hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ruha teszi?

A státusszimbólumok pszichés ereje

Sikeresebb üzlet köthető, ha méretre szabott öltönyünkben egy drága kocsiból szállunk ki és a legmenőbb telefont tesszük ki az asztalra? Mindemellé természetesen egy olyan partner dukál, akin meglátszik, hogy sok ideje jut magára. Hogy néz ki ez a világ belülről? Kiknek hogyan és mit üzennek az elitréteg tagjai? Dózsa Katalin művészettörténész, egyetemi tanárral beszélgettem.

 

Dózsa Katalin, művészettörténész
Mióta sztátusszimbólum az öltözködés?

Lényegében amióta a történelem létezik. Mindig is az elit öltözött a legelőkelőbben. Például csak a szabad római polgárok viselhettek tógát. Ez egy ellipszis alakú, nagyon nehéz anyagból készült ruha, ami rendkívül kényelmetlen és csak rabszolga segítségével lehetett felvenni. Az alap ruhán felül pedig annak színe is jelzésértékű volt, a csúcs sztátuszt a sok bíborszín jelentette.  

Ha jól értem, akkor még elsősorban nem a ruha formája, minősége, „márkája” hordozta az üzenetet, hanem ennél direktebb módon jeleztek egymásnak az emberek: „nekem szolgám van, hiszen egyedül ezt nem tudnám felvenni.”

Valóban ez volt a kódolt üzenet. És ez a későbbiekben is megmaradt, nagyon sokáig az igazán kényelmetlen és funkciótlan ruhák jelezték a magas sztátuszt, mely felvételéhez segítség kellett. Amellett, hogy természetesen ezek méregdrága anyagokból készültek, például ezüst vagy aranyfonálból, selyemből. A szegényebb rétegnek megmaradt a nyers színű len- vagy gyapjúvászon.

Meddig tartott a kényelmetlen ruhák korszaka, és mi változott a felfogásban ezután?

A kereszténység elterjedése nagy változásokat hozott az öltözködésben, atekintetben, hogy ki, mennyit mutat meg a testéből. Korábban nem szégyellték a testet, a keresztény hit viszont inkább a szemérmesség irányába terelte a divatot, főleg a nőkre vonatkozóan. A hosszú ruhák mind a nőknél, mind a férfiaknál tekintélyt sugárzóak voltak. A XIV. században jelenik meg a mai divatnak megfelelő irány. Bár akkor még a férfidivat erőteljesebben képviselte magát, több figyelmet fordítottak rá, mivel a férfiak mozogtak a városban, míg a nők inkább otthon voltak. A fametszés megjelenése, azaz a híradás lehetősége is segített az egyes divatirányzatok „globalizációjában.”

Kik diktálták a mindenkori divatot?

Elsősorban a királyok, hercegek. Az első két legismertebb „divatcentrum” a XV. században alakult ki a burgundi herceg udvarában és Itáliában. Előbbi helyszínen szigorú ruhaszabályok voltak érvényben, meg volt határozva, hogy milyen sztátuszhoz pontosan milyen ruha dukál, például a polgárasszony fél méteres uszályt hordhatott csak, míg a hercegnők tíz métereset. A férfiak hegyesorrú cipőben jártak, a legelőkelőbbek cipői két és félszer voltak a lábuknál hosszabbak. Itáliában hasonló stílusú viseleteket hordtak, csak egy sokkal kényelmesebb kiadásban. A XV. századtól egész Európának ők szálították a jó minőségű selyemanyagokat. Itáliában a rang dicsőitését felváltotta a szépség kiemelése, és a ruhák jobban követték az emberi arányokat.

Volt, hogy nem számított igazán, ki mit hord?

Az első világháború után jelentősen egyszerűsödött az öltözködés. 1950-53 között pedig teljesen tabu volt Magyarországon a külföldi divat. Később, 56’ után kezdtek Kádárék lazítani, ráhagyni az emberekre, hogy hogyan öltözködjenek. A gyárak próbáltak divatos ruhákat gyártani, de egyrészt az eladásban nem voltak érdekeltek, másrészt nagyon nem tudtak lépést tartani a külföldi mintával. Itthon akkor jelent meg valami, amikor Nyugat-Európában már rég lecsengett. Tehát a divat és a szocializmus két különálló folyamat volt. Pedig akadtak itthon is tehetséges tervezők…

Akkor mit hordott az elit?

Érdekesmód, akkor megfordult a trend: a cégvezetők, gyárigazgatók nem tartoztak a divatozó emberek közé, ők egységesen rosszul öltözöttek voltak. Aki viszont adott magára, az vagy szabatta a ruháit vagy Bécsből szerezte be őket. Amikor megerősödtek a „maszekok”, és megjelent az első vállalkozói, jó módú réteg, akkor jött divatba a sportolás és ezt a divat is követte. Tehát, aki már Budán lakott, jó kocsival járt, és akár még egy balatoni nyaralóval is rendelkezett, az nem járt másban, mint Adidas jogging-ban, azaz tréningben és cipőben. Nyugaton is akkoriban terjedt el, hogy a menedzser munka előtt fut egyet, csak az a különbség, hogy ott átöltöztek utána, itthon nem ritkán maradt a tréningruha egész nap.

Ma már viszonylag ritkán látni tréningruhában flangáló menedzsert, inkább öltönyt hordanak egy bizonyos pozíció felett, de a kérdés, hogy ezen belül milyen jelzések vannak, melyek megkülönböztetik az öltönyt az öltönytől?

A márkajelzés egy bizonyos szintig számít csak. Versace, Armani, több százezer forintos öltönyök kétségtelenül elegánsak és sztátusszimbólumként is funkcionálnak, de efölött létezik egy másik világ: a szabott öltönyöké. Természetesen ne úgy képzeljük ezt, hogy az adott urak felkerik az utca legjobb szabóját, ezen a szinten már csak az erre szakosodott, elit szabók jöhetnek szóba elsősorban Angliában, Olaszországban, Bécsben. A leghíresebb szabóságok a londoni Mayfair negyed egyik utcájában, a Savile Row-on találhatók.

Körülbelül milyen árfekvést képzeljünk ezekhez a ruhákhoz?

Milliósat…

És Magyarországon vajon hányan és kik engedhetik ezt meg maguknak?

Magyar politikusokon nem látok ilyen finom öltönyöket, inkább az üzleti élet csúcsvezetői élnek ezzel, úgy tippelek, körülbelül száz, százötven fő. Elsősorban azoknak a vezetőknek fontos ez, akiknek sok külföldi üzleti kapcsolatuk van. Itt Magyaroszágon inkább az órára figyelnek nagyon az üzletemberek. Szintén milliós nagyságrendű tételekről beszélünk. Manapság az órák szerkezetében, teljesítményében nincs különbség egy bizonyos szint felett, ott a márkajelzés adja az információt. Patek Philippe, Tag Heuer, Cartier.

Mi kell még egy sikeres üzletkötéshez?

Természetesen új és drága autóval kell érkezni, a legdrágább telefont kitenni, majd a legdrágább töltőtollal aláírni a szerződést. Az öltözéken túl a csinos, szintén drága ruhákban megjelenő feleség is „elvárás”. A vonások, kilók és márkák reprezentációja mindenek felett.  Ez egy ilyen játék.

Itthon nagyságrendileg hány fő az, aki kiszúr egy hamis Louis Vuitton táskát?

Ezer, tízezer között. Amúgy a férfiak ritkán hordanak hamisat, inkább a nők teszik ezt. 

Az Andrássy úti Il Bacio di Stile luxus áruházat mégsem tudtak eltartani ennyien…

Azt elsősorban az orosz és ukrán milliomosoknak nyitotta meg Gattyán György, de az ukrán válság keresztbe tett ennek a tervnek. Az egy nagyon szép áruház volt, de olyan árak voltak, amit csak az abszolút felsőréteg engedhet meg magának. A legolcsóbb ruhák 2-300 ezer forintnál kezdődtek. A hazai felsőréteg pedig inkább Bécsbe vagy Párizsba jár vásárolni.

Ezek az üzenetek hova jutnak célba?

A férfiaknál és az üzletasszonyoknál a kiegészítők és autómárka információhordozásának lényege, hogy „velem érdemes tárgyalni, én egy sikeres üzletember vagyok”. A feleségek esetében maga a közlés, a sztátusz kommunikációja a cél. Az is egy fontos üzenet, amikor pénteken lazább öltözékben mennek be dolgozni a menedzserek, ez pedig azt jelenti, - legalábbis így alakult ki - hogy „munka után egyből megyek vidékre, meghívást kaptam egy víkendre, vagy épp egy drága hobbimnak hódolok: vitorlázni, vadászni vagy golfozni indulok.” A terepjáró szintén azt az üzenetet hordozza magában, hogy annak vezetője feltehetően hegyen lakik, vagy valamilyen szép, eldugott, drága helyen, amit már csak ilyen autóval lehet megközelíteni. Ez egy teljesen más világ, mint amit az átlagember ismer...

Gábor Fanni, főszerkesztő, Üzlet és Pszichológia - hrpwr.hu
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: október 9., 19.00

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak október 11-én.

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés