hirdetés
hirdetés

Munkahelyi kapcsolatok és COVID19

Vajon az irodai románcoknak is örökre véget vet a vírus?

Vajon végül ezt is kiöli a hétköznapjainkból a pandémia? A kérdésfeltevés jogos, hiszen a személyes irodai interakciók helyét napjainkra jobbára a videochatek és online meetingek vették át, ami, hát… mégsem ugyanaz, akár az eredményes közös munka, akár a munkahelyi ismeretségek elmélyítése legyen a célunk.

Immár egy évtizede csökkenőben van azoknak az embereknek a száma, akik a munkahelyükön találtak rá a társukra, ami azzal is összefüggésben lehet, hogy számos cégnél szabályozásokat vezettek be a munkahelyi kapcsolatokra nézve, megpróbálván kiküszöbölni ezek esetleges káros hatásait. A csökkenő tendenciát a világjárvány tovább erősítette: a járvány kezdete óta felerősödött a randiappok szerepe a személyes megismerkedésekéhez képest, és a karantén ideje alatt a Hinge, a Match és a Bumble nevű online randioldalak mindannyian szignifikáns növekedést tapasztaltak a rajtuk keresztüli üzenetküldést tekintve.

Ismert mellékhatás

A románcok kialakulása az irodai élet rég ismert mellékhatása – fogalmaz az Economist cikke. Ez nem is csoda, hiszen az ébren töltött óráink csaknem felét a munkahelyünkön töltjük, és a kollégáinkkal mindig van közös beszédtémánk, valamint az érdeklődési körünk és gyakran egyéb tulajdonságaink is átfedéseket mutatnak (ha más nem is, legalábbis a főnök kitárgyalása a legtöbb esetben közös beszédtémául szolgál). Mindez szinte szükségszerűen vezet el a cégen belül a romantikus kapcsolatok kialakulásához.

A járvány kezdete óta azonban a lezárások és a sok helyen kötelezően elrendelt home office erősen gátat szabtak a románcok szárba szökkenésének. Miközben az online randizás felvirágzott, olyan sztorikat nemigen hallhattunk, hogy valaki egy Zoom-megbeszélésen talált volna rá élete szerelmére. Gondoljunk bele: elég nehéz úgy flörtölni, ha közben egy tucat kolléga bámul közvetlen közelről a kamerán keresztül az arcunkba. És vajon a munkahelyi videokonferencia-szoftver privát chatje mennyire is lehet privát a valóságban?...

Etikai kérdések, #metoo, majd a járvány

Ugyanakkor az irodai románcok nem a pandémiának köszönhetően kezdtek el ritkulni: 1995-ben még a (heteroszexuális) lakosság 19%-a talált partnerre a munkahelyén egy, a Stanford Egyetem kutatói által lefolytatott kutatás eredményei szerint, de 2017-re ez az arány 11%-osra csökkent; a jövőben pedig, a home office gyakoribbá válásával további csökkenés várható.

A csökkenés egyik oka az, hogy a cégek rájöttek: mindenféle etikai-morális kérdésbe ütköznek az irodában kialakult kapcsolatok, például számos nyugtalanító kérdést vet fel az a klisés helyzet, amikor a főnök és a titkárnő „talál egymásra”. A #metoo-mozgalom aztán rávilágított, hogy számos hatalmi helyzetben lévő férfi a hatalmát kihasználva kényszeríti bele női alkalmazottait a kollegiálisnál szorosabb viszonyba. De a kölcsönös megegyezésen alapuló kapcsolatok is problémásak lehetnek: a beosztottal folytatott viszony megnehezítheti a felettes számára, hogy objektív tudjon maradni beosztottja teljesítményének értékelésével kapcsolatban. A kollégák könnyen arra következtethetnek, hogy a főnök kivételez a partnerével; a legrosszabb pedig, mondani sem kell, a szakítás után következik. Nehéz úgy a sebeket nyalogatni, majd pedig továbblépni, ha továbbra is nap mint nap találkozunk az irodában, és sajnos ez a helyzet nemcsak az expárosnak, hanem az egészet kénytelen-kelletlen közelről megfigyelő kollégáknak is roppant kínossá válhat.

A fenti megfontolások eredményeképp döntött úgy számos vállalat, hogy gátat szabnak a munkahelyi kapcsolatoknak, különös tekintettel a főnök-beosztott viszonyokra. Ez van, ahol teljes tiltást jelent, míg máshol csak arra vonatkozóan fogalmaznak meg irányelveket, hogy egy munkatárssal folytatott kapcsolat nem befolyásolhatja az egyén munkateljesítményét.

Munkahelyi románcok a jövőben

Mindettől függetlenül tény, hogy ma boldog párok milliói köszönhetik kapcsolatukat a munkahelyüknek, ahol annak idején először megpillantották egymást a gép elől felpillantva vagy a kávégép mellett várakozva. A vírus utáni időszakban azonban mint sokminden, ez is megváltozhat, és a jövőben kevesebb párnak lesz lehetősége ilyen módon találkozni.

Egy jövőbeli munkahelyi románcról szóló regény felütése talán így fog hangzani: „Tekintetük összetalálkozott a kézfertőtlenítő fölött. „Mondd, megtörnéd a kedvemért a szociális távolságtartást, és belépnél a buborékomba?” – suttogta a férfi. „Sajnálom, a maszkon keresztül nem hallom, amit beszélsz” – felelte zavartan a nő. A férfi agyában villámsebesen cikázni kezdtek a gondolatok. Mégis hogyan fejezhetné ki az érzéseit? Kreatív igazgatóként csak sikerül valami megoldást találnia! És egyszerre beugrott neki a megoldás: felemelte a kezét. A nő szemében megértés villant. „Első szó…” kezdett találgatni.” (A jövőbeli regényrészlet a The Economist újságírójának fejéből pattant ki, aki 24 évvel ezelőtt maga is a munkahelyén ismerkedett meg – azóta már – házastársával.)

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés