hirdetés
hirdetés

Vezetés a karanténban

Hogyan biztosíthatod vezetőként az elismerés szükségletét jelen helyzetben?

A világ, a külső elvárások drasztikusan megváltoztak az elmúlt hetekben, azonban az alapvető emberi szükségleteink nem. Felelős felnőttként sokat tehetsz annak érdekében, hogy ezek a szükségletek ne szenvedjenek hiányt, és vezetőként is vannak lehetőségeid erre. Íme egy egész lista! Márton Mónika szervezetfejlesztő, tréner, coach írása a Legacy Kft. blogján.

Ahhoz, hogy tudd mit kell tenned, először nézzük meg, milyen szükségletekről is beszélünk?

A fókuszunkat ezúttal azokra a szükségletekre helyezzük, melyek csak társas közegben, társas térben tudnak kielégülni, vagyis kapcsolatra van szükség hozzá.  Éppen itt van a kihívás, hiszen a kapcsolódási lehetőségeink igencsak beszűkültek.

Ahhoz, hogy kicsit elmélyedjünk a témába, a Tranzakcióanalízis paradigma rendszerét választottuk, mint elméleti keret rendszer. Eric Berne, a Tranzakcióanalízis megalkotója, 1910 és 70 között élt. Elméletének központi gondolata az emberi kapcsolatokról, az emberi kommunikációról szólt. Ahhoz adott nekünk iránytűt, hogy hogyan éljünk, kapcsolódjunk játszma mentesen, őszintén, tisztelettel, valamint ahhoz, hogy egyénként képesek legyünk a személyes problémáinkat autonóm módon kezelni, hozzájárulva egy teljesebb, örömtelibb élethez.

Az már korábban is tudott volt, hogy az emberi kapcsolataink minősége nagy mértékben befolyásolja a mentális és pszichológia jóllétünket. De hogyan is kapcsolódik mindez a mostani helyzethez?

Berne három elemi szükségletet azonosított be. Azt mondta, ahhoz, hogy jól funkcionáljunk, három éhségünknek, szükségletünknek kell kielégülnie társas kapcsolatokon keresztül.

  • Elismerés
  • Struktúra
  • Pozíció

Az elismerés szükségletet Berne SZTRÓK szükségletnek nevezte el. A stroke szó az angolban több jelentéssel bír. Egyszerre jelent ütést, csapást, de jelent érintést, simogatást. Arról szól, hogy van egy elemi igényünk arra, hogy a létezésünk ténye egy másik ember, emberek által visszaigazolt legyen.

Milyen sztrók típusok vannak?

A fentiek persze nonverbális úton is megjelenhetnek, egy kézfogás, egy vállveregetés, vagy egy lesajnáló grimasz formájában.

Korábban a sztrókjaink jelentős részét a munkahelyünkön gyűjtöttük be, hiszen sok időt töltöttünk ott. Ma azonban híján vagyunk azoknak a személyes kapcsolódásoknak, amiken keresztül a sztrókot be tudjuk gyűjteni.

Mindezek fényében, mire jó figyelned a karantén idején?

  • A kollégák sztrók igénye nem lett kisebb, viszont a régi módon kevéssé szerezhetőek be.
  • A feltétel nélküli és a feltételes sztrók egyaránt fontos, és elemi szükséglet.
  • A feltétel nélküli sztrókok táplálják a lojalitást, az elköteleződést, az odatartozás érzését.
  • A feltételes sztrókok (pozitív és konstruktív negatív) jól hatnak a teljesítményre.
  • Ha sokat dolgozik a kollégád, talán nem felejtesz el feltételes sztrókot adni neki, de ne felejtkezz el a feltétel nélküliről sem.
  • Ha most keveset tud dolgozni, mert nagyon érintett a szektorotok, akkor adj minél több feltételnélküli sztrókot. Tudja, hogy fontos a személye, számítasz rá és mint ember elismered.
  • Neked is vannak sztrók igényeid, vállald értük a felelősséget, kérd, ha szükséged van rá.
  • Figyeld, milyen mennyiségű és minőségű sztrókok cserélnek gazdát a csapatodban, a szervezetedben? Kiválóan leírja a csapat/szervezet kultúráját a sztrókok mennyisége és minősége.
  • Ha változást szeretnél a kultúrában, első lépés lehet a sztrókok mennyiségén és minőségén való munka.

Vezetőként a normaképző szereped erőteljes, átalakító erejével rendelkezhetsz, formálod a kultúrát. Ahogyan Te bánsz a sztrókokkal, az meghatározó az egész szervezet számára.

Márton Mónika, A Legacy ügyvezetője, szervezetfejlesztő, tréner, coach a Legacy Coachképzés szakmai vezetője
a szerző cikkei

(forrás: Legacy Blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés