hirdetés
hirdetés
hirdetés

Interjú

„Az a dolgom, hogy a kollégáim jól érezzék magukat”

A mood manager vagy magyar fordításban boldogság menedzser egy egészen friss munkakör, ami eddig jellemzően csak a startupoknál létezik. Pedig igény nagyon is lenne arra, hogy minden cégnél legyen egy személy, aki azért felel, hogy mindenki jól érezze magát. Mégis miből áll az egyetlen magyarországi mood manager munkája? Tilesch Annával készült interjúnk.

Ha beírjuk a keresőbe a mood manager kifejezést, nem sok találat érkezik rá. Te lennél az egyetlen?

Igen, ez jó kérdés. Azt szoktam mondani, hogy nekem három év tapasztalatom van egy nem létező szakmában. Több olyan embert is ismerek, akiknek nagyon hasonló a munkaköre, csak máshogy nevezik magukat. Van olyan fejlesztő cég, ahol tréner van, a Skyscannernél az office manager lát el mood manageri feladatokat, egy másik fejlesztő cégnél az employer branding specialist, Svájcban a Google-nél „karbantartók” vannak. Olyan embert, akinek így és kimondottan ez a munkaköre egyébként nem ismerek.

Tilesch Anna

Te hogyan lettél mood manager? Jelenleg hol dolgozol?

Jelenleg a Lensa-nal dolgozom, ami egy amerikai-magyar cég. Magyarországon a fejlesztő-csapat van és a HR, Amerikában a sales és a marketing. A céget az a Vári Gergő alapította, aki a magyar Profession.hu-t. Előzőleg az IseeQ Kft.-nél még az egyetem mellett kezdtem el gyakornokoskodni, az office managernek és a fejvadászoknak segítettem, de gyorsan kiderült, hogy a csapatépítők, különböző események megszervezése az, ami örömmel tölt el. Mikor elment az office managerünk, felajánlották nekem a pozíciót, de én közben már a pszichológusi diploma közelében voltam és szerettem volna szakmai tevékenységet végezni. Megkérdeztem a főnökeimet, hogy lehetne-e azt, hogy felveszünk egy office managert, én pedig kizárólag a mood managementet viszem? Szerencsém volt, igent mondtak.

Áruld el, mit csinál egy mood manager? Helytálló szerinted a boldogság menedzser fordítás?

Azt szoktam mondani, hogy az a dolgom, hogy a kollégáim jól érezzék magukat és minél hatékonyabban tudjanak dolgozni. Helytállónak érzem igen, hiszen tulajdonképpen ez a lényege annak, hogy a cégnél vagyok. A másik lehetséges definíció, amivel remélem nem bántok meg senkit, egyfajta valóságos employer branding. Itt arról van szó, hogy megpróbáljuk megteremteni a megfelelő munkahelyi környezetet, aztán a valóságot kommunikáljuk kifelé. Ez pedig, ha jó munkát végeztünk, vonzó más jelöltek számára is. Itt az a különbség, hogy cél még az is, hogy ne csalódjon az új kolléga, és tényleg azt kapja, amit mutattunk felé. Ha nagyon egyszerűen akarom megfogalmazni a munkaköröm, akkor a mood manager a céges anyu.

Általában hogyan reagálnak az emberek, ha meghallják a foglalkozásod? Volt bármilyen vicces reakció?

A kedvencem az volt, mikor egy rég nem látott barátnőmnek elmeséltem, hogy mivel foglalkozom, ő pedig megkérdezte, hogy oké, és mit csinálsz még a cégnél? Hát amit elmondtam. Jó, de mi a munkád? Hát ez. Erre teljesen ledöbbenve: „Ja neked EZ a munkád?”

Valószínűleg sokan irigyelnek a munkád miatt. Mit tanácsolsz, hogyan válhat valaki mood manager-ré?

Ha nincsen pszichológus diplomája, megfelelő képzettsége, akkor őszintén szólva szerintem a legkönnyebben úgy, hogy keres egy nyitott, startup szemléletű céget, ahol office managert vagy rendezvényszervezőt keresnek és elmondja, hogy ő még a mood managementet is szívesen bevállalná mellé. Ha viszont valakinek szakirányú végzettsége van, akkor szervezetfejlesztőként, szervezetpszichológusként ki tud magának alakítani egy nagyon hasonló munkakört.

Hogyan tud segíteni ebben a munkakörben a pszichológusi végzettség?

A pszichológus a saját személyiségével dolgozik. Amikor hallgatunk egy klienst kialakul a szabadon lebegő figyelem, ami valami olyasmit jelent, hogy egyszerre figyelünk arra, amit mond, amit tesz (mimika, testbeszéd), arra amit mi az ő szavai hatására érzünk, és közben folyamatosan rakjuk össze a fejünkben a „nagy képet”.

Mood managerként is folyamatosan igyekszem figyelni a cégre, amiben dolgozom: figyelem a kapcsolatokat, azt, hogy hogyan beszélnek egymással az emberek, milyen hangulatban jönnek be, egy-egy nagyobb bejelentésre hogyan reagálnak, miről beszélgetnek egymás között, mi okoz nekik örömet/feszültséget. Azért nehéz meghatározni a munkaköröm, mert nyilván van egy frame, amiben dolgozom és amit „könnyű” definiálni. Csapatépítők, születésnapok megszervezése, social media kommunikáció, segítek az onboarding folyamatokban, odafigyelek arra is, ki milyen teát szeret. De emellett mindig az aktuális helyzetre kell reagálnom és kitalálni rá valami olyan megoldást, ami akár fel sem tűnik a kollégáknak, hogy ezért vagy azért csinálom.

Említetted, hogy a munkád része többek között az emberek megfigyelése. Hogyan állnak hozzád a dolgozók a cégen belül?

Szerencsére nagyon nyitottak, de ennek azt hiszem leginkább az az oka, hogy tudják, hogy én valóban értük dolgozom. Azt gondolom, hogy jó érzés lehet az, hogy van valaki, akihez oda lehet menni gyakorlatilag bármilyen gonddal. Emellett a Lensa-nál sokáig nem sok nő dolgozott. Amikor megjöttem, például karácsonykor kicsit feldíszítettem az irodát. Akkor túlzás nélkül a kollégák 70 százaléka személyesen odajött és megköszönte.  Ilyenkor persze nekem is jól esik, hogy nekik ennyire jól esik, amit kitalálok.

Emellett eleinte folyamatosan próbára tették a pszichológiai tudásomat, de mivel az egyetemen is tanítok, így naprakész módon tudok különböző kutatási eredményekkel dobálózni, ami valószínűleg növeli a hitelességet. Emellett szerintem nagyon fontos, hogy én soha nem akarok náluk okosabb lenni a szakmájukban, ahhoz én nem értek. Ők pedig maguktól valószínűleg sosem díszítenék ki az irodát, vagy írnának egymásnak üdvözlőkártyákat, de ettől még jól esnek nekik ezek a dolgok.

Hogyan kell elképzelni egy mood manager átlagos munkanapját?

Nincsen átlagos munkanapom, de mondjuk én ezt szeretem ebben a munkában.

És ezen kívül még mit?

Kreatív, változatos, egyedi, kihívásokkal teli és az a dolgom, hogy emberek jobban érezzék magukat, szerintem ez az egyik legjobb munka a világon!

Előfordult-e már bármilyen nehézség? Például neked sem volt kiemelkedően jó hangulatod, mégis helyt kellett állnod.

Igen, természetesen, ami azt illeti, többször is előfordult ilyesmi. Azt gondolom, hogy nekem kell annak az embernek lenni, aki mindig mosolyog, mindig békét sugároz. Mindig és azonnal elérhető, legyen szó akármilyen kérésről, kérdésről, igényről. Ha valaki megkérdezi, hogy lemegyek-e vele sétálni, cigizni, stb. mindig igent mondok, mert ennek nagyon sokszor oka van. Alapvetően már önmagában az nagyon sokat tud segíteni, hogy van valaki a vállalatnál, akivel úgy tudod megbeszélni a céges dolgokat, hogy ismeri a szereplőket, de nem jut tőle vissza semmi senkinek, és nincsen „tétje”.

Emellett hiszem azt, hogy a mood managernek kell a legelkötelezettebbnek és a leglelkesebbnek lennie a cég iránt. A cégben zajló folyamatokat is pontosan értenie kell, mert akkor itt-ott el tud helyezni egy-egy olyan megjegyzést és el tud magyarázni dolgokat, amiknek a nem értése feszültségekhez vezet. Nyilván egyébként nekem is van, hogy rossz napom van, vagy magánéleti gondom van, de amíg minden nap örömmel jövök dolgozni, addig minden rendben. Ha viszont konstans módon én magam sem vagyok boldog egy cégnél, akkor valószínűleg nem én vagyok az „odavaló” mood manager.

Egyelőre a startupoknál jelent meg ez az új munkakör, de mit gondolsz, van rá kereslet a kkv-knál, multiknál is?

Nem tudom, hányszor fordult már elő velem, hogy beszélgettem valakivel a mood managementről és azt mondta, bárcsak lenne náluk is. Szerintem érdemes észrevenni, hogy az én munkaköröm létjogosultságát az a fajta attitűd termelte ki ami felé szerintem haladnak a multik is, csak lassabban érnek oda –, hogy az emberek, akikkel dolgozunk, felnőttek, akik jó esetben szeretnek dolgozni és lelkesek a munkájuk és elkötelezettek a cégük iránt. Ehhez persze szükség van ezer dologra: olyan vezetőkre, akik igazi vezetők és nem főnökök, és akikre fel lehet nézni. Bizalomra minden irányból, világos, bevonó kommunikációra. Annak a felismerésére, hogy az emberek sokfélék és sokféleképpen kell őket kezelni. Összességében, ha én összegyűjtöttem egy csapat szakembert magam köré, akik az én cégemnél szeretnének dolgozni, akkor már csak meg kell nekik engednem, hogy ezt megtegyék és segítenem kell őket minden eszközzel, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból. Ebben pedig lehet segíteni egy mood managerrel, vezetőfejlesztéssel, ezek az eszközök ehhez a célhoz.

Ha csak három szóban kéne összefoglalni a munkádat, mik lennének azok?

Csapat, csapat, csapat. Ez a legfontosabb.

 

Ha mélyebben is érdekel a téma, akkor itt tudod követni a boldogságmenedzsmenttel kapcsolatos legfrissebb híreket! 

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés