hirdetés
hirdetés
hirdetés

Leadership

4 jó tanács a munkahelyi kiközösítés ellen

Néhány tanács, hogy megszűntessük a munkahelyi diszkriminációt, növelve a kooperációt és a csoportteljesítményt.

A címkék, amiket magunkon viselünk a munkahelyi teljesítményünket és a csoportban való hatékonyságunkat is befolyásolják. Létezik egy módszer amivel meghaladhatjuk a hagyományos csoportmunkát úgy, hogy közben nyitottabbá válunk a kollégáink felé. Az alapvetően tanulási folyamatokban alkalmazott mozaik módszer az előítéletek és mások megbélyegzésének megszűntetését helyezi előtérbe. Mindezt úgy, hogy közben a csoport hatékonysága jelentősen megnövekszik.

 Az előítéletesség egy természetes és sok esetben adaptív folyamat. Ugyanakkor ezek a gyakran tudattalan mechanizmusok olyan helyzetekben is aktívan működnek, amikor az adott szituáció ezt nem igényli vagy rossz irányba terel minket saját helyzetünk és mások megítélésében. A Magyarországon közismert Hősök Tere Kezdeményezés, a szociálpszichológia szemszögéből közelít a probléma felé.

Dr. Philip Zimbardo, szociálpszichológus, a Stanford Egyetem professzora és  a kezdeményezés társalapítója szerint, mint ahogy mindenkiben ott lakozik a gonosz, ami bizonyos körülmények között felszínre kerülhet, ugyanúgy a jó is bennünk él. Feladatunk a hétköznapi hősiességre törekedni, és tudatosan pozitív módon gondolkodni és cselekedni.

Időnk és így életünk jelentős hányadát töltjük egy olyan környezetben, ahol gyakran lényegesen eltérő emberek csoportja van jelen, vagyis a munkahelyünkön. A hétköznapi hősiesség gyakorlása itt is számos új tapasztalatot hozhat.

 A mozaik módszer egy olyan alapvetően tanulási forma, mely a csoporttagok szociális- és együttműködési valamint intellektuális képességeit is fejleszti. Miért ne alkalmaznánk, egy a tanulás során hatékonyan működő együttműködési formát a munkahelyen?

 Ahhoz, hogy egy csoportos feladat a mozaik módszerrel valósuljon meg és ne csak hagyományos csoportmunkáról beszéljünk az alábbi feltételeknek kell érvényesülnie:

1. Párhuzamos interakciók

A munkahelyi környezetben nem idegen, hogy egyszerre több munkafolymat zajlik egy időben. A csoportok proaktív módon kiválasztják a számukra ideális környezetet, úgy hogy a zavartalan közös munka más nyugalmát se zavarja meg.

2.Mindenki egyformán fontos

A feladat meghatározása során érdemes, arra figyelni, hogy a résztvevők között úgy differenciáljunk, hogy a kooperáció során ne vesszen el az egyéni felelősség. Mindenkinek legyen legalább egy nélkülözhetetlen felelőssége a megvalósítás során.

3. Építő egymásra utaltság

Az egyének és csoportok teljesítménye szorosan összefügg egymással. A mozaik rendszer szerint megoldott feladat során a csoporttagok érdekeltté válnak egymás sikerében, mert úgy kerülnek elosztásra a feladatok, eszközök vagy a célok, hogy azt csak az együttműködés eredményeként lehet hasznosítani.

4. Nincsenek potyautasok

A csoporttagok számár egyaránt fontos a feladat megoldása és az egymással való kapcsolat. Az egyenlő részvétel nemcsak a teljesítmény javulását eredményezi, hanem közös érdekké válik, hisz senki nem végzi ugyanazt a feladatot és a cél elérése csak akkor lehetséges, ha a résztvevők egyenlő mértékben kiveszik részüket a közös erőfeszítésből.

 Milyen előnyökkel járhat?

 A munkatársak kooperációs képessége javul, felszínre kerülhetnek olyan kompetenciák melyek korábban az önállóan végzett és irányított feladatmegoldás során nem voltak ismertek, illetve számos egyéni és csoportos fejlődési lehetőség bontakozhat ki. Mindeközben a munkahelyi címkék és kategóriák elhalványulnak.

 

 

 

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés