hirdetés
hirdetés

Érzelmi intelligencia

Felturbóznád az EQ-dat? Íme egy 5 perces reggeli gyakorlat!

Scott Mautz immár három évtizede coachol vezetőket és vállalkozókat, és állítja: egy napi 5 perces vagy még gyorsabban elvégezhető gyakorlattal jelentős javulást érhetünk el az EQ-nkban az adott napra nézve. A gyakorlat akár útközben, a zuhany alatt vagy reggelikészítés közben is elvégezhető.

A gyakorlat során öt dologra kell emlékeztetnünk magunkat. Ezek a következők:

1. Az érzelmek nem írják felül a gondolatokat. Figyelmeztessük magunkat, hogy tudatában leszünk aznap is az érzéseinknek, érzelmeinknek, de nem hagyjuk, hogy ezek más irányt szabjanak a gondolatainknak és az azokból következő cselekedeteinknek. Igaz, az érzelmeinket nem mindig tudjuk befolyásolni. De azt már tudjuk befolyásolni, hogyan reagálunk az érzelmeinkre. Vagyis: kontrolláljuk a reakcióinkat! Ez nehéz feladat, sok gyakorlás szükségeltetik hozzá.

2. Mérjük fel a „közhangulatot”. A legmagasabb EQ-val rendelkező vezetők mindig képesek megérezni, hogy amikor belépnek egy szobába, az ott lévő emberek mit gondolnak, mit éreznek, mire van szükségük, és mit hallanának, illetve látnának szívesen. Idézzük fel egy pillanatra ennek az ellenkezőjét: ha egy vezető csak becsörtet egy meetingre, nem figyelve senkire és semmire, akkor az emberek azonnal érzéketlennek vagy még rosszabbnak bélyegzik. Emlékeztessük magunkat, akár ismételjük el magunkban többször, hogy oda kell figyelnünk a közhangulatra! Ez abban is segít, hogy a jelenben tudjunk maradni, amit egy harvardi felmérés  szerint aggasztóan ritkán teszünk meg: az elménk az időnk 47 százalékában nem arra fókuszál, ami ott és akkor, az orrunk előtt történik.

3. Hitelesség: emlékeztessük magunkat arra, hogy maradjunk átláthatóak. Semmi sem átlátszóbb, mintha nem vagyunk egyenesek. A hiteles viselkedés köteléket képez az emberek között. Mindenki úgy érzi, van értelme hitelesnek lenni, és hiteles emberek társaságában lenni. Engedjük meg ezt az érzést magunknak, mert ez szoros összefüggésben van az EQ-nkkal. Ha hitelesek vagyunk, azzal másokat is hitelességre biztatunk, és az odatartozás érzését erősítjük bennük, ami pedig már a teljesítménnyel is szoros összefüggésben van.

4. Mérjük fel a saját hangulatunkat. Ma épp milyen hangulatban vagyunk? Jó, rossz, melankolikus, ingerült? Bármilyen lábbal keltünk is fel, ez befolyásolni fogja a munkahelyi viselkedésünket is. A hangulatunkat nem változtathatjuk meg egycsapásra, de felismerhetjük, megnevezhetjük, és így már ennek (és az ebből fakadó esetleges veszélyeknek a) tudatában vághatunk bele a munkanapunkba. Ha például bal lábbal keltünk, mondhatjuk magunknak: „Oké, ma nem a legjobb a kedvem, ez rendben is van – de az már nincs rendben, ha emiatt másnak is elrontom a kedvét.”

5. Vonódjunk be a beszélgetésbe, hogy megértsük, amit mondanak nekünk. Figyeljünk oda a másikra, ne csak azt várjuk, mi mikor jutunk szóhoz, ne akarjuk mindenáron értékelni, amit mond, vagy ítélkezni felette. Fontoljuk meg és fogadjuk el, amit mond nekünk. Nagyon fontos, hogy erre minden reggel figyelmeztessük magunkat!

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés