hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hierarchia

Így (ne) barátkozz a beosztottaddal! 6 tanács

Korábbi cikkünkben már írtunk a munkahelyi barátságok előnyeiről és hátrányairól. Most azt nézzük meg közelebbről, milyen az, amikor alá-fölérendeltségi helyzetben, tehát vezető és beosztott között alakul ki baráti kapcsolat. Milyen hátrányokkal járhat ez, és mi az, amire különösen oda kell figyelnünk?

Vezetőnek lenni nem könnyű, különösen akkor, ha még csak épp megszáradt a tinta a kinevezésünkön. De mindannyiunk szempontjából nagyon fontos, hogy mégis a megfelelő interperszonális húrokat pengessük meg a beosztottainkkal való kapcsolatunkban.

Egyre inkább elmosódik a határvonal

Napjainkban különösen nehéz meghúzni a határvonalat a vezető-beosztotti és a baráti kapcsolat között. A modern vezetői gyakorlatban nagy hangsúlyra tett szert a nyitottság és a kapcsolódás gondolata, valamint hogy bizalmi kapcsolatot építsünk ki beosztottjainkkal (amiről szintén írtunk már korábban). A csoportalapú szervezeti felépítésben a „főnök” megnevezés viszonylagos és változó, hogy kire alkalmazzuk (ráadásul gyakran pejoratív kicsengésre is tesz szert).  A The Millennial Compass szerint az Y generációsok nem akarnak hierarchikus kapcsolatot a főnökükkel. Felmérésekből az derül ki, hogy az emberek igénylik a közös időtöltéseket a felettesükkel, és tíz munkavállalóból négy állítja azt, hogy baráti kapcsolatban van a főnökével. Ma tehát nehezebb meghúzni a határvonalakat, mint valaha – ettől függetlenül mégis szükséges.

Kedveljenek de közben tiszteljenek is

Vezetőként azt szeretnénk, ha az alkalmazottaink kedvelnének, de egyúttal tisztelnének is minket – ez természetes. Ezen felül az is természetes, hogy olyanokkal szeretnénk együtt dolgozni, akiket ismerünk és kedvelünk. "Gyakran előfordul az újonnan kinevezett felettesek körében, hogy akármelyik irányba átlépik a határvonalat: vagy túl barátságosak lesznek, és aztán kicsúszik kezükből az irányítás, vagy ellenkezőleg, a túlságosan autokrata vezetői stílusukkal elveszik a csapat kedvét”, magyarázza Kathi Elster vezetői coach és menedzsertanácsadó, a Working With You Is Killing Me című könyv szerzője.

Az alábbiakban szakemberek hat jó tanácsát olvashatjuk, amelyek megfogadásával egyszerre irányíthatjuk és támogathatjuk a csapatunkat.

1. Ne feledd, ki a főnök!

Tartsuk észben, hogy a munkahelyen vagyunk, ahol fontosabb a főnök- mint a barátszerepünk. Ha túl barátságosak vagyunk, azzal a tekintélyünket sodorjuk veszélybe.

Az a kulcs, hogy el kell nyomnunk az arra irányuló természetes szükségletünket, hogy kedveljenek minket, mondja Carlann Fergusson vállalati tanácsadó, a Propel Forward LLC. alapítója. „Minden újonnan kinevezett felettesnek könnyű beleesnie ebbe a csapdába – velem is megtörtént”, teszi hozzá. „De ne feledjük: az, hogy törődünk az alkalmazottainkkal nem ugyanaz, mint ha azt szeretnék, hogy kedveljenek. A törődés ugyanis feltétel nélküli, és minden alkalmazottra egyformán vonatkozik.”

2. Ismerd az embereidet!

A "nincs szükségünk arra, hogy kedveljenek" még nem azt jelenti, hogy olyannak kell lennünk, akit nem is kedvelhetnek. Nem kell kizökkennünk a főnök szerepéből attól, hogy néha-néha elvisszük ebédelni a beosztottjainkat vagy megkérdezzük tőlük, hogy telt a hétvégéjük. Sőt, előnyökkel is jár az, ha kicsit belelátunk a magánéletükbe – de persze csak úgy, ha túlságosan intim kérdéseket nem feszegetünk.

Bob Papes üzleti tanácsadó szerint igenis erőfeszítéseket kell tennünk annak érdekében, hogy kapcsolódási pontokat találjunk az alkalmazottainkkal.

„Az érdeklődés nem merül ki abban, hogy jó reggelt kívánunk. Fontos tudni róluk olyasmiket, mint hogy mikor van a születésnapjuk, mikor érettségizik a gyerekük, hogy kifejezzük részvétünket egy hozzátartozójuk halála esetén, vagy akár a temetésre is elmenjünk. Ezzel azt közvetítjük feléjük, hogy emberileg is törődünk velük, nem csak mint az alkalmazottainkkal.”

És hogy hol húzódik a határvonal? „Ne vágjunk velük neki az éjszakának, hacsak nem céges eseményről van szó. Ha valamelyikükkel közeli barátságba kerülünk, az komolyan kikezdeti a státusunkat, amelyet korrekt menedzserként vagy felettesként kivívtunk magunknak."

3. Ne legyél barátjuk a Facebookon!

Mi a helyzet a Facebook-barátságokkal? Noha ebben elsőre nincs semmi veszélyes, nagy valószínűséggel rossz ötlet a közösségi hálókon kapcsolatba kerülni az alkalmazottakkal. Hiszen így óhatatlanul látni fogjuk, épp mi zajlik a magánéletükben, és a mi magánéletünk is valamennyire nyilvánossá válhat ezáltal számukra, mutat rá  Ayo Hart, a Dolphin Organics alapítója és társigazgatója.

Elég egyetlen nem megfelelő poszt, és máris búcsút mondhatunk a szakmai reputációnknak. A LinkedIn kapcsolat maradhat (lévén ez egy elsődlegesen szakmai kapcsolatokat ápoló közösségi oldal), az Instagramot inkább felejtsük el.

4. Maradj meg a szakmaiságnál, ne csússz át a személyesbe!

Természetesen élőben se fedjünk fel előttünk semmi olyasmit, amit online se szívesen adnánk a tudtukra. „Ne használd arra a csapatodat, hogy velük vitasd meg a problémáidat”, figyelmeztet Elster. „És soha, de soha ne veszítsd el a nyugalmadat, mert attól csak félni fognak tőled.”

„A munkahelyen ne éljünk társasági életet; legyünk tisztában vele, mi az, ami helyénvaló abban a közegben, amiben vagyunk”, mondja Donna Flagg munkahelyikommunikáció-szakértő és a Surviving Dreaded Conversations című könyv szerzője. „A »Hogy telt a hétvégéd?« kezdetű rövid csevegés még oké, de az már nem, ha a tárgyalóba zárkózva egy szakítást, randit vagy bármi ilyesmit értékelünk ki hosszasan. Ez mindkét irányba érvényes.”

És ez a körültekintés még inkább érvényes azokban az esetekben, amikor érzékeny vállalati információk megosztásáról van szó. „Ne tárgyaljuk meg a bizalmas céges információkat az alkalmazottainkkal semmilyen körülmények között, nem számít, mennyire közel állunk egyébként egymáshoz. Ezt a határvonalat ne lépjük át!” figyelmeztet.

5. Hozz világos és következetes döntéseket!

Menedzseri szerepünket azzal is hangsúlyozzuk, ha következetes és világos döntéseket hozunk, és ezeket hatékonyan kommunikáljuk is a munkavállalóink felé.

„Legyük nyitottak az ötleteikre, de egyúttal tegyük világossá előttük, hogy a végleges döntést mi hozzuk meg. És amikor megtettük, akkor magyarázzuk el nekik, miért döntöttünk úgy, ahogy” fogalmaz Michelle Tillis Lederman, az Executive Essentials elnöke és a The 11 Laws of Likeability című könyv szerzője. „Ha folyamatosan informáljuk őket, azzal növeljük a munkahelyi elégedettségüket, valamint azt is megmutatjuk vele, hogy odafigyeltünk rájuk, és megvan az okunk rá, hogy miért éppen ezt a döntést hoztuk meg.”

6. A barátaidnak is ugyanúgy legyél vezetőjük, mint mindenki másnak!

Kivételezni semmiképp sem szerencsés, de azért ne is szabadkozzunk a barátságaink miatt, mondja Flagg.

„Ameddig szakmaiak és korrektek maradunk, addig az emberek meg fogják érteni, hogy a munka kontextusában irreleváns, kivel vagyunk egyébként baráti viszonyban közülük.”

Csak arra kel odafigyelnünk, hogy amikor egyszerre vagyunk a barátaink és a többi beosztottunk társaságban – akár az irodában, akár azon kívül –, ugyanannyi időt és figyelmet szenteljünk nekik is, mint a többi beosztottunknak. A barátaink pedig meg fogják érteni, hogy elsődlegesen a vállalatnak tartozunk felelősséggel, és nekik csak másodsorban, minden olyan esetben, ha a kettő összeütközésbe kerül egymással.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés