hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED Talk

CEO-k, hajítsátok a sarokba a szabálykönyvet, és legyetek anticégvezetők!

Profit, pénz, részvényesek: ma a legtöbb cég számára ezek a legfontosabb prioritások. De milyen áron? Hamdi Ulukaya, a Chobani joghurtgyártó cég alapítója lehengerlő TED-előadásában a világ vállalatvezetőihez szól, és azt mondja nekik: dobjuk a sarokba a múltban érvényes szabálykönyvet, és alkossunk helyette egy újat – amit ő az „anticégvezetők szabálykönyvének” nevez, és amely az embereket a profit elé helyezi.

Egy hideg, 2005-ös januári napon az aprócska sajtboltját vezető Hamdi Ulukayának egy szórólapot nyomtak a kezébe a következő szöveggel: "Joghurtüzem teljes felszereléssel eladó." Először a kukába hajította a fecnit, de aztán kihalászta onnan, és felhívta a számot. Kiderült, hogy az üzem 85 éves, és be akarják zárni. Ulukaya úgy döntött, megnézi a gyárat.

A távollévő cégvezető esete

Az épület teljesen lepusztult volt, mindenki szinte értéktelennek hitte. Ahogy azonban Ulukaya belépett a gyárba, már nem a körülmények érdekelték. Csak az embereket látta: „55-en voltak, csendben álldogáltak. Már csak annyi dolguk maradt, hogy darabjaira szedjék a gyárat, majd bezárják örökre” – idézi fel a történteket. – „Ami leginkább szíven ütött akkor, az volt, hogy ez nem csak egy öreg gyár, hanem időgép is. Sokan az életüket építették erre az üzemre, innen mentek a háborúba, hazafutásokkal büszkélkedtek meg bizonyítványokkal. És most bezárják. A cég nemcsak a joghurtról mondott le, hanem róluk is. Mintha nem lettek volna elég jók. Megdöbbentett az emberek viselkedése: nem volt düh, se könnyek, csak a csend. Méltósággal készültek bezárni a gyárat. Nagyon dühös voltam, hogy a cégvezető nem volt jelen. Egy felhőkarcolóban üldögélt valahol, nézegette a kimutatásait, és ezek alapján akarta bezárni a gyárat. A kimutatások nem árulnak el mindent. Nem szólnak az emberekről, sem a közösségekről. Sajnálatos módon mégis rengeteg üzleti döntést így hoznak meg manapság.”

Ezek után Ulukaya kölcsönt vett fel, hogy megvehesse a gyárat, majd visszavette az eredeti 55 fős gárda egy részét. Később pedig a többieket is.

Az első vezetőségi ülésen, amikor még csak öten voltak: Ulukaya és négyen, akiket visszavett a régi gárdából, az egyikük így fordult oda hozzá: "»Mihez kezdünk most, Hamdi?« Mind rám néztek, mintha tudnám a varázsszót. Így válaszoltam: »Mike, elmegyünk a barkácsboltba, veszünk festéket, és lefestjük kívülről a falakat.« Ez nem volt valami meggyőző. Mike rám nézett, és azt mondta: »Rendben, Hamdi, megcsináljuk, de mondd, hogy van más ötleted is.« Azt feleltem: »Van. Minden fehér lesz.«  Őszintén szólva csak ennyi jutott eszembe.

Fessük le együtt a falakat!

Ezután csakugyan lefestették a falakat. ”Néha elképzelem, mit szóltak volna, ha azt mondom: »Látjátok ezeket a szépen festett falakat? Két év múlva olyan joghurtot fogunk itt gyártani, amilyet Amerikában még sosem láttak, és nem is kóstoltak azelőtt. Finom lesz, természetes lesz. Úgy hívják majd, Chobani, ami törökül annyit tesz pásztor.« Vagy ha azt mondom: »Mind az 55-en, de legalábbis legtöbben, itt fogtok dolgozni újra. Aztán még százan, majd megint százan, aztán még ezren.« Vagy ha azt: »Látjátok ott azt a várost? Minden emberrel, akit felveszünk, 10 munkahelyet teremtünk a környéken. A város újra felvirágzik, mindenütt teherautók járják majd az utakat. És az első bevételünkből megépítjük az egyik legjobb kisligás baseballpályát a gyerekeinknek. Öt évre rá pedig mi leszünk az ország első számú görögjoghurt-gyártója.« Hittek volna nekem? Természetesen nem. De pontosan ez történt.”

Miközben a falakat festették, megismerték egymást, és elkezdtek hinni egymásban. És együtt kitalálták, mi legyen. Öt éven át szinte el sem hagyták a gyárat, éjt nappallá téve dolgoztak, hogy rendbe tegyék. „Számomra a Chobaniban az a legjobb, hogy ugyanazok az emberek építették újjá, akikről lemondtak, méghozzá százszor jobbra, mint amilyen volt. És ma mindegyiküknek üzletrésze van a cégben” – fogalmaz Ulukaya.

Miről szól ez az egész?

A nagyvállalati szféra szerint a profitról. Az általános üzleti felfogás szerint a pénzről. A cégvezetők szabálykönyve szerint a részvényesekről. „Olyan sok mindent áldoznak fel ezért: gyárakat, közösségeket, munkahelyeket. De nem a cégvezetők. Az alkalmazottak csinálnak meg mindent a cégvezetők helyett, miközben azok fizetése egyre csak nő. Sok embert viszont sorsára hagynak." „Azért vagyok itt, hogy elmondjam önöknek: többé nem így lesz. Ez így nincs rendben, sosem volt. Itt az ideje bevallani, hogy a szabálykönyv, amely az elmúlt negyven évben az az üzleti életet meghatározta, nem működik.”

Mindent megtudhatunk belőle az üzletről, kivéve azt, hogy hogyan legyünk tisztességes vezetők. Ulukaya kijelenti: új szabálykönyvre van szükség. Olyanra, amely az embert is figyelembe veszi; olyanr, amely túltekint a profiton. A filmekben van egy kifejezés azokra, akik letérnek a kitaposott ösvényről, és a helyes utat választják: ők az antihősök. Ez alapján Ulukaya azt mondja: az üzleti életben is valami hasonlóra lenne szükség: anticégvezetőkre, továbbá egy nekik szóló új szabálykönyvre. 

Miről szól az anticégvezetők szabálykönyve?

Négy dologról.

  1. Az új szabálykönyv a háláról szól. A mai üzleti tankönyvek szerint az üzlet célja, hogy maximalizálja a profitot a részvényesek számára. A valóságban azonban egy vállalkozásnak elsősorban a dolgozókért kell felelősséget vállalnia. Az üzleti élet új irányzata, hogy először a dolgozóinkról gondoskodunk, nem a profitról. 
  2. Az anticégvezetők új szabálykönyve a közösségről is szól. Manapság a jól menő vállalkozásokat csak az érdekli, hogy a közösség milyen adókedvezményeket és ösztönzőket tud számukra biztosítani. Valójában a vállalkozásoknak kellene megkérdezniük a nehezen boldoguló közösségeket, miben tudnának nekik segíteni. „Keressenek közösségeket, melyeknek tagjai lehetnek. Kérjenek engedélyt. Töltsenek velük időt, bontsák le a falakat, legyenek sikeresek együtt” – mondja Ulukaya.
  3. Az anticégvezetők új szabálykönyve végül a felelősségről szól. ”A mai szabálykönyv szerint az üzletnek el kell határolódnia a politikától. A valóságban azonban a vállalkozásoknak állást kell foglalniuk, ahogy az embereknek is. Ahogy nőtt a New York-i vállalkozás, és munkásokat kerestünk, eszembe jutott, hogy Uticában, egy órányira tőlünk, afrikai és délkelet-ázsiai menekültek élnek, akik munkát keresnek. »Nem beszélnek angolul« – mondta valaki. Azt mondtam erre: »Én sem igazán. Fogadunk tolmácsokat.« »Nincs mivel bejárjanak.« Azt mondtam: »Szerzünk buszokat, nem nagy ügy.« Ma, Amerika egy távoli vidékén, a Chobani dolgozói állományának 30%-át bevándorlók és menekültek adják. Ettől mi is jobbak lettünk” – mondja Ulukaya az előadásban. Az üzleti élet új irányzata szerint ma a vállalkozások, és nem a kormányok, vannak a legjobb helyzetben ahhoz, hogy megváltoztassák a világot, legyen szó fegyveres erőszakról, a klímaváltozásról, a bérkülönbségekről, a menekültekről vagy faji kérdésekről. A vállalkozásoknak állást kell foglalniuk. 
  4. Végül az anticégvezetők új szabálykönyve szól az elszámoltathatóságról is. Ma azt mondja a szabálykönyv: a cégvezető az igazgatótanácsnak felel. Ulukaya szerint a cégvezető a fogyasztóknak tartozik ezzel. A Chobani indulását követő pár évben a joghurtospohárkán az 1-800-as szám az ő közvetlen elérhetősége volt. 

A helyzet az, hogy ha jól bánunk az embereinkkel, ha jót teszünk a közösséggel, ha jó a termék, sokkal nagyobb hasznot termelünk majd, több újítást vezetünk be, több elkötelezett alkalmazottunk lesz, és egy támogató közösségünk is. Erről szól az anticégvezetők új szabálykönyve.

„A világon mindenütt vannak olyan emberek és olyan helyek, melyekről megfeledkeztek, amelyek lemaradtak, de a lelkük még most is erős. Csak egy új esélyre várnak: valakire, aki új esélyt ad nekik, nemcsak újjáépíteni, de jobbra építeni, mint azelőtt. Ez a különbség a befektetés megtérülése és a jóság megtérülése közt. Ez a különbség a profit és a valódi gazdagság között. És ha mindez megeshet New York állam északi részén egy kisvárosban és Idahóban, akkor megtörténhet a világ minden nagyvárosában, városában és falvában” – zárja az előadást Ulukaya.

Itt megtekintheted a teljes TED-előadást!

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés