hirdetés
hirdetés
hirdetés

Játékos fejlesztés

6 társasjáték vezetőknek, melyekkel élmény a fejlődés

Rengeteg fajta képzés létezik direkt vezetőkre szabva, melyek az asszertív kommunikáció, a people management, a delegálás vagy épp a priorizálás különböző aspektusait fedik le – vezetőként azonban ennél játékosabb formában is fejlesztheted magad, amit akár össze is köthetsz csapatod jobb megismerésével egy kisebb csapatépítő program keretében. Nagy Ádám, a Komm365 blog szerzőjének cikkje.

A jó hír, hogy ehhez nem is kell különösebb felkészülés, csak pár kellék, amit bármelyik játékboltból beszerezhetsz: az alábbiakban néhány olyan társasjátékot ajánlok, amikkel tantermi hangulat és flipchartok nélkül erősíthetsz néhány kifejezetten fontos vezetői készséget. És ki tudja – lehet, hogy az első társasjáték-esttel új hagyományt is teremtesz a csapatban…  

Dixit – az asszociációs agytorna

A Dixit egy asszociációs társasjáték: színes, illusztrált kártyákhoz kell egy-egy szót vagy kifejezést társítani, majd miután lefordítva letettük a választott kártyát, a többi játékosnak is le kell tennie egy lapot ugyanerre a kitalált kifejezésre. A kártyák megkeverése után felfordításra kerülnek a lapok – a cél, hogy legalább egy játékos kitalálja, melyik volt a kifejezéshez tartozó eredeti lap, viszont ne legyen túl egyértelmű a feladvány, ne találja ki kapásból mindenki a helyes megoldást. 

Bonyolultság: 1/5 – könnyen, gyorsan elsajátítható játékszabályok és pörgős játékmenet. 

Mit taníthat vezetőként? Azt, hogy egyetlen kifejezést, egyetlen gondolatot hányféle különböző módon lehet értelmezni, feldolgozni, megjeleníteni; könnyen lehet, hogy amire gondolsz és amit kimondasz az teljesen más, mint ami lecsapódik a hallgatóság gondolataiban. Vezetőként kulcsfontosságú, hogy a kommunikációd tudatos, egyértelmű és transzparens legyen a csapat felé – és itt nem csak a nagy bejelentésekre, stratégiai updatekre gondolok, hanem akár egy olyan egyszerű kommunikációra is, ami a szabadságok kivételéről vagy épp a negyedéves célkitűzésekről szól. 

Monopoly – a barátságromboló klasszikus 

A Monopoly klasszikusan egy olyan játék, amiről szinte mindenkinek van legalább egy gyerekkori emléke (remélhetőleg nem csak fájdalmas vereségekről), és legalább nagyjából mindenki ismeri a szabályait – ugyanakkor kellőképp összetett és jó alapokkal rendelkezik ahhoz, hogy vezetőként is értékes készségeket sajátíts el belőle. A játék célja, hogy a rendelkezésre álló pénzedből gazdálkodva minél több területet és épületet vásárolj (amikre lépve a többi játékosnak bérleti díjat fizetnie), idővel teljes monopóliumot kiépítve és nullára csökkentve a rivális játékosok egyenlegét. A játékot szerencsekártyák, különböző mezőtípusok és persze az elkerülhetetlen dobókockák bonyolítják, az alap változaton kívül pedig mostanra már Star Wars-os, Jégvarázsos, Gyűrűk Urás, cicás-kutyás és millió további variációban is elérhető a játék.  

Bonyolultság: 3/5 – noha egyszerűnek tűnik és könnyű belekezdeni, rengeteg stratégiai lehetőséget rejt magában, és sokadik nekifutásra is tud meglepetést okozni. 

Mit taníthat vezetőként? A Monopoly játékos formában ugyan, de megköveteli a komoly stratégiai alapokat és a projektmenedzsment-szemléletet: körről körre ki kell elemezned, hogy milyen lehetőségeid vannak, hogyan tudod a lehető legjobban felhasználni a rendelkezésre álló pénzed. Közben folyamatosan figyelned kell azt is, hogy a többi játékos hogy áll, milyen taktika szerint játszik, kivel érdemes üzletelni, vagy ki az, aki a csőd szélén áll – nem elég azt látnod, mi zajlik a táblán, hanem azt is fel kell ismerned, mi miért történik.

Concept – a kreativitás próbája 

A Concept tulajdonképpen az Activity “körülírás” feladványának néma, vizuálisan továbbgondolt változata: adott egy nagy tábla telis-tele ikonokkal, neked pedig az ezekre helyezett bábuk segítségével kell filmcímeket, közmondásokat, történelmi személyeket, elvont fogalmakat körülírni. Példa: a kategóriajelölő bábudat leteszed a történelmi személy ikonjára, majd teszel egy-egy jelzőt a harcot jelölő ikonra és a férfi szimbólumra, majd három kis jelzőt a piros, fehér, kék színű mezőkre – és reménykedsz, hogy valaki kitalálja Napóleont. A játékot az nyeri, aki a legügyesebben írja körül saját feladványait és találja ki a többiek körülírásit.

Bonyolultság: 2/5 – kell egy-két bemelegítő kör, de hamar rá lehet érezni a jelölők pakolgatására! 

Mit taníthat vezetőként? Azt, hogy néha bizony még a legegyszerűbb üzenetek átadásához is kell egy csipetnyi kreativitás – egy új nézőpont, egy metafora, egy új megközelítésű hasonlat -, hogy biztosan célba érjenek. 

Story Cubes – a történet, amit te írsz

Listánk talán legegyszerűbb eleme következik: a Story Cubes nem más, mint egy történetmesélős kockajáték, ahol a dobókockák oldalain szereplő ikonok és jelek szolgáltatják a sztorik alapjait. A játékban nincs pontozás, nincs verseny, csak egy közös cél – minél szórakoztatóbb és érdekesebb történeteket összerakni a körönként változó narrátorok segítségével. A játékhoz az alap kockákon kívül számos kiegészítő csomag is készült, melyekkel akár szuperhősös, történelmi, nyomozós, vagy fantasy elemekkel is színesíthetjük a valós időben íródó történeteket. 

Bonyolultság: 1/5 – a játékszabályok nettó 1 percben összefoglalhatók és kezdődhet is a játék! 

Mit taníthat vezetőként? Azt, hogy a történeteknek ereje van – és ami talán ennél is fontosabb, hogy bármiből lehet történetet kreálni. A storytelling eszköztáráról, módszereiről és hatásáról egy korábbi cikkemben már írtam, és ismét csak az ott elhangzottakat tudom újra kihangosítani: a történetmesélés a legbiztosabb módja annak, hogy megragadjuk a hallgatóság figyelmét még ebben a hatalmas információs zajban is, ami napjainkban körülvesz minket. 

Pandemic – a legkomolyabb ellenfél

A Pandemic is egy viszonylag szélesebb körben ismert, mondhatni “belépő szintű” társas, ami azonban már jóval komplexebb szabályrendszerrel és játékmenettel rendelkezik; itt nem egymással, hanem közösen, a játék (és az idő) ellen kell azon versenyeznünk, hogy kutatóként megállítsuk egy világjárvány terjedését és kifejlesszük a rejtélyes vírus ellenszerét. A trükkös játékmechanizmusoknak hála simán lehet, hogy az első pár alkalommal (45-60 perces fordulókról beszélünk) kudarcot vallunk, de ha már tisztában vagyunk az alapokkal, hatalmas élmény azon stratégiázni, hogy ki, mikor, hogyan járulhat hozzá a közös győzelemhez. 

Bonyolultság: 5/5 – komplex szabályrendszer és játékmenet jellemzi a Pandemic-et, így az első pár fordulót mindenképp “próbakörként” érdemes felfogni, alaposan begyakorolva a játék alapjait. 

Mit taníthat vezetőként? A hatékony csapatkoordináció alapvető vezetői készség, ami a Pandemic esetében komoly időmenedzsment-alapokkal is kiegészül: sokszor csak egy-két körön múlik a győzelem vagy a vereség, így elengedhetetlen, hogy tudatosan és jól beosszuk minden játékos körét és akcióit. A játékosok által megszemélyesített karaktereknek más-más különleges képességeik, erősségeik vannak, így – akár csak a valós életben – kulcsfontosságú, hogy ezeket megfelelően használjuk ki és kombináljuk egymással. 

Mind – a szavak nélküli játék

A Mind egy kooperatív kártyajáték, ahol nincsenek egyéni nyertesek, csak közösen nyerhetünk vagy veszíthetünk – a dolgot pedig némileg nehezíti, hogy semmilyen formában nem kommunikálhatnak egymással a játékosok. A játékosok mindegyike először egy-egy kártyát kap, melyeken 1 és 100 közt valamilyen szám szerepel; a cél, hogy ezek növekvő sorrendbe legyenek letéve az asztal közepére anélkül, hogy közben megbeszélnétek, kinél milyen kártya van. Ha ez sikerült, a második körben már mindenki két kártyát kap, a harmadikban hármat, és így tovább – a cél minél magasabb szintig eljutni, szem előtt tartva azt, hogy minden elrontott lépés után egy élet levonásra kerül a csapattól. 

Bonyolultság: 2/5 – a szabályok ugyan egyszerűek, de biztos, hogy fog kelleni pár próbakör, mire sikerül összehangolódni a többi játékossal. 

Mit taníthat vezetőként? A Mind remek iskolapéldája annak, hogy kommunikáció nem csak szóban és írásban létezik, hanem egy önkéntelen arcrándulás, egy felvont szemöldök, egy csillogó tekintet is komoly üzenetértékkel bírhat bizonyos helyzetekben. Egy jó vezető teljesen egy hullámhosszon mozog a beosztottjaival, és akár a puszta “rezgéseikből” is képes azt megérezni, ha valakinek rossz napja van, bizonytalan vagy épp frusztrált valamivel kapcsolatban; a Mind segítségével játékosan fejleszthető ez a fajta közös hullámhossz és a non-verbális jelek tudatos felismerése. 

Nagy Ádám, belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger
a szerző cikkei

(forrás: Komm 365)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés