hirdetés
hirdetés
hirdetés

Szakértői vélemény

Így lehetsz a beosztottjaid példaképe!

Hol van már az önvizsgálatba merülő válság utáni gondolkodás, amikor minden magára valamit is adó cég honlapjára és zászlójára tűzte a „fenntartható fejlődés” jelszavát? Amikor beláttuk, hogy a teljesít-mények korlátok nélküli növelése csak a következő krízisig tarthat? Most fellendülést érzünk és a célkitűzésekben ismét megjelennek a voluntarista és a mennyiségek növelésére irányuló elvárások, kiegészítve a szoros időbeli elérés követelményével. Sokszor hallom, ma már nem a nagyobb falja fel a kisebbet, hanem a gyorsabb a lassút.

Ésszerű növekedés, digitalizáció és gyorsaság váltja fel a régi jelszavakat, de a vállalati életben ehhez ugyanúgy az emberre van szükség, mint korábban. Csak másféle emberre. Olyanra, akit talán nehezebb megtalálni, megtartani és fejleszteni. A közösségi médián való egyéni és vállalati kommunikáció, a globális összekötöttség és az azonnali reakciók igénye megkerülhetetlenné vált. Hol vannak már azok a boldog idők, amikor a lelkiismeretes vezető péntek esti utolsó túlórája után lehajtotta a számítógépe fedelét és hétfő reggelig boldogan élvezte a hétvégét a családjával, hiszen az ez után érkező üzeneteket – ha egyáltalán voltak ilyenek – ráért hétfőn reggel elolvasni.

Az egymást gyorsan követő változások igazi lídereket követelnek. Olyanokat, akik a munkatársakra már nem  mint erőforrásra, hanem mint partnerre tekintenek, akik a közösen kitűzött cél érdekében mozgósítják a képességeiket, a tehetségüket és a kompetenciáikat. A munkatársak motivációja már nem magától értetődő és a dolgozókra nem lehet, mint munkahelytől függő erőforrásokra támaszkodni. A vezetésben talán sosem volt még ilyen fontos a példakép funkció, amely képessé tesz a munkatársak megnyerésére, a velük való együtt haladásra és szükség esetén a támogatásra. Mindeközben szem előtt tartva az adatokra és tényekre alapuló cselekvést. Lídernek lenni felelősség. 

Egy közelmúltban készült németországi tanulmány minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a főnök hangulata termelőerőként működik. A negatív érzelmeket ugyanúgy megérzik és átveszik a körülötte lévők, mint a jókedvet. Márpedig a rossz hangulatú munkatársak teljesítménye bizonyítottan csökken. Vagyis a vezető kisugárzása multiplikálódik. A 21. század sikeres líderének biztosan rendelkeznie kell egy újfajta kreativitással, amely lényéből sugározza, hogy a munkatársai hozzá hasonlóan a jövő részesei is! Ösztönzi az új, atípusos megoldásokat, így csapata változó körülmények között is képes lesz elérni a célokat. 

Missziójává válik, hogy nem menedzsel, hanem inkább mentorál és támogat, szolgáltatói attitűddel áll a munkatársaihoz, az értékeit nem csak kinyilvánítja, hanem meg is éli, kommunikációja inspiráló és a véleményét hitelesen képviseli. Felvállalja a nehéz helyzeteket és világosan kommunikálja az IGEN-t és a NEM-et. Elfogadja azt is, ha más hibázik és a hibákat a vevőreklamációkhoz hasonlóan kezeli. Vagyis aktívan meghallgat és folyamatosan keresi a tanulságokat, beépítve azokat a jövő folyamataiba. Jótékony hatással van a csapatra, a belső hangulatra, ha a másság és az eltérő vélemények kifejezésre jutnak és integrálódnak. A dolgozóknak érezniük kell, hogy nézeteikkel és véleményükkel ők is egyenjogú résztvevőként tagozódnak bele az adott közösségbe. Ha élvezik a vezető támogatását, a csoportot alkotó egyének könnyebben vállalnak felelősséget magukért, vagyis megteremtődik a nyitott, mindenki számára elfogadható, kiegyensúlyozott vállalati kultúra. 

Az üzleti élet tele van hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel. Ezek feldolgozása, az akadályok, a lemaradások kezelése és a folyamatos változásokhoz való konstruktív alkalmazkodás is olyan feladat, amelyhez a munkatársak a vezető példájára tekintenek.

 Persze, nehéz a fentieket mind maradék nélkül elsajátítani. Ám a róluk való gondolkodás máris az első lépés a líderré válás útján.

Lipcsei András, Az InterSearch / Dr. Pendl & Dr. Piswanger International Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, a Zukunft Personal Hungary Executive Search és Kiválasztási szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Meghosszabbított nevezési határidő: május 31.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés