hirdetés
hirdetés

Csapatműködés, avagy a Queen-titok

Amikor az öntörvényű tehetségek egymásnak feszülnek...

Egy átlagos munkahelyen is előfordul, hogy több tehetséges, kreatív, de öntörvényű ember dolgozik egy csapatban. Hogyan lehet őket kezelni, csapattá formálni? Mit tehet egy vezető, ha több kiemelkedő képességű, de nehéz személyiségű beosztottal kell együttműködnie? A HRDoktor tanácsai következnek.

Az elképesztő sikereket elérő, mai napig népszerű Queen együttes frontembere, az 1991-ben elhunyt Freddie Mercury azt mondta, hogy az együttesük sikerének az a titka, hogy nem csak egy erős egyéniség, nagy tehetség van benne. Ha így lenne, akkor szerinte a zenekar rég feloszlott volna, mert a többiek nem bírják a tehetséges, de nehezen elviselhető ember társaságát, és inkább elmennek, kellemesebb, együttműködőbb társakat keresve. Náluk viszont mindenki erős egyéniség, így bár nagy viták árán, de együtt maradtak.

Erős akarat vs. erős akarat

Nemcsak egy zenekarban, hanem egy munkahelyen is előállhat az a helyzet, hogy több tehetséges, kreatív, de nehezen kezelhető, a maga feje után menő munkatársat hoz össze a sors. Ilyenkor a vezető feladata, hogy csapattá kovácsolja őket anélkül, hogy a kreatív energiákat, az innovatív ötleteket kiölné belőlük. A nehézséget az adja, hogy a tehetséges emberekre fokozottan jellemző, hogy erős az akaratuk, nehezen fogadják el más véleményét, megkérdőjelezik a feletteseik kompetenciáját, konfliktusokba keverednek.

Ha pedig több ilyen ember van egy csapatban, akkor borítékolhatóak a konfliktusok, a szenvedélyes viták, melyek lehetnek építő jellegűek is, de hosszú távon azért mégis megnehezítik a mindennapi munkavégzést. De mit tehet egy vezető, aki szeretne nyugodt légkörben, hatékonyan dolgozni, de közben azt is szeretné, hogy a munkatársak maradjanak proaktívak, fantáziadúsak, alkotókedvűek?

Keretek és visszajelzés

Jó eszköz lehet, ha a vezető világosan megszabja a határokat, a célokat, elvárt eredményeket, de ezeken a kereteken belül minél nagyobb szabadságot hagy. Vagyis megadhatja az adott feladat határidejét, a pénzügyi kereteket, a projekt céljait, de azt már a munkatársakra bízza, hogy az adott időn belül hogyan haladnak, milyen részfeladatokra bontják a munkát. Nem gyerekekről beszélünk, a tehetséges és tehetségükkel tisztában is lévő munkatársakat különösen bosszanthatja, rosszabb esetben sértheti, ha a főnök folyton ellenőrzi őket.

Hogy a munka folyamán elkerüljük a beosztottak közötti konfliktusokat, érdemes előre meghatározni az alá- és fölérendeltségi viszonyokat, a hatásköröket. Ezeken menet közben nem érdemes alakítgatni, inkább a projekt végén ajánlott alaposan kibeszélni a tanulságokat. Visszajelzést ugyanis mindenképpen kell adni. A vezetők gyakran esnek abba a hibába, hogy a jól fizetett, tehetséges kollégákat nem dicsérik, mert azt hiszik, hogy ők úgyis tisztában vannak a képességeikkel. Még ha így is van, visszajelzésre akkor is szükség van, negatívra azért, hogy legközelebb másképp legyen, pozitívra pedig azért, mert még a legmagabiztosabbnak tűnő kolléga is igényli.

Tettek és következmények

Még a legtehetségesebb munkatársnak is tisztában kell lennie azzal, hogy a tetteik következményekkel járnak. Ha jól dolgoznak, akkor biztosan számíthatnak az elismerésre és a jutalomra, de ha hibáznak, akkor az is következményeket von maga után. Ha a jutalom vagy az elmarasztalás elmarad, az bizalmatlanságot, káoszt szül, és a csapat tagjai egymásra mutogatnak. Éppen ezért a következetesség a jó vezető egyik legfontosabb eszköze, különösen, ha nagy tehetségű, de öntörvényű emberekkel dolgozik.

A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés