hirdetés
hirdetés
hirdetés

Working Moms

„Több tízezer potenciális munkavállaló vár arra, hogy megszólítsák”

Ha valaki kikerül a munka világából bármilyen okból kifolyólag, sokszor nincs könnyű dolga, ha vissza szeretne rázódni a régi kerékvágásba. Főleg, ha az embert egy vagy több csemete várja odahaza. Főként a kisgyermekes anyukák visszaintegrálódását segíti az idén februárban alapított Working Moms Hungary nevű startup. Tokai Magdolnával és Spielmann Katalinnal alapítókkal beszélgettünk az atipikus munkavégzés lehetőségeiről.

Mi volt a fő hajtóerő, ami miatt megszületett a vállalkozás?

Elérkeztünk életünk azon szakaszába, amikor a pörgős „dolgozó nők” korszakot „anyukák lettünk” korszakra, majd „dolgozó anyukák”-ra váltottuk. És rá kellett jönnünk a nagy igazságra: ma Magyarországon elég nehéz dolgozó szülőnek lenni. De a munkaerőpiacra történő sikeres visszatérésünket követően ráébredtünk, hogy ezt a példát másokkal is megoszthatjuk és meg is kell osztani, hiszen apró lépésekkel kezdődik minden, legyen szó akár kisgyermekes szülőkről vagy egyszerűen csak rugalmas munkaidőben dolgozni vágyókról.

A statisztikák szerint Magyarországon még gyerekcipőben jár a rugalmas munkavégzés, pedig igény igencsak lenne rá. Miért nem lépnek a vállalatok?

Ez valóban így van. A legutóbbi Eurostat kutatásának eredményei kapcsán mi is írtunk már. Jelenleg nagyon sok vállalattal beszélünk, és egyre többen kezdenek az atipikus foglalkoztatási formákban gondolkodni, ami a nulladik lépés az elmozdulás felé. Többek között az kényszeríti a vállalatokat a paradigmaváltásra, hogy egyes pozíciókra már hónapok óta nem találnak embert. Mi hiszünk abban, hogy a jó nemzetközi példák Magyarországra is begyűrűznek, a helyzet itthon is meg fog változni: a hagyományos, megszokott formáktól mindig nehéz elszakadni, de csak így lehet fejlődni. És persze, nem árt a támogató szabályozói környezet (pl. home office vonatkozásában) sem.

Azonban ez mind időbe telik…

Igen, ezt nem is tudjuk megbecsülni.  Mi most azt érezzük, hogy elég korán elkezdtük a munkát a vállalatok elmozdítása érdekében. Tulajdonképpen az veszi el időnk és energiánk legnagyobb részét, hogy meggyőzzük a vállalatokat, hogy a kisgyermekes szülők részére pl. ne outplacement csomagban, hanem megtartó programokban és/vagy rugalmas munkavégzésben gondolkodjanak; és van is fogadókészség, de a nagyobb mértékű változáshoz mindig idő kell.  

Mitől lehet még családbarát egy munkahely?

Egyre több családbarát munkahely van ma Magyarországon, ami egy nagyon jó irány. De még sokkal többre lenne szükség! Szerintünk nincs bevált recept, hogy mitől lesz egy munkahely családbarát. Ez kicsit olyan, mint elkészíteni a párod kedvenc tortáját a nagyid receptje szerint. A nagyi nem tudja pontosan lediktálni, mert megszokásból csinálja, te pedig ott állsz tétlenül, hogy na akkor „Hogy is vágjak bele?” Aztán rájössz, hogy kb. „Így!”, de tudod, hogy a férjed mindig kicsit több gyümölccsel, te pedig kicsit több krémmel szereted és végül így készíted el – és tökéletes lesz. Vagyis: szerintünk nincs egy száz százalékos recept, fel kell mérni a munkavállalói igényeket és apró lépésekkel el kell kezdeni!

Azt meg kell jegyeznünk, hogy egy vállalat attól nem válik családbaráttá, csak mert betartja a jogszabályokat. Nagyon fontos, hogy egy munkahely cselekedjen e téren, akár egy pilot-projekttel is.

A minap jelent meg egy cikk az Indexen Baranyai Eszter tollából, amely főként a gyermekek napközbeni ellátását végző intézmények hiányát, túlterheltségét teszi felelőssé a kisgyermekes anyák alacsony foglalkoztatásáért. Mivel egészítenék ki a cikk megállapításait?

Nagyon jó, hogy születnek cikkek ebben a témában és az emberek foglalkoznak a kérdéssel! Külsősként azoknak, akik nem kisgyermekes szülők talán nehéz, szinte lehetetlen elképzelni, hogy milyen feladatok és kihívások előtt állnak ma a szülők a munkaerőpiacra történő visszalépéskor. Ez egy nagyon komplex kérdéskör, és a gyermekek napközbeni ellátása ennek egy nagyon fontos eleme. Amikor elindítottuk a Working Moms-ot, mi is végeztünk kutatást, amelynek eredményei alapján a kisgyermekes szülők nyolcvan százaléka vissza szeretne térni a munkaerőpiacra, mert szereti a munkáját, szakmai kihívást lát benne. Ez egy nagyon fontos üzenet a munkáltatók felé, amelyet meg kellene ragadni.

Szerintünk azzal, hogy egy munkahely rugalmas munkaköröket alakít ki, nagymértékben támogatja a kisgyermekes szülőket. De nem csak őket: hozzájárul a saját employer branding-jéhez, hiszen ezáltal a mai munkaerőhiányos piaci környezetben több ember számára teszi vonzóvá a cégét és összességében hozzájárul saját fejlődéséhez, sikerességéhez.

Sikerült-e teljesíteni a 2018-ra kitűzött célt, tehát akár már csak egy kismamát is hozzásegíteni a munka világába való visszaintegrálódáshoz?

Vállalkozásunkat ez év február közepén alapítottuk, kb. június közepétől van honlapunk és kezdtük felkeresni a vállalatokat, ami összességében elég rövid idő, de igen, már sikerült! Már összehoztuk az első rugalmas munkakereső kismamát az őt foglalkoztatni kívánó vállalattal, és ez nagy örömmel töltött el bennünket! 

Milyen tippeket, tanácsokat üzennének azoknak a HR-eseknek, akik szeretnék rugalmasabbá tenni a munkahelyüket és ezt világosan közvetíteni a leendő munkavállalók számára?

Az egyszerű válasz, hogy keressenek meg bennünket és nagyon szívesen segítünk! Komolyra fordítva a szót, első lépésben három dolgot tartunk fontosnak:

  1. kis, egyszerű lépésekben gondolkodjon;
  2. ne rettenjen vissza, hogy azonnal nem tudja a teljes vállalatra / vállalatcsoportra bevezetni az elképzelést – induljon el egy pilot projekttel;
  3. és persze: ne adja fel!

Már közép távon is az atipikus munkakörök és a KSH adatok alapján több tízezer kisgyermekes szülő – napjaink piaci viszonyait figyelembe véve – nagyon értékes, lojális és lelkiismeretes munkaerőforrás, amely „meghálálja” a munkáltató erőfeszítését.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés