hirdetés
hirdetés
hirdetés

Teljesítménycoaching

Hogyan növeld az alkalmazottaid teljesítményét?

Ugye milyen jó lenne, ha egyszerűen csak megcélozhatnánk jövőbeli teljesítményünket, és aztán ezt meg is valósítanánk? Ennek módszerét és az ehhez elvezető folyamatot osztotta meg Keith Antoine – teljesítménycoach és érmes paralimpikonok világszerte hírnevet szerzett mestercoacha – a Coaching Határok Nélkül legutóbbi egész napos workshopjának résztvevőivel.

A workshop a teljesítménycoaching témakörét járta körül, és a nap végére a résztvevők rálátást kaptak arra, hogy mivel foglalkozik egy teljesítménycoach, milyen eszközöket használhat, és mik ennek a fajta coachingnak az előnyei – akár úgy is, ha vezetőként használjuk az alkalmazottaink teljesítménynövelése vagy egy kitűzött vállalati cél elérése érdekében.

A workshopon Keith a résztvevők aktív közreműködésével többek közt azt járta körül, miért fontos, hogy megkülönböztessük egymástól a nagy célt és a teljesítménycélokat, valamint hogy céldátumokat és normál napokat különítsünk el a fejlődés mérésekor.

Hogyan építsük fel a kívánt teljesítményt? Nagy célok és teljesítménycélok megkülönböztetése.

A kívánt teljesítmény elérésében a hatékony, jól megtervezett folyamat segíthet, az eredményeket pedig a teljesítménycoaching módszere, illetve a folyamat és a módszer együttműködése biztosítja.

Mi a különbség és mi a kapcsolat a nagy célok és a teljesítménycélok között? Keith kifejtette: ahhoz, hogy a kitűzött nagy, végső célhoz elérjünk, szinteken kell keresztülmenni, az egyes szintekhez pedig teljesítménycélok kapcsolódnak. A teljesítménycélok abban segítenek, hogy le tudjuk mérni, adott időszakaszok alatt mennyi fejlődés történt az egyes fejlesztendő területeken. A teljesítménycél mindig reális, megvalósítható a coaching időtartama alatt, és az elérésében nem befolyásolnak külső tényezők: tehát csakis rajtunk múlik, hogy meghatározzuk, mit teszünk az elérése érdekében. El kell különítenünk a nagy célunktól azt, aminek az eléréséért nap mint nap dolgozunk, és az utóbbira kell koncentrálnunk, hiszen ezek azok a célok, amelyeknek az elérése csakis tőlünk függ.

Hogyan mérjük a fejlődést? Céldátumok és normál napok.

Mi az, amit mérünk, és ezt mennyire részletesen mérjük? Keith azt tapasztalta, hogy minél több mérést végez el, és minél célzottabban azt méri, amit kell, annál nagyobb növekedés következik be a teljesítményben.

Ehhez fontos megkülönböztetni egymástól a céldátumokat – amikor a fejlődést lemérjük – és a szokványos vagy „normál” napokat. A céldátumokon nagy rajtunk a nyomás, mivel teljesíteni kell, ezért nem lehet minden nap céldátum. Van, amikor elég a hétvége a regenerálódásra, de az is előfordulhat, hogy ennél több normál napot kell beiktatni két céldátum közé. Az egészre érdemes egy folyamatként tekintenünk, amelyet aprólékosan felépítünk, és a kétfajta dátumra osztjuk fel. A vezetők gyakran a felelősségtudat miatt hajtják az embereiket, hogy folyamatosan teljesítsenek, de ha kihagyjuk a tervezésből a feltöltődés napjait, azzal csak rontunk a teljesítményükön.

Kép forrása: Coaching Határok Nélkül

A sportban ezeket a teljesítménycélokat viszonylag egyszerű meghatározni és aztán lemérni, hogy teljesülnek-e. Az üzleti életben ez kicsit bonyolultabb, de nem lehetetlen. Utóbbi esetben Keith a következő kérdések tisztázásával kezdi:

1 Mikorra kell elérni a sikert?

2. Mik azok a dolgok, amikben sikeresebbé kellene válni?

Arra, hogy kijelöljük, mi az, amiben sikeresebbé kell válni, a workshop egyik résztvevőjének kérdése szolgáltatott egy gyakorlati példát. Tegyük fel, hogy adva vannak a sales-eseink, akiknek a sales meetingeken nyújtott teljesítményét kellene növelni. Keith felvetette: mi lenne, ha levideóznánk húsz ilyen meetinget, és aztán ezeket a videókat értékelő kommentár nélkül levetítenénk nekik, és hagynánk, hogy ők találják meg a videók elemzésén keresztül azokat a mintázatokat, amelyek sikeressé tesznek egy meetinget? Ezzel nemcsak arra kapunk választ, hogy miben kell sikeresebbé válni, de azt is elérhetjük, hogy a sales-esek képesekké váljanak a saját teljesítményük értékelésére.

Mi különbözteti meg a teljesítménycoachingot a coaching egyéb irányzataitól?

1.  Mérhetőség

Elsősorban a mérhetőség az, ami a teljesítménycoachingot megkülönbözteti az egyéb coachingtípusoktól: az, hogy az egész folyamat végén meg fogjuk látni, sikerült-e elérnünk a kitűzött célt, vagy sem. Keith szerint minden, amiért dolgozunk, mérhető: nemcsak a „kemény”, de a „puha” adatok is, így például a munka iránti elköteleződés, attitűd vagy a viselkedés. Hogyan lehet lemérni például a munka iránti elköteleződést? Ehhez Keith a következőt kérdezné a klienstől: „Miért gondolod, hogy most nem kielégítő a munka iránti elkötelezettséged?” Amint definiálni tudjuk, hogy mi is az, amit keresünk, máris mérhető dologgal állunk szemben.

2. Határidő

Ami még megkülönbözteti a teljesítménycoachingot, az a határidő-nap. Itt mindig ketyeg az óra, van egy határidőnk, amikorra egy teljesítményt kell véghezvinni, ez pedig nyomást helyez ránk. Csakhogy nem szabad, hogy ez a nyomás befolyásolja majd az aznapi teljesítményt, ezért meg kell tanulni minden nap ugyanazt a teljesítményt nyújtani, hogy ez majd a nagy napon se okozzon nehézséget.

Mindig a végpont az, ami számít, a kezdőpont csak egy pont: az első napi teljesítmény Keith szerint valójában nem annyira lényeges. Ugyanakkor az sem mindegy, a végpontról hogyan beszélünk: a sportpéldával élve, ha a futónak csak azt sulykoljuk, hogy nyerjen aranyat, az csak a rá nehezedő nyomást növeli.

Erre Keith egy megtörtént példát hoz, amelyben a paralimpiára készülő, eleinte gyenge teljesítményt nyújtó futó teljesítményét azzal sikerült megnöveli, hogy részekre szedték a technikáját: együtt felbontották részekre azt, hogy mi kellene javítani, és a későbbiekben azt mérték, hogy az egyes területeken hogyan javul a teljesítménye. Vagyis ahelyett, hogy Keith általában a jobb teljesítményre biztatta volna a futót, és azt ismételgette volna neki, hogy meg kell nyernie az aranyat, vagy leszidta volna, amiért rosszul teljesített, együtt meghatározták, mi az, amiben a sportolónak még fejlődnie kell, és innentől azt figyelték, ezeken a területeken hogyan nő a teljesítménye – és ezzel lemérhető és összehasonlítható adatokat kaptak.

Ezek a teljesítménycélok, amelyekre koncentrálni kell, és amelyek végigvezetnek minket a folyamaton egészen a nagy cél eléréséig.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés