket, amit egyébként nem tapasztalnánk meg. Egyes dalok meghallgatása visszarepíthet az időben, elfeledettnek hitt emlékeket eleveníthet meg, akár újraélhetünk általa lenyűgöző pillanatokat. Erre vágyik minden jó vezető is: inspirálni és megmozgatni az embereket, akárcsak egy gyönyörű dallam.

Na, de hogyan kerül a csizma az asztalra, vagyis hogyan kapcsolódhat egymáshoz a zene és a vezetés? A lehető legegyszerűbben fogalmazva úgy, hogy mindkettő valóságos művészet. A kicsit hosszabb válasz gyanánt pedig álljon itt hat érv:

Egy vezető egyszerre énekes és dalszerző

Az emberek addig nem igazán figyelnek fel egy zenére, amíg az nem vált ki belőlük erős érzelmeket. Vezetőként egyaránt kell szólnod az emberek szívéhez, ahogy az eszükhöz is. Azt, amit mondasz – tehát a dalszöveget –, igazi tartalommal kell feltöltened. Annak pedig, ahogyan mondod, – tehát a zenének – pedig rezonálnia kell a hallgatóság szívével.

Számos vezető inkább az emberek eszéhez, mintsem a szívéhez szól. Pedig minden igazgató megtalálhatja a saját zenéjét a vezetésben, akár úgy, hogy kiemeli a dolgozói érdemeit és hozzájárulásukat a közös sikerekhez, vagy úgy, hogy olyan apróságokra is odafigyel, minthogy minden speciális étrendű dolgozó találjon fogára valót a céges kantinban. Ha egy vezető a törődés kottájából játszik, a dolgozói igazán elkötelezettek lesznek felé.

Mindenkinek egy kottából kell játszania

Egy hangversenyen a hegedűművész, a dobos és a zongorista is tudja, hogy mi a szerepe és hol tart. Ennek eredménye pedig a teljes harmónia. Összhang nélkül a sok hangszer játéka csak kaotikus zajt eredményezne. A helyzet ugyanez egy szervezetben is. Minden dolgozónak ismernie kell, hogy mi a szerepe, és mi az a kotta, amiből ő játszik. Ezt a kottát – szervezeti zsargonban víziót –  pedig láthatóvá kell tenni ahhoz, hogy a munkavállalók megértsék és azonosulni tudjanak vele. A vízió tudatosítása és közös ismerete járulhat hozzá ahhoz, hogy mindenki egyaránt ki tudja venni a részét a stratégiai tervek megvalósításában.

Alkoss meg egy egyszerű motívumot – aztán ismételd!

Feltűnt már, hogy egyes dalok szövegében mennyi az ismétlés, vagy a dallamban a visszatérő elem? A leginkább fülbemászó dallamok általában a legegyszerűbb zenei elemekből tevődnek össze, mégis olyan mély nyomot hagyhatnak bennünk, hogy akár napok, hetek múltán is dúdoljuk őket magunkban. Egy jól megfogalmazott víziót hasonló mechanizmusok mentén internalizálhatják a dolgozók. A fontos, hogy a küldetésnek és a víziónak a lehető legegyszerűbbnek kell lennie: egy egyértelműen megfogalmazott mondatnak. Majd ezt az egyszerű üzenetet kell minél több emberhez eljuttatni, hogy olyan mélyen elraktározhassák magukban akárcsak egy dallamot.

A legjobb játékosokat gyűjtsd magad köré!

Egy jól működő zenekarban a tagok, legyen szó idősebbekről, fiatalabbakról, nőkről, férfiakról, eltérő nemzetiségű emberekről, mindez nem számít, hiszen mindannyian az összhang megtalálására törekszenek egy közös cél érdekében. A diverzitás az egyik legnagyobb erejük, amire építeni lehet. Akárcsak egy szervezetben. Bármilyen múltja és szakmai tapasztalata is van a munkavállalóknak, legyenek a legkülönfélébb szokásaik vagy eltérő hobbijaik, a legfontosabb, hogy olyan emberekkel dolgozz, akikre akkor is számíthatsz, ha a céged egy ósdi kis ladikként próbál lavírozni a problémák és a krízis tengerén. Az a fontos, hogy akiket felveszel, azokkal beülnél-e abba a bizonyos csónakba, ha nehéz idők jönnek.

Hagyj másokat érvényesülni

Egy jó karmester sosem próbálja egészen magára vonni a figyelmet. Sokszor még olyan helyen is helyezkedik el a színpadon, ahonnan rejtve marad a közönség elöl. Egy jó vezető olyan akár a karmester. Az ő vezetése nélkül nem muzsikálna a vállalat, azonban nem próbálja meg ő egy maga elvinni a show-t, hanem hagy teret másoknak is kiélvezni a rivaldafényt. A jó vezető a háttérből komponálja a dolgokat, és mindig hagyja az embereit érvényesülni, hiszen a jó zenéhez nemcsak egy karmesterre, hanem egy remek zenekarra is szükség van.

Ne csak magadért cselekedj

Számos koncertet szerveznek adománygyűjtési és jótékonysági okokból, hogy felhívják a figyelmet fontos társadalmi jelenségekre, vagy segítsék a hátrányos helyzetű embereket. Az emberek sokkal szívesebben vesznek részt az ilyen eseményeken, mint olyan fellépéseken, ami csak a managerek és zenészek pénztárcáját tömi tele. Mivel a koncert célja valami önmagát meghaladó, magasztosabb cél, sokkal jobban bevonja az embereket. Így van ez a cégekben is. Olyan célokat is ki kell tűznie egy vezetőnek, ami nem csak a vállalat profitmutatóit emeli az egekbe, hanem az emberek számára is megmutatja: az, amit csinálnak fontos hozzájárulás a világ jobbá tételéhez.

A vezetés zenéje tehát ilyen egyszerű (vagy épp nehéz?) lenne. Az igazán jó vezetők, nemcsak irányt mutatnak, de figyelembe veszik és hatnak is az embereik érzelmeire, akár egy jól eltalált dallam. Egyszóval: egy húron pendülnek a kollégáikkal.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: ideas.ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztalbeszélgetés keretében május 22-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIN-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés