hirdetés
hirdetés
hirdetés

A csacsogás ereje

Hogy olvass a folyosói pletykák sorai közt?

A beszélgetés csak elveszi az időt a munkától gondolhatnánk. Közelebbről szemügyre véve azonban, a beszélgetés nagyon hasznos, és nem csak a jó hangulat miatt, hanem azért is, mert az informális kommunikáció a legfontosabb munkahelyi folyamatok egyike. 

Kezdő vezetők naponta találják magukat szembe olyan kérdésekkel, mint például, hogy: mire költsenek pénzt, mit engedjenek meg a munkatársaknak, mit és hogyan jutalmazzanak meg a cégen belül, hogyan érjenek el egyre jobb teljesítményt. Kicsit elmélyülve a menedzsment szakirodalmában, előbb vagy utóbb rátalálnak különböző folyamattervezési módszertanokra, mint a lean vagy a scrum. Időt és energiát fektetnek a munka optimalizálásába és a hatékonyság növelésébe. A kommunikáció vizsgálatát azonban eleinte gyakran elhanyagolják, hiszen látszólag kevésbé mérhető. Ha pedig nem lehet mérni, miért és hogyan avatkoznánk be? Az informális kommunikáció a cégen belül csak zajnak tűnik, ami akadályozza munkát. Valóban az lenne?

A mentális modell hatalma

Képzeljük el azt a jelenetet, amikor barátunk új lakásába belépve egy amorf, színes műtárgyat találunk a nappali közepén! Tűnődve próbáljuk kitalálni, hogy az alaktalan textilcsoda mit keres ott, és vajon mennyit is fizetett érte a tulajdonosa mire megtudjuk, hogy egy svéd designer székét látjuk. Ez azt jelenti, hogy nyugodtan ráülhetünk.

Tehát az agyunk ruházza fel értelemmel a világban észlelt jelenségeket mentális modellt alkotva azokról. Ha már megállapítottuk a tárgyról, hogy szék, akkor jut eszünkbe, hogy helyet foglalhatnánk rajta.

A munka világában is számtalan olyan helyzet merül fel, melynek jelentése elsőre nem egyértelmű. Egy piaci változás, egy új céges policy, átstrukturálás, új belépő, új célkitűzés, új termék bevezetése, új módszertan elsajátítása. Olyan események ezek, amikről a bejelentésük pillanatában gyakran nem tudjuk, hogy miként vélekedjünk.

A bejelentés után megkezdődik az ezekről szóló közös beszélgetés, a munkatársak kikérik egymás véleményét, megtárgyalják gondolataikat, félelmeiket, címkéket aggatnak a bejelentésre. Létrehoznak egy közös értelmezést. Ez a közös értelmezés aztán megmondja, hogy mégis mit tehetünk, mik a lehetőségeink vagy mik a fenyegetések. Ugyanazt az eseményt megélhetjük katasztrófának és lehetőségnek is. Egy katasztrófa esetében mentjük a menthetőt, míg egy lehetőség esetében keressük azt, hogy mit nyerhetünk még rajta. Utóbbi esetben jóval több esélyünk van pozitívan kijönni a helyzetből.

A közös beszélgetés, a mentális modell megalkotása tehát összehangol minket, közös akadályokat vagy közös jutalmakat adhat. Pusztán azáltal, hogy értelmezzük a helyzetet.

A beszélgetés növeli a produktivitást

Az értelmezés egyik legfontosabb lépése az, amikor a csapat megállapodik arról, hogy az új bejelentés vagy esemény mennyire illeszkedik a vállalat és a csapat értékeihez. Akkor vagyunk a legelégedettebbek, ha a munka egy lépéssel közelebb visz a céljainkhoz. És ha elégedettek vagyunk, hajlamosak vagyunk kitartani akár a nehezebb feladatok közepette is, vagy még magasabbra rakni a mércét. Ezen az önszabályozáson kívül a beszélgetés segíti az új kollégák beilleszkedését, az új helyzetek megismerését, informálja a vezetőt a közhangulatról. A felesleges hangoskodás így válik konkrét értékteremtő folyamattá a cég életében.

A beszélgetés eddig látszólag akadály volt, néha teljesen láthatatlan amennyiben például a céges chaten vagy a közösségi média valamelyik csatornáján zajlik néha zavaró zajt alkot. A szervezetpszichológia eredményeit felhasználva azonban a beszélgetés kiváló eszköz lehet arra, hogy növeljük csapataink hatékonyságát! Hogyan érhetjük ezt el?

1. Monitorozzuk a beszélgetést!

Figyeljünk a bejelentések hatására fellángoló beszélgetésekre, a kérdésekre, az egymás között elsütött poénokra. Ezekből derül ki, hogy mi a csapat domináns értelmezése a helyzetről. Megfigyelhetjük azt is, hogy ki kinek a véleményére figyel vagy kit befolyásol. Szervezeti hálózatelemzéssel a véleményalkotó közösségek és a véleményvezérek személye hamar feltárható.

2. Építsünk a meglévő kultúrára!

A csapatnak megvannak a saját szabályai, amiket kívülállóként nem lehet felülírni például egyszerű tiltással vagy büntetéssel lehetetlen elnyomni egy káros beszélgetést vagy poént. A vezetőnek ahhoz, hogy megváltoztathassa a kultúrát, először el kell sajátítania azt. Ha tudja használni a csapat nyelvét, érti a belső poénokat, részévé válik a csapatnak és képes belülről átalakítani azt. 

3. Keretezzük át a bejelentéseket!

Ha már vezetőként beszéljük a csapat nyelvét, és tudjuk, kik azok a véleményvezérek, akik meghatározzák a közös mentális modellt, lehetőségünk nyílik beavatkozni az értelmezésbe. Keressünk egy olyan értelmezést, ami mind a vezetőség, mind pedig a véleményvezérek számára előnyös! Fogalmazzuk meg a bejelentést úgy, hogy a csapat értékeihez kapcsolódó oldalát domborítsuk ki!

 

Gyurics Gergely , Head of Data Analysis, CX-Ray
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés