hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az agilis átalakulás motorja

Úton az agilis szervezet felé

Az agilis (agile) jelentése fürgeség, gyorsaság, ügyesség. A legtöbb videójátékban ez egy valamilyen formában jelenlévő tulajdonság, ami általában a trükkös, sokoldalú vagy éppen mozgékony karakterek sajátja. Az üzleti és szervezeti életben is valami hasonlót jelent és gyakran állítják szembe a nyers erővel, mint például a szervezet méretével vagy gazdasági erejével. Az eredmény, akárcsak a játékok világában, gyakran az agilitás győzelme a nyers erő felett. De hogyan is lehetséges ez és hogyan kell ezt elérni?

Az agilis szervezetet egyértelműen az utóbbi évek megváltozott piaci környezete hívta életre. Az a környezet, ahol a régi szabályszerűségek talajukat vesztették, és ahol akár a kis cégek is legyőzhetik a nagyokat, vagy a beszállítókból is az egyik napról a másikra konkurencia válhat. Ebben a környezetben egy-egy új innováció pillanatok alatt lesöpri az asztalt, és új helyzetet terem, miközben mindenki mindent gyorsan és jó minőségben akar, beleértve az ügyfeleket, a tulajdonosokat és az új munkatársakat is. (Ismerős talán?)

Nincs agilis szervezet agilis emberek nélkül

A fentiek miatt az agilitás ma a fénykorát éli, és a szervezetek jelentős része (nem csak az IT iparágban) őrült tempóban igyekszik átállni erre a működési modellre. Akik eleve ebben kezdik – mint például sok startup – azoknak viszonylag könnyű a dolga, ámde ez nem mondható el a korábbi nagyokról, akik az előző években vagy évtizedekben nem erre rendezkedtek be. Nekik komoly feladat és teher a transzformáció, melynek számos hátráltatója lehet. Sok kutatás és szerző az átállás nehézségét a határozott vezetői döntés hiányára vezeti vissza, miközben el kell ismerni azt is, hogy nem könnyű átrajzolni a szervezeti ábrát sem úgy, hogy az mindenkinek tetsszen. A legjelentősebb kihívás ugyanakkor – és erről sokan megfeledkeznek – maga a meglévő emberállomány. Az az emberállomány, akitől eddig szabálykövetést, szorgalmat, hibátlanságot és megfontoltságot vártak el a nagy szervezetek. Az az emberállomány, aki eddig sem feltétlenül tudott mit kezdeni az agilis működés előhírnökeivel: a change-managerekkel vagy a game-changerekkel. Ehhez képest feléjük most a kockázatvállalás, a hibázáson keresztüli tanulás (fail safe) és az extrém gyors kivitelezés az új elvárás. Csoda, hogy joggal kétkednek és folyton lassítanának?

Hogyan kezdjük az agilis átalakulást?

Az agilis transzformáció sikere éppen ezért azon múlik, hogy miképpen lehet megváltoztatni a munkatársak szemléletmódját (kultúraváltásra is szükség van). A döntések végeredményben meghozhatók, a szervezeti ábra átszerkeszthető, az emberek azonban nem fognak megváltozni egyetlen parancsra, és nem lesznek mások, mert mostantól új nevű pozícióba kerülnek. Amit viszont tudnak, hogy követik a jó vezetőket és ismétlik azt a viselkedést, ami jutalmat hoz (miközben elhagyják azt, ami büntetést). A jutalmakat és a büntetést persze legtöbbször szintén a vezetők kezelik.

A transzformáció első lépése tehát a megfelelő vezetők megtalálása, amihez elengedhetetlen az agilis vezetői profil kialakítása. Szerencsére az agilis ember a szó a jelenlegi felkapottsága ellenére egy mindig is létező tulajdonság-halmazt takart, amelyet minden valamire való személyiségpszichológiai modell le tud képezni és meg tud ragadni. A közismert Big 5 alapján ez például mérsékelt érzelmi stabilitást, erős extraverziót, erős barátságosságot, mérsékelt lelkiismeretességet és erős nyitottságot jelent. Ilyen vezetők minden vezetői stábban léteznek és kívülről is felvehetők, csak objektív módon kell feltérképezni a kompetenciáikat majd felhatalmazást adni nekik. Amint megvannak a megfelelő vezetők, akik az átalakulás élére állhatnak, rátérhetünk a nehezére.

Jöhet a neheze!

Az átalakulás nehezségeivel a második lépésben szembesülünk, ahol már a munkavállalókat kell megközelíteni. Azokat, akiket a szervezet eddig a lelkiismeretességre és az érzelmi stabilitás „kimaxolására” tanított, és akkor jutalmazott, ha ezeknek megfelelően jártak el. Amikor rájuk koncentrálunk, ne feledjük, hogy őket gyakran meg is rémíti az a transzformáció, amely a tervek gyors átdolgozására buzdít és hiperérzékenység szükségességét tűzi a zászlajára, arról nem is beszélve, hogy ez a csapat a változás-menedzsment terén is gyengébb, mert nehezebben engedi el a régi és bevált módszereket, ugyanakkor sokkal magasabb és rövidebb változás-görbével fognak szembesülni – egyre gyakrabban. Az ő szintjükön éppen ezért a kommunikáció a kulcs – amihez persze kellenek a véleményvezérek is, akik a profiljukban lehetőleg szintén agilitást hordoznak, így autentikusan tudnak fellépni és képviselni ezt az ügyet. Amint ez megvan, indulhat a célzott, objektív alapokon nyugvó fejlesztés (coaching, tréning, mentoring), aminek végig kell kísérnie a teljes folyamatot és még azt követően is egy ideig fenn kell állnia. Az indító kommunikáció ugyanis még lehet egyoldalú, itt azonban szükség van érzelmi és problémamegoldó támogatásra is.

Az agilis jövő

A legtöbb definíció (például Klein vagy Schein) szerint a szervezet emberek vagy csoportok együttese, akik egy célért dolgoznak. Ebből adódik, hogy az agilis szervezet agilis emberek vagy csoportok együttese kell, hogy legyen, akik továbbra is egy – gyakran változó úton – elérhető célért dolgoznak. Egy hatékony agilis transzformáció ezért az emberekből indul ki, az ő kompetenciájukat (ha úgy tetszik agilis kvóciensüket) méri fel és fejleszti. Arról nem is beszélve, hogy az agilis szervezet egyébként is gyakran a friss és modern mérési eredmények mentén vált paradigmát, tehát eleve lételeme a mérés, az adat és a gyors elemzés. Alkalmazzuk tehát önmagára is önmagát bátran!

Ha szeretnél többet megtudni az agilis szervezetről, gyere el az “Emberek az agilis szervezetben” konferenciánkra november 13-án és tudj meg többet iparági szakértőktől!

Füzér Gábor, Assessment Systems Hungary
a szerző cikkei

(forrás: Assesment Systems)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

Hogyan keress IT-s kollégát? Félnapos konferencia december 4-én.

hirdetés